V slovenskej dcérskej spoločnosti nadnárodnej korporácie Würth sa vzhľadom na jej zameranie prirodzene vytvorili dva svety. Firma je nákupným a distribučným centrom spojovacieho a montážneho materiálu pre ďalšie pobočky korporácie v Európe.
V Bratislave Würth zamestnáva zhruba 130 ľudí, časť v skladoch, kde výrobky tiež balia, a časť v administratíve. Oba tábory vzájomne príliš nekomunikovali. Dôvod? "Napríklad rozdielna úroveň vzdelania, veková štruktúra, odlišné pracovné časy a taktiež dĺžka práce ľudí," uviedla pre HN vedúca personálneho oddelenia spoločnosti Petra Nagyová.
V skladovej časti firmy pracuje zhruba 80 percent zamestnancov. Ich priemerný vek je vyšší, okolo 36 rokov. Sú medzi nimi viacerí, čo v spoločnosti pracujú aj desať rokov. Dominuje tu stredoškolské vzdelanie.
Priemerný vek administratívnych pracovníkov -- prevažne absolventov vysokých škôl -- je výrazne nižší, zhruba 27 rokov.
O tom, že túto situáciu treba meniť, potvrdil vlaňajší novembrový prieskum spokojnosti zamestnancov. "Rozhodli sme sa zorganizovať celofiremnú aktivitu špeciálne zameranú na to, aby sa ľudia vzájomne lepšie spoznali, aby bližšie spoznali chod a produkty firmy, aby sa prelomili existujúce bariéry. Uvedomili sme si, že spoločné športové a kultúrne aktivity na to nestačia," vysvetľuje Nagyová. Totiž -- ako doplnila -- napríklad aj na vianočných stretnutiach sa ľudia automaticky separovali a sadali si "k svojim", delili sa najmä podľa oddelení či rodu.
Prehliadka firmy aj kvíz
Poznávacia akcia, ktorú pripravilo personálne oddelenie s tromi ľuďmi, trvala jeden deň. Všetko sa to "zomlelo" 19. decembra minulého roku. Termín pred Vianocami zvolili zámerne, aby straty pre firmu z toho, že sa nepracovalo, boli čo najmenšie. Za tento deň dostali zamestnanci riadnu mzdu.
Začiatok bol pre všetkých rovnaký -- o ôsmej hodine ráno. Na nástenke si zamestnanci našli, do ktorého tímu ich priradili, kto je ich vedúci, aké aktivity ich čakajú. "Snažili sme sa ich rozdeliť tak, aby v každom tíme bolo čo najpestrejšie zastúpenie pracovníkov, teda z najväčšieho počtu oddelení. V skupine si hneď na začiatok všetci začali tykať bez ohľadu na vek," približuje Nagyová.
Program dňa pozostával z náučných a kreatívnych aktivít. Každá skupina absolvovala obhliadku firmy s odborným výkladom, ako aj kvíz s otázkami o spoločnosti, jej vzniku, pobočkách, počtoch zamestnancov. Inou úlohou tímov bolo priradiť mená k fotografiám zamestnancov a správne ich umiestniť do organizačnej štruktúry spoločnosti. Z produktov v sklade spoločne stavali čo najvyššie pyramídy. Ľudia z administratívy si v sklade vyskúšali manuálnu prácu.
"Väčšina aktivít bola úsmevná. Napríklad ľudia hádali predvádzané profesie alebo zo skrutiek, matíc, podložiek či tesnení vyrábali ozdoby na vianočný stromček pred budovou spoločnosti," spomína Nagyová.
Akcia zamestnancov vo väčšine zaujala. Našli sa však aj takí, čo šomrali, že radšej mohli pracovať (a pri úkole si aj viac zarobiť ako v ten deň naozaj dostali), alebo ostať doma.
Priame náklady na celé podujatie -- na nevyhnutné pomôcky -- nepresiahli štyritisíc korún. Aj preto, že sa využil už nepotrebný materiál.
Poznanie pravdy eliminuje reči
A prínosy? Zmeny vo vzťahoch podľa Nagyovej sa naozaj dajú vidieť. No výhody zlepšenej komunikácie cítiť najmä vtedy, keď treba riešiť akýkoľvek problém.
"Zblížilo to zamestnancov, ale myslím si, že dosť krátkodobo. Malo by sa to opakovať častejšie a obmieňať tímy, nech sa spoznajú aj iní. Dobré bolo, že ľudia predstavili svoju náplň práce a s ňou súvisiace problémy, a tým sa objasnilo mnoho vecí. Často vznikajú reči o práci druhých, ktoré nie sú pravdivé," uviedla po akcii účtovníčka Zuzana Komorná.
Podľa sestier Márie a Aleny Kminiakových, ktoré sú pracovníčkami skladu -- rozvažovne -- sa ľudia odvtedy viac vnímajú, usmievajú sa na seba: "Vždy budú takí, čo si nechávajú odstup, ale to sú výnimky. Zlepšil sa aj vzťah podriadený -- nadriadený." Ocenili tiež, že videli priestory, do ktorých za normálnych okolností nemajú prístup. Aj podľa nich by sa akcia mala zopakovať.