Malé a stredné firmy si často neuvedomujú výhody vlastného ratingového hodnotenia. A pritom jeho vlastníctvo môže pomôcť spoločnosti v komunikácii s bankou či jednoduchšie si nájsť obchodného partnera. Tvrdia to nielen ratingové agentúry, ale aj nimi ohodnotené spoločnosti. Doteraz však na Slovensku prejavili záujem o vlastne ratingové hodnotenie hlavne mestá a veľké firmy. Menšie podnikateľské subjekty si ho dali vypracovať len veľmi výnimočne. Podľa odborníkov je dôvodom najmä podcenenie jeho významu, ale aj nie celkom zanedbateľná cena. Situácia sa však začína pomaly obracať.
Výhodnejšie úvery
Ako skonštatoval riaditeľ Moody´s Central Europe Ľubomír Dubecký, jednou s hlavných výhod ratingového hodnotenia sú lacnejšie úverové zdroje. Aj keď banky používajú na určenie bonity klienta svoje vlastné interné hodnotenia, má pre ne nezávislý rating svoj význam. "Slúži pre nás ako doplňujúci údaj, ktorý je pri rozhodovaní o poskytnutí úveru užitočný," skonštatoval Tibor Čunderlík zo Slovenskej sporiteľne.
Podľa výkonného riaditeľa Slovenskej ratingovej agentúry Rudolfa Autnera "bez ratingu sa o firme ťažko dozvedia tie finančné subjekty, ktoré na danom trhu priamo neoperujú, a tak o nej nemajú informácie. Pritom by jej mohli predložiť oveľa výhodnejšie ponuky na financovanie potrieb podniku." Ako spresnila hovorkyňa HVB Bank Andrea Kollárová, umožňuje spoločnostiam jednoduchší prístup na kapitálové trhy, kde prispieva k rýchlejšej orientácii a oceneniu rizík spojených s financovaním danej spoločnosti. "Tým sa rozširuje skupina potenciálnych veriteľov, čo má obvykle pozitívny vplyv na individuálne podmienky financovania," vysvetlila Kollárová.
Marketingový nástroj
Práve jednoduchší prístup k informáciám o podnikateľovi a oblasti jeho pôsobenia je ďalším prínosom ratingového hodnotenia. "Malo to pre nás väčšia hodnotu ako zverejniť inzeráty. Tento spôsob reklamy sa ukázal efektívnejší," skonštatoval riaditeľ žilinskej softvérovej spoločnosti Hour Milan Urbaník. Oceňujú to podľa neho aj zahraniční obchodníci, keďže preukázaný rating mal u nich veľkú váhu. Preto sa podľa neho oplatí firmám, ktoré sa snažia presadiť sa aj za hranicami Slovenska, keďže na základe hodnotenia ratingovej agentúry dokážu partneri spoločnosť okamžite "oceniť". Ako totiž upozornil Ľubomír Dubecký, hodnotenie má rovnakú vypovedaciu schopnosť bez ohľadu na to, či je to v USA, Nemecku alebo u nás.
Informácie o vlastnej firme
"Rating je pre nás dôležitý aj ako naše hodnotenie nezávislou inštitúciou," tvrdí generálny riaditeľ spoločnosti Termming Jozef Smolka. Ako nezaujatý názor špecializovanej agentúry tak dokáže odpovedať na otázku, kde sa firma po určitom období jej pôsobenia nachádza. "Vieme sa tak zaradiť v porovnaní s ostatnými spoločnosťami na trhu," dodal Smolka. Zároveň dokáže aj naznačiť potrebné kroky na zlepšenie aktuálneho stavu a upozorňuje na možné riziká.
Hodnotenie nie je lacné
Na vypracovanie ratingu netreba splniť žiadne špeciálne podmienky. "Môže ho získať každý samostatne hospodáriaci subjekt, ktorý má aspoň trojročnú minulosť," uviedol Dubecký. A, samozrejme, má na jeho zaplatenie dostatok peňazí. Nie je to lacná záležitosť. Podľa veľkosti hodnoteného subjektu sa totiž jeho cena pohybuje na úrovni aj niekoľko stotisíc korún. Samotné firmy však potvrdzujú, že sa im táto investícia oplatila. "Nám sa vrátila v priebehu jedného roka, počas ktorého naše hodnotenie platilo," skonštatoval Urbaník.
Podľa Smolku je vypracovanie ratingu vhodné už pri podnikoch, ktoré majú minimálny ročný obrat na úrovni okolo 50 miliónov korún. Nemusia sa pritom obávať toho, že by im prípadné horšie hodnotenie mohlo uškodiť. "Všetky agentúry dávajú firmám možnosť hodnotenie nezverejniť alebo ho dokonca odmietnuť," ubezpečil Autner. V takomto prípade agentúra informuje výhradne manažment spoločnosti, prípadne rating nepridelí vôbec.