StoryEditor

Ľudovít Kaník: Dôchodková reforma je súčasťou celej sociálnej reformy

18.03.2004, 23:00
Dôchodková reforma a sociálna politika boli témy, ktoré rezonovali na stretnutí členov diskusného fóra HNClubu - Klubu Hospodárskych novín v bratislavskom Technopole v utorok tento týždeň. Pozvanie naň prijal minister práce, sociálnych vecí a rodiny Ľudovít Kaník. Prinášame výňatok z jeho vystúpenia pred takmer 200 účastníkmi klubu.

Názov mojej prednášky je Prvé skúsenosti s dôchodkovou reformou. Musím povedať, že čas, v ktorom by sme mohli rozsiahlejšie hovoriť o skúsenostiach s dôchodkovou reformou, ešte na to nedozrel. Jadrom a najväčšou časťou dôchodkovej reformy je druhý pilier, ktorý začne fungovať až od 1. januára budúceho roka. Aj keď zaznieva dnes kritika k sociálnej situácii na Slovensku a do negatívnych dosahov sa zahŕňa aj dôchodková reforma, v skutočnosti sa ešte nezačala. To, čo sa v dôchodkovej reforme doteraz urobilo, je len legislatívny proces. Schválené sú zákony, nastavené sú parametre, kritériá fungovania, ale z hľadiska jej uskutočnenia ešte toho veľa nenastalo. Došlo však k parametrickým zmenám prvého piliera, ktorý je istým predpolím a prípravou na spustenie skutočnej dôchodkovej reformy. To, čo dnes v realite vidíme a zažívame, to ešte nie je dôchodková reforma. Môžeme byť spokojní, že ju máme legislatívne schválenú a pripravenú, ale jej pozitívne dosahy budeme sledovať naozaj až po jej spustení.

Dôchodková reforma súčasť sociálnej reformy
Rozhodol som sa trochu rozšíriť záber témy a nehovoriť len o dôchodkovej reforme, ale zabŕdnuť trochu aj do širších súvislostí a poukázať aj na celú sociálnu reformu, pretože dôchodková reforma je len súčasť celej sociálnej reformy, ktorú robíme a ktorá má niekoľko aspektov. Sociálnu politiku zachytenú v programovom vyhlásení vlády charakterizujú rôzne systémové zmeny a reformy a z jej cieľov môžeme vypichnúť spravodlivý motivačný sociálny systém, ktorý funguje podľa hesla: Pracovať sa oplatí.
Druhým cieľom sociálnej politiky je flexibilný trh práce a liberalizácia pracovného práva tak, aby došlo k rastu zamestnanosti. To sme uskutočnili rozsiahlou novelou a reformou pracovného práva Zákonníka práce.
Tretím cieľom je zdravý a udržateľný dôchodkový systém, ktorý má za cieľ dosiahnuť vyššie dôchodky, zaviesť osobné účty a výsledkom toho má byť dôstojný život v starobe.
Nová sociálna politika má tri zložky. Reforma systému sociálnej pomoci a rodinnej politiky, reforma pracovného práva a trhu práce a dôchodková reforma. Ako v tomto kontexte vyzerá dôchodková reforma?
V roku 2003 sme sa venovali príprave legislatívy pre zmeny sociálnej politiky na Slovensku. Legislatívne sme zmenili systém, ktorý inak zavádza sociálne dávky. Tie sú bezprostredne nadviazané na aktivitu každého jednotlivca. S tým súvisí aj podpora rodinám a nový systém rodinných prídavkov, ktorý motivuje a zvýhodňuje ľudí aktívnych a zamestnaných. Novela Zákonníka práce priniesla naplnenie reformy pracovného trhu a pracovného práva a je výrazným stimulom pre podnikateľské prostredie, pre tvorbu pracovných miest. Podnikatelia a zahraniční investori považujú našu legislatívu v tejto oblasti za jednu z najpokrokovejších a najliberálnejších v Európe. Treťou zložkou bola príprava dôchodkovej reformy z hľadiska prijatia zákonov, čo sa podarilo.
Tento rok je charakteristický uvádzaním týchto zmien do praxe. Je to implementácia tohto tzv. sociálneho desatora do praxe, pretože počas minulého roku sme prijali až 10 zákonov, ktoré menia a napĺňajú všetky tri zložky sociálnej reformy. Prvý pilier, ktorý bol zmenený a parametricky upravený, a je naozaj nastavený inak a na podobných princípoch, ako bude fungovať druhý pilier, je predsa len stále priebežný systém, aj keď významne zmenený.

