StoryEditor

Ako sa stará betonárka zmenila na modernú fabriku

10.07.2006, 00:00
V priestoroch skrachovanej panelárne sa dvom štúrovským podnikateľom podarilo vybudovať jeden z najmodernejších závodov na výrobu betónových prefabrikátov.

Od železa k betónu -- to je príbeh podnikateľského úspechu štúrovskej firmy TransCom. Dnes síce vyrába betonárske produkty, no jej súčasný konateľ Alfréd Németh začal už začiatkom 90. rokov práve so železiarskym tovarom.
Jedným z jeho odberateľov bola vtedy i firma Ferrobeton, ktorá v Maďarsku patrí medzi najväčších výrobcov betónu a betónových prefabrikátov. Práve v tom období maďarský výrobca intenzívne uvažoval o možnosti presadiť sa aj na druhom brehu Dunaja. Bola to vhodná príležitosť pre Alfréda Németha. So zástupcami Ferrobetonu sa dohodol a vytvorili spoločný podnik.

Zelená lúka či hnedá zóna?
"Pred šiestimi rokmi stál Ferrobeton pred otázkou, či na Slovensku postaví závod na zelenej lúke, alebo prevezme nejaké existujúce výrobné kapacity. Prvá možnosť sa ukázala ako príliš nákladná. Po zhodnotení viacerých ponúk sme sa rozhodli, že odkúpime bývalú štúrovskú paneláreň. Táto prevádzka niekoľkokrát za sebou zmenila majiteľa, a v čase keď sme ju kupovali, sa v nej už nevyrábalo," hovorí o svojich začiatkoch v betonárskej brandži Németh. Vo výrobni, ktorú firma kúpila, našťastie zostala väčšina technológií a zariadení na svojom mieste. Po nevyhnutných rekonštrukčných prácach, ako aj modernizácii technológií a príslušenstva sa mohol v roku 2001 nový podnik rozbehnúť.

Pomohol aktívny marketing
"Začali sme s výrobou predpätých montovaných stropných nosníkov. V tom období boli tieto samonosné konštrukcie na našom trhu relatívnou novinkou. Ako začínajúca a neznáma firma sme mali spočiatku sťaženú pozíciu. Postupne vďaka aktívnemu marketingu i spolupráci s našimi maďarskými partnermi sme sa dokázali na trhu úspešne etablovať," dodáva druhý z konateľov TransComu Ottó Lakatos. Po krátkom čase firma rozšírila svoje portfólio aj o výrobu, dodávku a montáž železobetónových skeletových systémov. Tie sa používajú napríklad pri výstavbe priemyselných hál, skladových priestorov či veľkých obchodných prevádzok.

Impulzom bol stavebný boom
Dôležitým rozvojovým impulzom pri rozbehu podnikania bol rastúci dopyt na trhu, súvisiaci s budovaním priemyselných objektov a sietí hypermarketov. Stavebný boom pretrváva už niekoľko rokov, a tak sa štúrovský výrobca na nedostatok zákaziek nemôže sťažovať.
"Myslím si, že tento trend bude ďalej pokračovať. Už dlhšie spolupracujeme s viacerými veľkými stavebnými firmami, ako sú Skanska, Sibamac, Invest či ZIPP. Naším cieľom je vyvíjať činnosť predovšetkým na slovenskom a českom trhu, kde máme väčšinu zákaziek," konštatuje Lakatos.

Banka financuje i radí
TransCom spolupracuje s Tatra bankou od roku 1999. "Aktivity klienta boli spočiatku veľmi nenápadné. Firma sa pripravovala na samotné rozbehnutie výroby. Revolučná technológia montovania stropných nosníkov ešte nebola známa. Bolo potrebné presvedčiť potenciálnych partnerov o jej spoľahlivosti aj trvácnosti. Úspech hovorí, že firma presvedčila nielen banku, ale aj klientov," hovorí o spolupráci s výrobcom riaditeľ obchodného centra Tatra banky v Nových Zámkoch Tibor Németh.
Firma využíva celé spektrum produktov banky od riešenia platobného styku až po úverovanie či poradenstvo. "Klient aktívne využíva aj poradenstvo v oblastiach, v ktorých sa necíti úplne komfortne. Práve takýmito konzultáciami sa nám poradilo nastaviť veľmi pružnú možnosť reagovania na požiadavky klienta podľa aktuálnych potrieb alebo nových podmienok na stavebnom trhu. Výsledkom je obojstranná dôvera a lojalita," dodáva Németh.

Nároky na kvalitu stúpajú
S príchodom investorov stúpajú kvalitatívne požiadavky na betónové prefabrikáty. TransCom má svoje technické zázemie na to, aby mohol vyhovieť aj tým najnáročnejším kvalitatívnym požiadavkám trhu. Firma začínala pred piatimi rokmi s obratom pätnásť miliónov korún. Vlani už dodali tovar a služby za takmer dvesto miliónov, pričom časť tohto objemu tvoria subdodávky z maďarského Ferrobetonu, ako i niektorých slovenských partnerských firiem pôsobiacich v oblasti prefabrikátov.
Ako zdôrazňujú predstavitelia firmy, každý rok sa snažia modernizovať výrobné technológie a zvyšovať kapacitu výroby tak, aby nezaostali za najnovšími trendmi. Ich ambíciou je, aby boli čo najviac finančne a technologicky sebestační a dokázali vyrobiť a dodať väčšinu betónových skeletov vo vlastnej réžii, bez potreby využívania subdodávok.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/biznis, menuAlias = biznis, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
04. máj 2024 08:51