StoryEditor

Reštrukturalizácia podniku ako výzva a dobrodružstvo

12.12.2004, 23:00
Václav Novák patrí v Českej republike medzi najznámejších krízových manažérov. Pomáha firmách z ich problémov, ratoval najmä tie pod hrozbou konkurzu. V jeho zbierke úspešných projektov sa vynímajú podniky ako Česká zbrojovka v Uherskom Brode, hutnícka a strojárska spoločnosť Vítkovice, Obchodný tiskárny z Kolína, Stavostroj, či Expandia Holding.

Václav Novák patrí v Českej republike medzi najznámejších krízových manažérov. Pomáha firmách z ich problémov, ratoval najmä tie pod hrozbou konkurzu. V jeho zbierke úspešných projektov sa vynímajú podniky ako Česká zbrojovka v Uherskom Brode, hutnícka a strojárska spoločnosť Vítkovice, Obchodný tiskárny z Kolína, Stavostroj, či Expandia Holding.
V súčasnosti je výkonným riaditeľom a predsedom predstavenstva spoločnosti M. L. Moran. Šéfuje tímu manažérov - špecialistov na prevádzanie zmien.

Tvorivá a dobre zaplatená práca
K tomu, čo je dnes jeho chlebom sa - ako prezrádza - dostal okľukou. Po príchode do Česka sa chcel venovať riadeniu firiem. Nikto mu však žiadnu nechcel zveriť. Neodradilo ho to, ale trpezlivo čakal na svoju príležitosť. Uvedomil si totiž, že splnenie jeho túžby, je len otázkou času. Predpokladal, že české podniky sa po čase dostanú do problémov, lebo si ich samy produkujú. A potom jeho služby veľmi rady využijú.
Dôležitým motorom jeho snaženia je, že ho táto práca baví. Baví ho dobrodružná zmena. Baví ho tá časť zmeny, ktorá sa spája s krízou. Je to podľa neho veľmi tvorivá práca a, navyše, aj dobre platená.
Asi mám šťastie - uvažuje - že relatívne dobre znášam krízové situácie. Od prírody sa lepšie vyrovnáva so stresom, nepanikári, večer - aj pri riešení najväčších problémov - vie zaspať. K tomu vedie aj svojich spolupracovníkov. A vďaka tréningom, modelovaniu situácií sa dá odolnosti naučiť, pripraviť sa na náročné situácie. Človeka totiž môže prekvapiť hlavne to, čo zažije v živote po prvýkrát. Veľký význam má pre neho - a to sa učí len veľmi ťažko - presvedčiť ľudí o nutnosti zmeny, o správnosti toho, čo ide robiť. Aby uspel, potrebuje okrem charizmy a čara osobnosti mať nad všetkým nadhľad. nadhľad sa v žiadnom prípade nesmie "utopiť" v operatíve. Nesmie sa báť ísť do konfliktov a musí byť ochotný obetovať malý cieľ v prospech dôležitejšieho.
Ako krízový manažér prichádza do ťažko skúšaných firiem ovládaných chaosom so svojou vierou, víziami a ľuďom ponúka nádej. Snaží sa pre svoje plány zužitkovať potenciál ukrytý v ľuďoch. "Nesúťažíme kvalitou svojho talentu, ale stupňom jeho využitia," hovorí.

