StoryEditor

Soľné jaskyne sú lákavý i citlivý biznis

15.08.2005, 00:00
Soľné jaskyne na Slovensku pribúdajú ako huby po daždi. Už dávno nie sú doménou iba veľkých miest, stávajú sa neodmysliteľnou súčasťou aj menších miest a obcí. Investície do vybudovania soľnej jaskyne nie sú príliš vysoké a pri predpoklade, že záujem o tento typ relaxu v najbližších rokoch ostane na dnešnej úrovni, prípadne ešte vzrastie, je návratnosť investície pomerne rýchla.
Soľné jaskyne na Slovensku pribúdajú ako huby po daždi. Už dávno nie sú doménou iba veľkých miest, stávajú sa neodmysliteľnou súčasťou aj menších miest a obcí. Investície do vybudovania soľnej jaskyne nie sú príliš vysoké a pri predpoklade, že záujem o tento typ relaxu v najbližších rokoch ostane na dnešnej úrovni, prípadne ešte vzrastie, je návratnosť investície pomerne rýchla.

Aktivity poľských firiem
Hoci sa prvá soľná jaskyňa na Slovensku objavila pred niekoľkými rokmi, k najväčšiemu rozmachu tohto podnikania došlo v posledných mesiacoch. Dnes sa ich počet už odhaduje na desiatky. Podľa Gabriela Vysokaja, ktorý zastupuje poľskú spoločnosť Syr-Pol, sa na slovenskom trhu zaoberá výstavbou soľných jaskýň niekoľko poľských firiem so zastúpením alebo s dcérskou spoločnosťou v SR. Viac by sa ich podľa zrejme neho ani neuživilo.
Firma Syr-Pol v krajských a okresných mestách zmontovala štrnásť jaskýň z jordánskej soli a stavia ďalšie v Nitre a Trnave. Ďalšia poľská spoločnosť Solbud sa zatiaľ podieľala na výstavbe tucta slovenských soľných jaskýň.
Je prevádzkovanie soľnej jaskyne zaujímavý biznis? "Nenazval by som to tak jednoznačne. Nie som síce majiteľ, ale nešiel som do toho len s tým, že idem robiť tzv. biznis. V prvom rade sme chceli urobiť niečo pre ľudí, ich relax a zdravie. Samozrejme, že podnikateľský zámer sme mali," hovorí riaditeľ komplexu troch soľných jaskýň Soľrelax v bratislavskom Ružinove Róbert Péter.

Rozhoduje pôvod soli
Výška vstupných investícií do vybudovania soľnej jaskyne závisí od materiálu. Drahšie sú jaskyne, pri ktorých sa používa soľ výlučne z Mŕtveho mora. Investícia do vybudovania takýchto jaskýň je asi 70-tisíc korún na štvorcový meter. Investícia do miestnosti s plochou 30 štvorcových metrov môže presiahnuť dva milióny korún. Menej zaplatí záujemca za vybudovanie kombinovanej jaskyne, ktorá okrem soli z Mŕtveho mora obsahuje aj soľ z Pakistanu, soľ zo soľných baní v Poľsku či na Ukrajine, prípadne z iných morí ako je Mŕtve more. Vybudovanie štvorcového metra takejto jaskyne, ktorá má plochu asi 30 štvorcových metrov, vyjde podľa Vysokaja asi na 40-tisíc až 45-tisíc korún. "Dostať tonu soli z Jordánska je finančne i časovo náročnejšie ako dostať rovnaké množstvo soli z Poľska či zo Šariša," hovorí.
Podľa zástupcu firmy Solbud Alojza Orčíka stojí štvorcový meter výstavby soľnej jaskyne touto spoločnosťou 800 eur (asi 30-tisíc korún) a viac. Solbud používa štyri druhy soli vrátane soli z Mŕtveho mora, z Pakistanu, Poľska a lisovanej soli s pridaním jódu. Firmy a jednotlivci si touto spoločnosťou najčastejšie dajú vybudovať soľnú jaskyňu s plochou 30 až 35 štvorcových metrov. Orčík priznal, že o soľnú jaskyňu majú záujem nielen podnikatelia, ktorí ju chcú sprístupniť širokej verejnosti, ale aj solventnejší klienti, ktorí si ju dajú vybudovať v rámci svojho rodinného domu.

Malé i väčšie investície
Koľko podnikateľ, ktorý chce soľnú jaskyňu prevádzkovať, v skutočnosti zaplatí, závisí od kvality soli, ale aj od vybavenia interiéru - teda či tam bude umelá studňa, soľný stĺp či iné dekorácie. "Náš najväčší projekt - komplex troch jaskýň Soľrelax v bratislavskej mestskej časti Ružinov - bol asi za sedem miliónov korún," uviedol Vysokaj. Celkovú investíciu do tohto relaxačného zariadenia však zvýšila kúpa objektu, v ktorom sídli aj s pozemkom, na ktorom stojí. Za najmenšiu jaskyňu, ktorej montáž firma Syr-Pol zabezpečovala, označil Vysokaj soľnú jaskyňu v Svidníku. František Vojček, štatutárny zástupca spoločnosti, ktorá ju vlastní, po jej sprístupnení začiatkom júla povedal, že štvorcový meter podlahovej plochy vyšiel približne na 2 500 dolárov. Vybudovanie soľnej jaskyne Paradise v Spišskej Novej Vsi, ktorá má 40 štvorcových metrov, vyšlo jej majiteľa Stanislava Jasečka približne na 1,6 milióna korún. Vstupná investícia nebola až taká vysoká aj vďaka tomu, že táto jaskyňa vyrástla v priestoroch rodinného domu. V prípade, že by si jej majiteľ musel kúpiť či prenajať vhodné priestory, bola by oveľa vyššia.