Nemecko a Európa
Dôchodková reforma je tou najnáročnejšou úlohou aj keď významne jej konkuruje reforma sociálneho systému. Dôchodkové reformy nie sú len otázkou našej krajiny, je to problém celej Európy. Najčerstvejším príkladom je Nemecko, ktoré teraz prijalo zákon označovaný ako reformný. Naša dôchodková reforma má ako prvý cieľ zvýšenie dôchodkov a reálneho príjmu ľudí v dôchodkovom veku. Nemecká, naopak, z dôvodu neudržateľnosti priebežného systému zavádza postupné znižovanie dôchodkov, čo je naozaj významný a zásadný rozdiel. A to napokon potvrdzuje správnosť našej cesty, že pokiaľ chceme zlepšovať životnú úroveň dôchodcov, zlepšovať dôchodkové systémy, je nevyhnutné vydať sa novou cestou. Nie je možné len parametrickými zmenami starého systému dospieť k vyššej kvalite. Nemecký systém už vyčerpal svoje možnosti a bez ďalšieho zaťažovania a zvyšovania odvodov pre zamestnávateľov a zamestnancov už nie je možné rozvíjať ho. Zákonite nastáva fáza jeho útlmu a jeho udržateľnosť je zabezpečovaná len znižovaním a reštrikciou.
Touto cestou sme nechceli ísť, ani nejdeme, ideme úplne opačnou cestou, zavedením nového systému. Obdobné reformy sa uskutočňujú, možno paradoxne, možno zákonite, najmä v tranzitívnych krajinách strednej a východnej Európy. Nie sme prvou krajinou, ktorá takéto reformy zavádza. Ale ani jedna z krajín, ktorá ich zaviedla, nepatrí ku krajinám starej Európy, čo sa dá pochopiť a zdôvodniť tým, že tieto krajiny prežívajú celkovú veľkú zmenu v ekonomike, v sociálnej oblasti, v politickej oblasti, a preto takáto klíma je zrejme priaznivejšia na prijatie poctivých a zásadných zmien aj v oblasti dôchodkov.
Ani stará časť Európy sa skôr či neskôr nevyhne tej ceste, po ktorej my už kráčame spolu s ďalšími krajinami ako Poľsko, Maďarsko, Litva, Estónsko, a keby som išiel ďalej a neobmedzil sa len na pristupujúce krajiny, mohol by som povedať Rusko, Ukrajina, Chorvátsko, Bulharsko. Keďže niet inej cesty, myslím si, že k tomu dospeje aj západná Európa. Akurát to bude bolestnejšie, náročnejšie, drahšie a z hľadiska politického presadzovania aj zrejme ťažšie oproti našej situácii.

Nový dôchodkový systém
Ciele dôchodkovej reformy na Slovensku môžeme zhrnúť do troch základných bodov. Vyššia miera náhrady a vyššie dôchodky, dlhodobá udržateľnosť nového systému a bezpečnosť nového systému.
Zatiaľ existuje a funguje upravený pôvodný pilier priebežného systému, v ktorom sa zvýšila predovšetkým zásluhovosť. Budúce dôchodky už nebudú závislé od posledných najvyšších rokov v nejakom vymedzenom období, ale od celoživotného zárobku a miera náhrady je nastavená tak, aby vymeraný dôchodok bol na úrovni 50 percent priemerného zárobku počas celej aktívnej činnosti.
Ďalšou dôležitou zmenou voči súčasným dôchodcom je, že sme zaviedli automatické zvyšovanie dôchodkov, ktoré bude vykonávané každý rok na základe rastu inflácie a rastu priemernej mzdy a spriemerovaní týchto veličín. Sú aj iné mechanizmy možné len na základe inflácie, napríklad, alebo len na základe priemernej reálnej mzdy. No tento kombinovaný mechanizmus je z hľadiska reálnej hodnoty vymeraných dôchodkov najveľkorysejší a najprogresívnejší. Umožní postupne z roka na rok reálny rast dôchodkov. V najbližších troch rokoch umožní nominálne zvýšenie dôchodkov asi o 20 percent a reálne po tohtoročnom poklese, zhruba o 1 percento, bude nasledovať rast o 3 až 4 percentá každý rok.
V rámci týchto úprav došlo k zníženiu odvodov predovšetkým pre zamestnávateľov. Niektorá časť odvodov prešla na dobrovoľnú bázu, čo umožňuje najmä živnostníkom ešte ďalšie znižovanie odvodov. To podstatné príde od budúceho roku, keď k prvému pilieru pristúpi druhý pilier, ktorý zavedie sporenie na osobných účtoch, kde suma smerujúca dnes do fondu starobných dôchodkov bude rozdelená na dve rovnaké časti a deväť percent pôjde do Sociálnej poisťovne na zabezpečenie priebežného financovania a deväť percent bude zamestnávateľ cez Sociálnu poisťovňu ukladať na osobné účty svojich zamestnancov. Tieto osobné účty budú súkromným vlastníctvom držiteľov osobných účtov a budú po akumulácii tvoriť zdroj vyplácania dôchodkov.
Ide o spravodlivejší systém stanovovania dôchodkov závislý od toho, koľko počas svojho aktívneho veku človek odvedie do systému. Zaviedli sme opäť možnosť predčasných dôchodkov a zároveň možnosť zotrvať v aktívnom veku dlhšie. Odmenou za takúto stratégiu je vyšší dôchodok, ako v čase odchodu podľa zákonom stanoveného veku. Čím dlhšie človek pracuje, tým bude mať vyšší dôchodok. Už tento rok Sociálna poisťovňa vymerala aj tzv. odložené dôchodky, čo v niektorých prípadoch znamenalo vymeranie dôchodku vo výške 20-tisíc, ba dokonca vyšší dôchodok. Spôsobilo to, že za každý rok zotrvania navyše nad vek odchodu do dôchodku sa vymeraný základ pre dôchodok zvyšuje o šesť percent. Naopak, pri predčasnom odchode do dôchodku, budeme musieť v záujme udržateľnosti a vyváženosti zdrojov znižovať vymeraný dôchodok, a to tak, že za každý mesiac skoršieho odchodu do dôchodku sa zníži výmera dôchodku o pol percenta. Do tohto systému bol zavedený aj prvok rodinnej politiky, kde za každé jedno dieťa sa znižuje odvod do fondu starobných dôchodkov o pol percenta.