Ako sa riadi proces zmien
Celý proces reštrukturalizácie podniku delí na etapu konsolidácie a etapu rozvoja. Každá z nich sa skladá z piatich podčastí. Najprv firmu zmenšuje a robí ju výkonnejšou, aby ju neskôr zasa postupne zväčšoval. Etapu konsolidácie charakterizuje redukcia aktivít a hľadanie vnútorných rezerv v podniku
Podniky v kríze trápi nedostatok peňazí. V prvom kroku konsolidácie je preto podľa Nováka potrebné zabezpečiť likviditu. Druhým projektom musí byť sprehľadnenie a očistenie hospodárenia. Treba spoznať, čo sa vo firme vlastne deje. Zistiť, na čom zarába, na čom prerába, koľko čo stojí, akú má podnik výkonnosť. Za tým nasleduje odstránenie sklzov, predovšetkým v dodávkach a zabezpečiť, aby všetko bežalo presne načas. Štvrtou etapou je reorganizácia ľudských zdrojov - zmena organizačnej štruktúry. S tým súvisí úspora pracovníkov, ale aj prerozdelenie zodpovednosti a právomocí. Nejde len o šetrenie, ale aj o zámer dostať správnych ľudí na správne miesta. Piatou a poslednou fázou konsolidácie je motivácia ľudí. To je predovšetkým úloha človeka, ktorý celú zmenu riadi. Celá konsolidácia trvá podľa Nováka zhruba päť až desať mesiacov. Po jej ukončení by mal byť každý vo firme plne vyťažený. Viditeľným výstupom je úspora nákladov.
V prvom kroku etapy rozvoja treba prísť s víziou, misiou a stratégiou. Dôležité je ozrejmiť, čo sa chce v budúcnosti robiť. V druhom kroku sa pristupuje k zmene systému riadenia, najčastejšie sa vo firme prechádza na procesné riadenie.
V ďalšom kroku sa snaží preorientovať firmu na tržby a marže, pretože, aby mohla fungovať, potrebuje na prvom mieste zarábať peniaze. Štvrtý krok je zameraný na investície do technológií či inovácií. Posledný piaty označuje Novák ako akvizíciu. V rámci neho sa firma rozhodne, trebárs, kúpiť konkurenta, hľadá nejaký subjekt, s ktorým by sa mohla spojiť, snaží sa získať strategického investora.
Novák sa pri svojom "angažmán" v podniku konsolidačnej fáze venuje vždy. S rozvojovou fázou často len začne a jej dokončenie už prenechá na nový manažment.

Modelovanie a pevné body
Okrem zvládania stresu za svoju kľúčovú prednosť označuje schopnosť modelovať, čiže hľadať funkčné závislosti a opísať systém matematickým modelom. Spomína sústavy lineárnych rovníc, čím vlastne dokumentuje, že sa pri svojej práci opiera aj o svoje prírodovedné vzdelanie. Takto nejako vzniká aj jeho základný model reštrukturalizácie podniku. Stručne povedané, hľadá a vyberá, čo je v rámci celého procesu zmeny podstatné a dôležité, a na to sa predovšetkým sústredí. Nedôležité veci sa - ako dopĺňa - vyriešia samy.
"Keď svoje riešenia a postup nakreslím, ľudia musia z toho vyrozumieť, čo majú robiť, prečo je to pre nich takto dobré. Vysvetľovať musím jednoducho. Chcem, aby moje požiadavky pochopili na prvýkrát," prízvukuje.
Ako pokračuje, dáva ľuďom pevné body. "Každý z nás ich potrebuje. Na nich je postavená naša viera," vysvetľuje. Pevné body "objaví" v systéme prostredníctvom toho, že fungovanie firmy sprehľadní. Ľuďom ukáže, kde sa v ním vytvorenej množine nachádzajú. Každý zamestnanec musí po konsolidácii podniku produkovať, preto musí mať pevný bod. Musí sa vedieť v organizme firmy správne a funkčne lokalizovať - identifikovať.
Hoci Novák pri svojej práci krízového manažéra vo firmách, v ktorých doteraz pôsobil, zredukoval pracovné miesta pre 15-tisíc zamestnancov, nezaregistroval podľa vlastného vyjadrenia nejaké extrémne reakcie na svoju adresu. Tajomstvo toho sa ukrýva v logickom podaní argumentov. Drží sa toho, že odísť z firmy musia tí, ktorí sú v nej nadbytoční. "Takíto zamestnanci sami spoznajú, uvedomia si, že po určitých opatreniach nemajú čo robiť, že jednoducho pre nich už práca neostala," vysvetľuje.

