StoryEditor

Verejný sektor začínajú vytláčať súkromné firmy

18.10.2004, 00:00

Väzni sa síce nebudú cítiť slobodnejšie, francúzska vláda však môže už omnoho voľnejšie dýchať. To jej umožní 18 nových väzníc, ktoré otvorí v priebehu najbližších štyroch rokov. Väznice postavia a budú riadiť súkromné spoločnosti, ktoré budú zodpovedné aj za ich údržbu, zabezpečovanie stravy a dokonca aj zaškoľovanie nových dozorcov, i keď tí ostávajú platení zo štátneho rozpočtu.
Ministerstvo financií predpokladá, že prevádzka súkromných väzníc bude zhruba o osem percent lacnejšia než v prípade financovania zo strany štátu. "Ak bude tento experiment úspešný, rozšírime ho aj na ďalšie projekty," uviedol Guy Garcin, ktorý dohliada na realizáciu projektu za ministerstvo financií.
USA napredujú
Ako uviedol týždenník The BusinessWeek, Európa sa tak môže pripravovať na ďalšiu kapitolu privatizácie -- tentoraz vo verejných službách. Od nemocníc cez školy až po letiská a cesty, všetko projekty kedysi financované výlučne štátom, sa začínajú presúvať do súkromných rúk. Tieto tzv. verejno-súkromné partnerstvá už roky fungujú v USA a úspešne napredujú vo Veľkej Británii, kde od roku 2000 už uzatvorili kontrakty približne za 18 miliárd dolárov. V kontinentálnej Európe sa však tento trend tak neuchytil, najmä pre silnú opozíciu zo strany odborov. Rozpočtové problémy viacerých krajín Európy v ostatných rokoch však spôsobili, že postoj vlád sa zmenil. Podľa odhadov Medzinárodného menového fondu sa v budúcom roku počíta v eurozóne s rastom len okolo 2,2 percenta a vlády členských krajín nedokážu vybrať na daniach dosť peňazí na realizáciu ďalších veľkých projektov. Šancu tak dostal súkromný sektor.
Od roku 2000 schválili krajiny kontinentálnej Európy projekty v rámci verejno-súkromných partnerstiev približne za štyri miliardy dolárov. V priebehu niekoľkých mesiacov sú však naplánované ďalšie, tiež za niekoľko miliárd dolárov.
Štúdie vo Veľkej Británii ukázali, že výstavba a prevádzka zariadení súkromnými firmami stoja v priemere o 15 až 20 percent menej než výstavba a ich spravovanie štátom. A ďalšia mimoriadna výhoda, ktorá práve teraz príde vhod Nemecku či Francúzsku, je, že takéto kontrakty nespadajú podľa pravidiel EÚ pod štátny rozpočet a nezvyšujú tak jeho deficit.
Podpora vlády
Partnerstvo medzi súkromnými firmami a štátom však zachádza nepomerne ďalej než v prípade bežných projektov verejného obstarávania. V rámci verejno-súkromného partnerstva sú totiž súkromné spoločnosti povinné zabezpečiť celý priebeh financovania. Buď si na to požičajú z bánk alebo na dlhopisovom trhu, kde dostanú úver za omnoho výhodnejších podmienok vďaka podpore zo strany vlády. Splácanie nastáva až po dokončení projektu, keď firmy začínajú dostávať platby v rámci kontraktov. Z nich niektoré trvajú 20 aj 30 rokov, čo spoločnostiam vráti všetky náklady investované do výstavby a prevádzky. To zároveň dáva vládam istotu, že súkromné firmy nebudú s dokončením projektov meškať, pretože čím neskôr ho dokončia, tým neskôr sa im začnú vložené investície vracať. Navyše, v prípade nedodržania termínu či problémov počas výstavby alebo prevádzky, im hrozia vysoké pokuty. Najjasnejším príkladom je veľký nemecký projekt na výber diaľničného mýta Toll Collect, ktorý práve v rámci verejno-súkromného partnerstva získalo konzorcium firiem, medzi ktoré patria aj DaimlerChrysler a Deutsche Telekom. Projekt bol niekoľkokrát odložený pre technické problémy a nemecká vláda teraz žiada od konzorcia kompenzácie vo výške 5,5 milióna dolárov.
Niektoré zo spoločností sa stávajú aj akcionármi vlastných projektov. Nemecká firma Hochtief AirPort , časť stavebného giganta Hochtief, je napríklad spolumajiteľom letísk, ktoré postavila v rámci verejno-súkromného partnerstva v Aténach, Düsseldorfe a Hamburgu. Podobne ústretové sú vlády aj vo Francúzsku, v Holandsku a inde. Navyše, s istotou, že súkromný investor skôr vráti požičanú sumu než štát, projekty bez problémov podporia banky a ďalšie finančné inštitúcie. Jednými z najväčších finančníkov projektov sú európske penzijné fondy, ako napr. holandský ABP, ale aj mimoeurópske inštitúcie. Medzi najaktívnejšie patrí Macquarie European Infrastructure Fund, ktorý je pobočkou austrálskej Macquarie Bank. Jeho prvým veľkým projektom v Európe, ktorý financoval, bola železničná trať spájajúca letisko pri Štokholme s mestom.


Lišta
---------
Niektoré verejnoprospešné projekty súkromných firiem
-------------------------------------------------------------------------------------------
Nemecko -- Francúzska firma Vinci Construction získala projekt za 364 mil. dolárov na výstavbu a prevádzku škôl v Offenbachu neďaleko Frankfurtu nad Mohanom.
Francúzsko -- Ministerstvo spravodlivosti udelilo kontrakt v hodnote 1,23 miliardy dolárov na výstavbu a prevádzku 18 väzníc.
Grécko -- Aténske letisko otvorené v roku 2001 postavila (a spravuje) nemecká stavebná firma Hochtief AirPort v rámci verejno-súkromného partnerstva s gréckou vládou. Kontrakt má hodnotu 2,65 miliardy dolárov.
Holandsko -- Konzorcium na čele s americkou spoločnosťou Fluor Corporation získalo kontrakt v hodnote 1,2 miliardy dolárov na výstavbu a prevádzku vysokorýchlostnej železničnej trate. Sprístupnená bude v budúcom roku.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/biznis, menuAlias = biznis, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
24. apríl 2024 22:53