Znižovanie odvodov sa neskončilo
Zníženie odvodov pre zamestnávateľov platí takisto od tohto roku. Znižovať odvody v systéme, na základe ktorého funguje vyplácanie reálnych nárokov, je omnoho ťažšie ako robiť zmeny v daňovej politike. Nepovažujeme túto úroveň odvodov za konečnú. Prvé signály z fungovania Sociálnej poisťovne v tomto roku a z vývoja jej výdavkov a príjmov potvrdzujú naše predpoklady, že táto zmena, ktorú sme uskutočnili vo všetkých systémoch, navodí lepšie hospodárenie s financiami, zvýši príjmy a zníži výdavky jednotlivých fondov. To vytvorí priestor na ďalšie znižovanie odvodov. V ďalšom období, možno už tohto roku, hoci je to predčasné tvrdiť, ale môžeme v to dúfať, bude možné pristúpiť k ďalšiemu zníženiu odvodov. Som presvedčený, že prinajhoršom do dvoch rokov budeme môcť znížiť odvody. Jednak tým, že sa ukáže, že zmena systému práceneschopnosti a platenia nemocenského znamená výrazné úspory, a tým pádom menšiu potrebu príjmov pre tento fond. Takisto prísnejší systém posudzovania a priznávanie invalidných dôchodkov bude znamenať ďalší zdroj možných úspor pre Sociálnu poisťovňu, a tak možnosť zníženia odvodových povinností.

Srdce dôchodkovej reformy
Srdcom dôchodkovej reformy je druhý pilier. Zákon o ňom nadobudol účinnosť k 1. februáru a v súčasnosti prebieha budovanie jeho inštitucionálneho zabezpečenia. Počas tohto roka sa uskutoční proces udeľovania licencií, ktorý má na starosti Úrad pre finančný trh a spustíme informačnú kampaň. Jej cieľom bude oboznámiť verejnosť so všetkým, čo ju čaká v ďalšom roku, so všetkými pozitívami, ktoré od tohto systému môže očakávať a aj so všetkými vnútornými aspektmi, ktoré treba vziať do úvahy pri rozhodovaní sa, ktorú správcovskú spoločnosť si vybrať a ktorej správcovskej spoločnosti sa stať prispievateľom.
Celá dôchodková reforma bude z hľadiska verejných financií prinášať postupné odstraňovanie vnútorného dlhu a zastaví zvyšovanie deficitov, ktoré každý starý dôchodkový, každý priebežný dôchodkový systém buduje a vytvára. Toto je proces veľmi dlhodobý. Nemusí nás to však odrádzať. Dôležité je, že rozhodnutím a spustením dôchodkovej reformy sa zastavuje hromadenie vnútorného dlhu a zastavuje sa v dlhodobom horizonte tlak na verejné financie, na deficit týchto systémov a ohrozenie ich udržateľnosti.