Oporou je jeho viera
Jeho sebavedomie pri riadení zmeny sa opiera o vieru, ktorá je postavená na skúsenostiach a znalostiach, ako aj dôkladnej analýze situácie a predpokladov podniku. Veľmi si pochvaľuje možnosť pri svojej práci kombinovať poznatky z prírodných vied a ekonómie. Výhodou matematického spôsobu myslenia je exaktnosť, alebo - inak povedané - túžba po absencii neurčitosti. Vo svojom podnikovom slovníku sa vyhýba slovíčku "asi".
Novákovi pri jeho snažení pomáha aj cieľavedomosť. Ako spomína, po skončení vysokej školy sa prihlásil do Afganistanu. Prečo? Aby sa čo najrýchlejšie naučil anglicky. Do Afganistanu nikdy nešiel, zato získané jazykové znalosti sa mu zišli v cudzine po jeho emigrácii.
Za svoju prednosť považuje aj to, že dokáže nájsť schopných ľudí. Ľudia sa mu navyše ponúkajú sami. On ako "šéf a pôvodca know-how" má podľa vlastných slov v princípe veľmi jednoduchú prácu - "len" rozhoduje a motivuje. Motivovanie je pritom úplne na ňom, s rozhodovaním mu pomáhajú iní. A ako ľudí motivuje? Ukáže im, čo môžu dosiahnuť s tým, že im pri ich snažení pomôže svojimi možnosťami. Spolupracovníkom nasľubuje "hory - doly" a potom z nich ide zodrať kožu. Obidve strany - ako prízvukuje - sa musia zhodnúť na cieľoch, a on musí dodržať, čo sľúbi.

Vedieť "zblbnúť" ľudí
Veľmi ho baví, ako hovorí, "zblbnúť" ľudí pre svoje ciele. Pri ich získavaní na svoju stranu vychádza z poznatku, že väčšina ľudí je v princípe samoľúba. Chcú dosiahnuť niečo, čo iní ešte nedokázali, chcú byť výnimoční. Túžia po úspechu a on im ho ponúka. Cení si ľudí, ktorí chcú zmeniť zemeguľu. "Najradšej mám tých, čo bažia po mojej stoličke. Samozrejme, na základe etických princípov a dosiahnutých výsledkov," hovorí. Na druhej strane, ako priznáva, nie je to pre neho až také ťažké to akceptovať aj z dôvodu, že v žiadnej firme sa príliš dlho neohreje. Pracuje pre ňu len niekoľko mesiacov, maximálne dva roky.
Považuje za niečo fantastické, že mu ľudia veria a prijímajú jeho rozhodnutia. Ponúka jeden príklad za všetky. Po svojom príchode do vítkovickej spoločnosti, ktorú trápili veľké problémy, dokázal ako prvých na svoju stranu získať predstaviteľov odborov. Pritom otvorene hovoril, že bude musieť prepustiť polovicu zamestnancov a tí, čo zostanú, budú musieť pracovať viac ako boli dovtedy zvyknutí. "Aby som vedel nadchnúť druhých, musím najprv ja sám horieť," dopĺňa.
Svoje riadiace schopnosti lepšie spoznal počas učiteľskej anabázy v kanadskej indiánskej rezervácii. Pôsobil nielen v drsnej prírode, ale aj medzi drsnými a podmienkami i spôsobom života stvrdnutými ľuďmi. Zvládnuť to bolo podľa neho niečo výnimočné. Na deti bol nesmierne prísny, veľa vyžadoval, pritom nemal problémy s ich poslušnosťou ani študijnou morálkou.

