Nielen Japonci využívajú hudobné motívy na názvy svojich automobilov (Honda Jazz, Accord, Prelude...), ale napríklad aj kórejská značka Hyundai siahla po slove, ktoré vyvoláva atmosféru hudobnej pohody. Sonata začala písať svoju históriu už takmer pred dvoma desaťročiami - v roku 1988. Jej súčasná interpretácia v podobe piatej generácie prináša priaznivcom luxusných limuzín novú lákavú ponuku prežiť zaujímavé zážitky.
Aj keď sonáta je skladba zvyčajne pre jeden či dva nástroje, kórejská Sonata znie v podaní stočlenného orchestra. Presnejšie povedané, črieda vyše sto koni pod prednou kapotou dokáže zvládnuť dieselovú partitúru bez najmenšieho zaváhania. Z jazdy sme mali veľmi príjemné pocity. Mimoriadne tichý chod dieselového motora a šesťstupňová prevodovka patria k tromfom tejto limuzíny na dlhých trasách. Sonata nás prekvapila aj veľmi dobrou zotrvačnosťou, výborným zrýchlením a dobrými brzdami. V núdzových situáciách pomáhajú vodičovi brzdy s ABS a ESP. V prípade nárazu zozadu sa opierky hlavy aktívne vysunú a regulujú vzdialenosť od temena. Výhrady máme k tomu, že takáto veľká limuzína nemá štandardne dodávané parkovacie senzory a tiež by mala mať sklápací kľúčik.
Tempomat na volante
Ovládanie tempomatu je na volante, takže pozornosť vodiča by nemalo nič odpútať. A predsa. Práve tempomat je v prípade Sonaty, obrazne povedané, kameňom úrazu. Na rozdiel od konkurenčných značiek ho po výraznejšom pridaní plynu, napríklad pri predbiehaní, treba opätovne aktivovať. Konkurenčné modely túto situáciu riešia komfortnejšie - počas spomaľovania auta po predchádzajúcej akcelerácii sa rýchlosť ustáli na pôvodne zvolenom limite. Jednoducho povedané, tempomat Sonaty nevie obnoviť rýchlostný limit po akcelerácii.
Keď sme zosumarizovali celkovú spotrebu, ukázalo sa, že v kombinovanom režime dokáže Sonata jazdiť za osem litrov. To umožňuje s nádržou na 70 litrov paliva dojazd okolo 800 kilometrov, čo nie je najhoršie. Pri šetrnom štýle jazdy sme mali priemernú spotrebu 7,1 litra. Výrobca však udáva iba 6,1 l na 100 km, čo považujeme za iluzórne. V prípade modelov značky Hyundai sme si však už zvykli, že údaje tohto druhu sú málo pravdepodobné a optimisticky zakalkulované do ríše snov.
Nočný efekt.
Ergonómia v kabíne nám vyhovovala zo všetkých stránok. Tri hlavné prístroje majú veľké čísla a sú prehľadné. V noci ich efektne podsvecujú žltozelené diódy LED. Výstražné indikátory sú dostatočne výrazné, k dispozícii je informačný displej. Volant je pozdĺžne i výškovo nastaviteľný, takže vodič si môže vytvoriť optimálnu polohu sedenia. Pohodlné sedadlá sú dobre tvarované a v Sonate majú dostatok priestoru aj pasažieri na zadných sedadlách. Veľký batožinový priestor má objem 523 litrov a z hľadiska bezpečnosti je zaujímavosťou kľučka na otvorenie veka kufra z jeho vnútornej strany.
Naše odporúčanie
Komfortnú limuzínu Hyundai Sonata môžeme odporúčať najmä tým, ktorí sa často vyberajú na dlhé cesty. Rýchlo si zvyknú na pohodlie i pocit bezpečnosti, pričom s autom sa dá jazdiť dostatočne svižne. Len údaje výrobcu o spotrebe treba brať s rezervou. Vo vyššej strednej triede patria ku konkurentom Audi A6, BMW 5, Citroën C6, Honda Legend, ktorá práve teraz prichádza s modelom novej generácie, Chrysler Sebring, Jaguar S-type, Kia Opirus, inovovaný Mercedes E, Nissan Maxima, Opel Omega, Peugeot 607, SAAB 9-5, Škoda Superb, Lexus GS, Volvo S80.
Cena benzínového modelu s motorom 2,4i je na hranici 700-tisíc korún, testovanú Sonatu 2,0 CRDi Elegance predávajú za 860-tisíc Sk.
Plusy
Pohodlné, dobre tvarované sedadlá
Výborná zotrvačnosť
Mimoriadne tichý chod motora
Mínusy
Kľúč nie je sklápací
Chýba parkovací senzor
Tempomat nevie obnoviť limit po akcelerácii
StoryEditor
Sonáta pre limuzínu a orchester
TEST. Model Hyundai Sonata 2,0 CRDi VGT je príjemný spoločník na dlhé cesty.