Doplnkové zabezpečenie
Doplnkom k celému systému je tretí pilier dôchodkového zabezpečenia, ktorý funguje aj dnes a v ktorom nepredpokladáme zásadné zmeny. To, čo chceme dosiahnuť, je, aby dizajn tohto piliera bol rovnaký ako je dizajn druhého piliera. Aby to bolo sporenie, aby sa v ňom nekrížili prvky sporenia a poistenia, aby sme dosiahli transparentné vlastnícke väzby, aby aj tento pilier bol kontrolovaný tým istým subjektom, ako bude kontrolovaný druhý pilier, to znamená Úradom pre finančný trh. Chceme tým zabezpečiť vyššiu transparentnosť a hlavne bezpečnosť pre vkladateľov. Z hľadiska fungovania doplnkového dôchodkového zabezpečenia nepripravujeme žiadne zásadné zmeny. Tento pilier budeme naďalej považovať za veľmi dôležitú súčasť dôchodkovej reformy, ktorý dopĺňa príjmy na základe dobrovoľného rozhodnutia.

Čo si myslí verejnosť
Veľmi pozorne sledujeme a vnímame, čo si verejnosť myslí o systéme dôchodkovej reformy. Vychádza nám z prieskumov, že dôchodkový systém nepatrí k tým reformám, ktoré sa považujú za problematické, alebo ktoré by sa mali negatívne dotýkať občanov. Veľká časť verejnosti súhlasí so zmenou starého dôchodkového systému na nový. Zaujímavý je aj postoj a hodnotenie našich reformných krokov nezávislými inštitúciami a zahraničnou verejnosťou, ktoré hodnotia tento proces ako dobrý a veľmi pozitívny a najmä začlenený do celkových hospodárskych reforiem z hľadiska podpory hospodárskeho rastu slovenskej ekonomiky.
Taká dôchodková reforma, ako sme pripravili a spúšťame, nie je dôchodková reforma, ktorá má len výdavkovú stránku, ale výrazne podporuje hospodársky rast, vytvára akumulovaný, dlhodobý kapitál, ktorý môže slúžiť na investovanie do rôznych ekonomických aktivít a bude podporovať celkový ekonomický rast a zrýchľovať ho, vrátane podpory rastu zamestnanosti.

Dobrovoľnosť systému
Po 1. januári na výber dôchodkovej správcovskej spoločnosti bude mať každý 18 mesiacov. Rozhodnutie bude plne dobrovoľné. Nie je to systém povinný pre každého. Každý sa môže rozhodnúť, či zotrvá v súčasnom starom, aj keď zmenenom systéme, alebo sa zapojí do nového kombinovaného. Zamestnávatelia budú časť prostriedkov, ktoré dnes odvádzajú do Sociálnej poisťovne, odvádzať zamestnancom na ich osobné účty. Nebudú to žiadne nové peniaze, sú to tie isté prostriedky, ktoré dnes zamestnávatelia platia do Sociálnej poisťovne. Na prefinancovanie deficitov, ktoré zákonite vzniknú v Sociálnej poisťovni stratou časti príjmov tým, že polovica z príjmov dôchodkového fondu pôjde na osobné účty, máme zabezpečené zdroje, ktoré pochádzajú z privatizácie a predpokladáme ešte doplniť ich o ďalšie prostriedky.
Uskutočnenie takejto reformy bude znamenať novú kvalitu vzťahov a predovšetkým to bude znamenať sociálnu stabilitu v spoločnosti, vyššie dôchodky a zníženie počtu sociálne odkázaných. Bude to v rámci podpory hospodárskeho rastu pomáhať v znižovaní nezamestnanosti a bude podstatne motivačnejším systémom, ktorý povedie k vyššiemu zapojeniu sa práceschopného obyvateľstva do ekonomických aktivít. Takýto systém je dlhodobo udržateľný, výkonný a v konečnom dôsledku prináša postupne aj postupné znižovanie odvodového zaťaženia, čo má ďalší podporný vplyv na ekonomický rast a rozvoj podnikateľského prostredia.

(Zajtra uverejníme prvú časť z diskusie účastníkov diskusného fóra HNClubu - Klubu Hospodárskych novín s ministrom Kaníkom.)

01 - Modified: 2002-11-24 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Poučte sa z chýb Prahy a Budapešti
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/aktualny, menuAlias = aktualny, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
28. apríl 2024 05:52