Za novými príležitosťami
Novák spolu so svojím tímom doteraz riadil zmenu v 23 podnikoch a zhruba 200 firiem bližšie pozná. To znamená, že ich aj navštívil, stretol sa s vedením podniku, mal možnosť vidieť potrebné čísla.
Pôsobil doteraz prevažne v Českej republike. Pre krízové riadenie, konkrétne riadenie aktív firiem, ktoré uprednostňuje, však začína byť u našich západných susedov stále menej príležitostí. Podniky sa už väčšinou dostali z najväčších problémov a situácia v ich hospodárení sa skonsolidovala.
Novák však, ako prezrádza, potrebuje nové výzvy, stále hľadá ďalšie dobrodružstvo. So svojimi spolupracovníkmi preto "poškuľuje" po iných krajinách, uvažuje o zmene teritória svojho pôsobenia. Len pred krátkym časom sa vrátil z Chorvátska, kde navštívil niekoľko firiem. Situácia v tejto krajine mu pripomína stav, ktorý bol v ČR zhruba pred piatimi až šiestimi rokmi. Zaujímavým trhom z jeho pohľadu je aj Slovensko s mnohými podnikmi, ktoré nutne potrebujú zmenu, ktorým by vedel "naordinovať" ozdravujúcu reštrukturalizáciu.
Okrem geografickej zmeny pôsobenia do úvahy berie aj preorientovanie sa z krízového riadenia aktív firmy na samostatné riešenie krízového financovania. V tejto oblasti má tiež viacero skúseností i pozoruhodných riešení. Jeho tímom do detailov dotiahnutý systém tzv. tollingového financovania pomohol z problémov už niekoľkým spoločnostiam.
Novák si však vie predstaviť svoje uplatnenie aj mimo hospodárskej sféry. Napríklad pri riešení krízovej situácie vzniknutej následkom povodní. Tiež by sa zrejme cítil ako ryba vo vode v úlohe vojenského veliteľa. Z pohľadu vytvárania a fungovania systému by podľa neho mohlo byť najvzrušujúcejšie riadiť fungovanie cudzineckých légií.

Václav Novák (49) je kanadským občanom. Narodil sa v Trenčíne a do siedmich rokov žil na Slovensku. Rodina sa potom presťahovala do Kralúp nad Vltavou. Vyštudoval matematiku a fyziku na Pedagogickej fakulte Karlovej univerzity v Prahe. Krátky čas pôsobil na odbornom učilišti. V 80. rokoch emigroval do Rakúska, kde požiadal o azyl. Odišiel do Kanady. Učil matematiku v indiánskej rezervácii takmer 300 kilometrov na sever od Winnipegu. Po dvoch rokoch v kanadskej divočine mu to prestalo stačiť. Presťahoval sa do USA a po určitých peripetiách začal študovať ekonómiu na University of Phoenix v Arizone. Rozhodol sa však vrátiť do Európy. Našiel si prácu v Rakúsku. Od roku 1996 pôsobí v Českej republike. Je ženatý, má dve deti a býva v Mladej Boleslavi. Snímka hn/Štefan Laktiš
Známym sa stal Václav Novák aj svojím efektným a zároveň elegantným krízovým financovaním, ktoré rozpracoval a nazval ho tolling. S jeho pomocou zabezpečil peniaze pre niekoľko veľkých českých spoločností, ktoré si s financovaním vlastnej výroby nevedeli rady. Ako celý princíp funguje? Firma M. L. Moran (Novák je predsedom jej predstavenstva) založí na tieto účely špeciálnu spoločnosť (SPV), ktorá si od banky požičia prostriedky na nákup surovín. Napríklad v prípade Setuzy bola založená spoločnosť Olefin, pri hutníckom a strojárskom podniku Vítkovice zasa Osinek. Na tieto účely vytvorená spoločnosť si u výrobcu objedná spracovanie surovín. Po celý čas spracovania zostáva ich vlastníkom. Slúžia jej ako zaisťovací inštrument pre úverujúcu banku. Výrobca pre SPV nakupuje materiál a zároveň predáva hotové výrobky, čím sa zachovávajú jeho priame väzby s dodávateľmi a so zákazníkmi. Za svoje aktivity dostáva spracovateľskú odmenu. Pri rozvojovom tollingu ide podľa Nováka o outsourcing zásob. Je vhodný pre zdravé a rýchlo rastúce spoločnosti, ktoré vyčerpali existujúce úverové linky. Druhou cieľovou skupinou sú zdravé spoločnosti s nepriaznivým pomerom vlastného kapitálu k cudzím zdrojom. Krízový tolling sa orientuje na spoločnosti s nedostatkom likvidity alebo firmy v predúpadkovom štádiu či podniky v konkurze. Zdroj: M. L. Moran

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/biznis, menuAlias = biznis, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
27. apríl 2024 23:18