Športové modely už legendárnej talianskej automobilky Alfa Romeo si len ťažko hľadajú konkurenciu. Majú podmanivý vzhľad, dravé línie a výkonnú techniku. V strednej triede súperí o priazeň motoristov modelový rad Alfa 159, ktorý navrhol Giorgett Giugiaro v spolupráci s firemným Centro Stile. Športové línie sa ťahajú od prednej časti s typickým znakom a novými kruhovými svetlometmi. Dravá a pevná zadná časť sa vyznačuje širokými dverami kufra prepojenými so zadným sklom, veľkou koncovkou výfuku a malým spojlerom, ktorý dodáva vozidlu štýl. Pozornosť si zaslúži tvarovanie blatníkov. Zreteľne vystupujú nabok a dávajú vyniknúť širokým nápravám a veľkým diskom kolies. Dlhá predná kapota naznačuje eleganciu a súčasne vyžaruje silu motora.
Odkaz histórie
Atraktívne auto sme si vyskúšali vo verzii s doplnkovým vybavením TI. Zahŕňa viacero hodnotných doplnkov a je odkazom na históriu, keď bolo toto označenie vyhradené športovejším verziám Alfy Romeo. Označenie TI je skratkou pre Turismo Internazionale a vyjadruje odlíšenie od modelov konkurencie, ale i v rámci radu Alfa Romeo. Vo verzii TI má k dispozícii napríklad kožené športové sedadlá, špecifické časti interiéru z tmavého hliníka, nový športový dizajn palubnej dosky, športový volant a riadiacu páku v koži ako aj automatickú dvojzónovú klimatizáciu. Pri pohľade z vonku si všimnete športové platové doplnky karosérie, bi-xenonové svetlomety, podvozok znížený o 20 milimetrov, 19-palcové zliatinové disky a výkonné brzdy Brembo s červeným lakovaním.
Karoséria je vzhľadovo mimoriadne atraktívna, nečudo, že ju znalci prirovnávajú k majstrovsky zvládnutej soche. Snímky: archív CASPER medie
Veľmi kvalitný podvozok
S Alfou Romeo sme spravili vyše 1 500 kilometrov. Testovali sme ju na bratislavských uliciach, na záhoráckych cestách druhej triedy aj na rýchlych zahraničných diaľniciach. Ako prvé, čo si vodič všimne, sú kvality podvozku a sila pohonného agregátu. Výkonový potenciál 150 koní umožňuje do sýtosti si vychutnať športovú jazdu, temperament spoľahlivo krotia výkonné brzdy a veľmi dobrý podvozok. Ten je skutočne veľmi kvalitný. S prehľadom vedie karosériu aj v rýchlych zákrutách s hrboľatým povrchom a prekvapivo vôbec nie je tvrdý, a to ani napriek nízkoprofilovým pneumatikám. Motor, ktorý sa štartuje efektne tlačidlom Start, ochotne ťahá aj od nízkych otáčok a svojimi kvalitami taktiež patrí na vrchol svojej objemovej triedy. Svedčia o tom okrem iných aj nasledujúce údaje: zrýchlenie na rýchlosť sto kilometrov za hodinu zvládne v čase pod desať sekúnd a pri ustálenej diaľničnej dvestovke si pýta približne desať litrov nafty. Dobre padne aj vedomie, že Taliani spravili uvedením modelu 159 krok vpred v kvalite spracovania a štandardov použitých materiálov a dielcov.
Auto ako kus umenia
Alfa Romeo svojou novou verziou modelu 159 opäť potvrdzuje, že patrí do prémiového segmentu trhu. Do tohto auta sa zamilujú nielen vodiči so športovým srdcom. Ovláda sa veľmi jednoducho, s pocitom istoty a vo svojom interiéri ponúka pohodlie vyššej triedy. Navyše, jeho karoséria je vzhľadovo mimoriadne atraktívna. Ktosi raz toto auto označil za majstrovsky zvládnutú sochu. Mal pravdu. Aj podľa nás je Alfa Romeo 159 vzorom automobilového umenia.
TECHNICKÉ PARAMETRE:
Motor: 1,9 JTDm 16V
Max. výkon: 110 kW/150 k
Max. krút moment: 320 Nm
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,4 s
Max. rýchlosť: 210 km/h
Kombi. spotreba: 6,0 l/100 km
Rozmery: 4,66x1,82x1,41
Objem bat. priestoru: 405 l
NAŠE HODNOTENIE:
+ dizajn
+ priestor
+ ergonómia
+ motor
+ podvozok
- menší kufor
- cena