Návratnosť je rozdielna
Návratnosť investície závisí od vstupnej sumy, ktorú podnikateľ do vybudovania jaskyne vloží, lokality, kapacity, návštevnosti a využitia jaskyne, ale aj poplatkov, ktoré návštevníci platia. "Ťažko to zovšeobecniť. Je to podobné, ako keby ste chceli porovnať návratnosť investície dvoch reštaurácií. Jedna môže byť splatená o dva roky, druhá o desať rokov," dodáva Vysokaj. Investícia do veľkej i malej jaskyne sa pritom môže vrátiť za rovnaký čas, pretože drahšia jaskyňa má zväčša aj väčšiu kapacitu. "Máme otvorené 15 hodín denne, sedem dní v týždni a naša plná denná kapacita je 750 ľudí. Napríklad jaskyňa pre šesť ľudí, ktorá má otvorené 10 alebo 12 hodín denne, má kapacitu len 60 či 72 ľudí," dodáva Péter. Investícia do soľnej jaskyne Paradise by sa podľa odhadov mohla majiteľovi vrátiť do dvoch rokov. Alojz Orčík odhaduje, že tento druh biznisu môže majiteľovi priniesť vložené peniaze späť asi do piatich rokov. Na tri až štyri roky odhaduje pri optimálnych podmienkach návratnosť investície Soľrelax.
Zatiaľ sa dá len ťažko odhadnúť, či sa vložené investície vrátia rýchlejšie podnikateľom, ktorí soľnú jaskyňu vybudovali v regióne, kde nie je konkurencia, alebo vo väčších mestách (Bratislava, Košice), kde funguje niekoľko hráčov na trhu.
Ceny za jednorazový trištvrtehodinový relax v soľnej jaskyni sa bez ohľadu na lokalitu pohybujú v rozpätí od 130 do 180 korún, permanentka, ktorá umožňuje desať vstupov, stojí od 1 000 do 1 700 korún.

Citlivá sféra podnikania
Majitelia a prevádzkovatelia soľných jaskýň musia pri svojom podnikaní i pri odhadovaní návratnosti vloženej investície počítať nielen so sezónnymi výkyvmi, v dôsledku ktorých je návštevnosť počas letných mesiacov nižšia ako počas zvyšnej časti roka, ale aj s vplyvom médií na verejnú mienku. Takmer všetci oslovení podnikatelia priznali, že odvysielanie príspevku TV Markíza o možnom výskyte plesní a baktérií pri použití klimatizácie v soľných jaskyniach a spochybnení ich liečivého účinku malo vplyv na návštevnosť jaskýň. "Ľudia začali vracať permanentky, niektorí návštevníci, ktorí k nám chodili, stratili dôveru. Tí, ktorí sa pre návštevu ešte len rozhodovali, neprišli," hovorí Róbert Péter. Dodáva, že jaskyne Soľrelaxu v Ružinove prešli pred niekoľkými dňami kontrolou a majú protokoly o vykonaných skúškach mikrobiologického vyšetrenia ovzdušia, ako aj mikrobiologického vyšetrenia odtlačkov prostredia s tým, že sa v tomto prostredí nezistili žiadne plesne ani baktérie. "Prostredie, v ktorom návštevníci relaxujú je tak absolútne čisté", uvádza Róbert Péter. Za problém považuje, že sa za soľné jaskyne vydávajú aj objekty, ktoré nespĺňajú určité kritériá. "Videl som aj soľnú jaskyňu urobenú na kolene, soľnou jaskyňou v niektorých lokalitách nazývajú aj miestnosť so štyrmi lavórmi soli a piatimi kreslami. Istý podnikateľ, na ktorého je už podané trestné oznámenie, nakúpil v prešovskom Solivare soľ, rozsypal ju po zemi a za návštevu vyberal niekoľko mesiacov vstupné. Všetky takéto tzv. jaskyne nám kazia dobré meno," dodáva Péter.

Porovnanie cien vybraných soľných jaskýň na Slovensku
Miesto Jednorazový vstup (Sk) Permanentka na 10 vstupov (Sk)
Kúpele Sliač 150 1300
Starý Tekov 150 1300
Bratislava, Staré Mesto 180 1680
Bratislava, Dlhé Diely 180 1700
Bratislava, Ostredky 180 1700
Košice, Soľný raj 150 1000
Košice, G-Sun 150 1200
Košice, Soľná jaskyňa 150 1200
Žilina 150 1050
Spišská Nová Ves 150 1300
Senec

130/149*

1000/1300*

*Nižšia suma platí pre vstup v dopoludňajších hodinách, vyššia v popoludňajších.
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/biznis, menuAlias = biznis, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
07. máj 2024 05:30