Počiatočná neistota prerastá do nervozity. A je to ešte horšie, keď zistíte, že systém všetko zúradoval, transakcia sa považuje za uskutočnenú, vám peniaze z účtu ubudli, len ich nemáte. Čo s tým?
"Zaseknutý" bankomat
Niekedy môže byť dôvod takejto nepríjemnosti prozaický. Bankomat sa jednoducho "zasekne", pretože bol naplnený bankovkami nízkej hodnoty. Takže, ak ste vyberali napríklad 10-tisíc korún a v bankomate boli iba stokorunáčky, problém je na svete.
Banky pripúšťajú, že takéto situácie sa stať môžu. Nie sú však štandardom, zdôrazňujú. Môžu sa vyskytnúť len výnimočne, a to v prípade, že dôjde k nejakej chybe v procese spracovania transakcie bankomatom. "Pokiaľ bankomat k takejto transakcii nevygeneruje takzvaný reverzal, teda storno transakcie, je potrebné obrátiť sa na banku, ktorá platobnú kartu, vydala," odporúča hovorca Tatra banky Boris Gandel.
Mesiac na vybavenie
Neúspešný výber peňazí z bankomatu treba čo najskôr, najlepšie ihneď reklamovať. Buď priamo v pobočke banky, alebo telefonicky. Osloviť by ste mali banku alebo spoločnosť, ktorá platobnú kartu vydala. V reklamácii by ste mali uviesť, kde, kedy a ako nastal prípad, ktorý reklamujete. "Čím viac informácií vie klient poskytnúť, tým skôr sa dá reklamácia prešetriť," vysvetľuje hovorca Slovenskej sporiteľne Štefan Frimmer.
Banka by mala reklamáciu vybaviť v lehote do 30 dní od jej podania. Ak to nie je možné, musí vás o tejto skutočnosti informovať. "Štandardne vybavenie takejto reklamácie vo VÚB banke trvá maximálne jeden týždeň," konštatuje hovorkyňa banky Alena Walterová.
V rámci posudzovania reklamácie banka prešetrí priebeh transakcie, preverí záznamy a spraví inventarizáciu bankomatu. Ak ste vyberali peniaze z bankomatu inej banky, je dobré obrátiť sa na túto banku, aby preverila stav hotovosti v bankomate. Okrem toho aj ona požiada o prešetrenie tú banku, ktorá platobnú kartu vydala.
Kamera veľmi nepomôže
Každá banka má vlastnú internú stratégiu pri inštalácii kamier k bankomatom. Má dôverný charakter, takže koľko kamier využívajú a v ktorých lokalitách, banky z pochopiteľných dôvodov nezverejňujú.
Ak by ste teda chceli využiť záznamy bezpečnostných kamier na zdokumentovanie toho, že vám bankomat peniaze nevydal, nepochodíte. Kamery umiestnené pri bankomatoch sú určené pre internú potrebu banky a pre orgány činné v trestnom konaní s cieľom spolupracovať pri odhaľovaní trestných činov. Podľa zákona sú banky povinné predložiť tieto záznamy iba týmto orgánom.
Treba zvážiť možné riziko
Pri výbere hotovosti z bankomatu obvykle zvažujeme, či vyberieme peniaze z bankomatu tej banky, ktorá nám platobnú kartu vydala, alebo z cudzieho. Dôležitú úlohu pri rozhodovaní zohrávajú poplatky za takýto výber, ktorý nás vyjde drahšie, ak sa pristavíme pri bankomate inej banky. Niekedy však nemáme veľmi na výber: tlačí nás čas, nablízku nie je práve ten bankomat, ktorý potrebujeme. Najmä však pri výbere väčšej sumy by zrejme bolo vhodné vyhľadať bankomat, ktorý je v blízkosti pobočky. Umožní to rýchlejšie reagovať na problém, akýkoľvek, ktorý v súvislosti s výberom hotovosti môže vzniknúť. Ak sa totiž vyskytne problém s funkčnosťou bankomatu umiestneného v pobočke banky, môžete na problém okamžite upozorniť personál banky, a to aj v prípade, že vám táto banka nevydala kartu.
Čo robiť pri problémoch s bankomatom:
– kontaktujte banku alebo spoločnosť, ktorá vám vydala platobnú kartu
– ak ide o bankomat v pobočke banky, upozornite personál – aj v prípade, že vám táto banka nevydala kartu
– podajte reklamáciu – uveďte kde, kedy a ako nastal problém; banka ju musí vybaviť do 30 dní od jej podania
– na zábery z bezpečnostnej kamery sa nespoliehajte
| Prečítajte si aj: |
| Mechanizmus určovania úrokových sadzieb si banky strážia Na vaše otázky odpovedajú: Jana Šlachtičová-Lauková, hypotekárna špecialistka spoločnosti Hypocentrum Jana Hurtošová, analytička spoločnosti Symsite Research Pri hypotekárnom úvere som si zvolil fixáciu úrokovej sadzby, ktorá sa mi nedávno skončila. Banka by úrokovú sadzbu dosť výrazne zvýšila. Chcem sa opýtať, ako má banka pri skončení fixácie postupovať. Je nová úroková sadzba iba na jej vôli? Mám právo vedieť, ako pri zvyšovaní úroku postupovali? Ako zistím, či banka postupovala korektne? Celý článok >> |
