Daňové orgány môžu podnikateľom významne uľahčiť, ale aj skomplikovať život. V daňovej správe dnes pracuje veľa odborníkov -- ktorých ostražitosť by nemali firmy a biznismeni podceňovať. Dôležitú úlohu tu zohráva aj komunikácia. Poučte sa z najfrekventovanejších chýb a omylov, s ktorými sa stretávajú daňové orgány. Tie ročne vykonávajú viac ako 40-tisíc daňových kontrol. Pomôže vám to vaše budúce daňové konania viesť efektívne, rýchle a bez zbytočných finančných dorubov (dane, penále, pokút).
Medzi najfrekventovanejšie chyby v daňovom konaní patria:
-- podceňovanie daňového úradu
-- hanba opýtať sa na nejasnosti
-- strach z rozsahu zistení daňovej kontroly
-- neznalosť možností daňovej obrany
-- nevedenie záznamovej agendy na daňové účely
-- absentujúci daňový sebamanažment
Podceňovanie daňového úradu
V súčasnom rozmachu čiernej ekonomiky na Slovensku je všeobecný trend podceňovania úradov v krajine. Mnohí podnikatelia sa preto aj na daňových úradníkov pozerajú s hlbokým opovrhnutím a podceňujú ich schopnosti. Správnym východiskom pre nutné vzájomné súžitie podnikateľa a úradu by mal byť výlučne striktný, ale maximálne korektný a konštruktívny partnerský princíp. Podnikateľ musí rešpektovať premisu, že -- ak chce v pokoji podnikať, musí rešpektovať pravidlá prostredia. To znamená splniť zákonné požiadavky daňového úradu aj rešpektovať jeho úradníkov a poslanie -- ktoré štát zriadil na to, aby dane kontrolovali. Rozhodne nie je vhodné daňový úrad podceňovať (napríklad preto, že daňový úradník zarobí niekoľkokrát menej ako podnikateľ) a znevažovať, lebo je a bude systémovou súčasťou trhovej ekonomiky v každej vyspelej demokracii.
Hanba opýtať sa na nejasnosti
Jednou z predností všetkých veľkých ľudí -- ktorí to v živote niekam dotiahli -- bolo a je aj to, že sa nikdy nehanbili opýtať sa na čokoľvek, čomu nerozumeli. Bežnou daňovou praxou na Slovensku je skutočnosť, že daňový úradník niečo doručí, povie, prezentuje daňovníkovi, a ten mu nerozumie. Mnohí sa hanbia priznať si to a požiadať, nech im to daňový úradník vysvetlí zrozumiteľnejšie. Často len pre pocit, že sa takto znevážia, respektíve stratia svoj "presvedčivý" imidž úspešného podnikateľa. Namiesto toho sa radšej tvária, že "všetko je jasné a triviálne jednoduché" -- čím si môžu navodiť nemalé problémy. Odporúčam nikdy sa nehanbiť opýtať aj na zdanlivo jednoduché veci, ak ste si nimi nie istí alebo im nerozumiete. Veď daňové právo všade na svete patrí medzi najnáročnejšie právno-ekonomické disciplíny.
Strach z rozsahu zistení daňovej kontroly
Daňové kontroly jednotlivé daňové úrady vykonávajú rôzne -- nie vždy na dostatočne profesionálnej úrovni, keďže aj správca dane je len človek a môže sa pomýliť. A doteraz platné daňové judikáty (verejné publikované rozhodnutia Najvyššieho súdu SR vo veciach daní) za roky 1990 -- 2003 potvrdzujú, že aj v konaní a rozhodnutiach daňových úradov je veľa chýb a nedostatkov. Väčšinová prax slovenských daňových subjektov však je prijať takmer každý verdikt daňového úradu (aj keď s ním nesúhlasia) a nejsť s ním do konfliktu z jednoduchého a prozaického dôvodu: boja sa, že daňový úrad niečo dorubil a dohľadal -- ale keby do veci "rýpali" a daňový úrad by mohol urobiť kontrolu (opakovanú kontrolu) alebo skontrolovať aj viac zdaňovacích období opakovane z minulosti, tak by im mohol dohľadať ešte ďalšie "daňové prehrešky" nad rámec verdiktu pri práve vykonanej daňovej kontrole.
Neznalosť možností daňovej obrany
Ďalším častým dôvodom zbytočne platených dorubov dane je aj základná neznalosť možných princípov daňovej obrany -- ktoré sú zakotvené najmä v Ústave SR (nedotknuteľné práva občana) a zákone č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmene v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov (najmä ustanovenia § 2 a §15 citovaného zákona). Základy daňovej obrany -- ak sa ich nechce učiť podnikateľ, by mal ovládať alebo jeho interný špecialista (šéfekonóm, hlavný účtovník alebo daňový špecialista firmy), alebo kompetentný externý poradca (daňový poradca, audítor, ekonomicko-účtovný poradca, komerčný právnik, resp. daňový advokát). Daňová kontrola môže veľa, ale nemôže všetko. Od júla tohto roka je účinný nový zákon č. 514/2003 Z. z. -- ktorý postihuje aj chyby daňových orgánov ako súčasti verejného sektora -- ak urobia nesprávny úradný postup a poškodia daňový subjekt.
Nevedenie záznamovej agendy na daňové účely
Medzi ďalšie omyly a chyby daňovníka patrí najmä nevedenie daňovej agendy (daňové účtovníctvo, peňažný denník, agenda dane z pridanej hodnoty, mzdová agenda, nenahlasovanie zmien v oznamovaco-registračnej daňovej povinnosti atď.) priebežne počas zdaňovacieho obdobia a spôsobom, ktorý ukladá zákon (napr. účtovníctvo podľa z. č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov). Daňový úrad môže prinútiť daňovníka viesť aj úplne osobitnú a špeciálnu daňovú agendu (napr. § 37, z. č. 511/1992 Zb.). Koná tak zvyčajne vtedy, keď daňovník s ním nespolupracuje, porušuje zákon a nekoná ústretovo v daňovom konaní. Záznamová agenda je dôležitá -- podnikateľovi predsa pomáha dokladovať relevantnosť a legálnosť jeho zdaniteľných príjmov, súčasne je jeho základným dôkazovým arzenálom v konaní voči daňovému úradu aj v prípade akýchkoľvek disproporcií, polemík a pochybností pri možných daňových sporoch a konfliktoch s daňovým úradom.
Absentujúci daňový sebamanažment podnikateľa
Racionálne konajúci daňový subjekt by si -- podľa nášho názoru -- mal stanoviť vlastný diel zodpovednosti aj na úseku daní. To znamená stanoviť si akýsi osobný plán v oblasti zdaňovania -- čo vykoná sám, čo ponechá na účtovníčku firmy (interného špecialistu) -- napríklad jednoduchšie daňové záležitosti, a o čom sa poradí s odborníkom z externého okolia (najmä ak ide o zložitejšie daňové problémy). Daňový sebamanažment by si mal každý podnikateľ i daňový subjekt, ktorý nepodniká, pravidelne rozvíjať a dopĺňať. Dane sú a budú vždy súčasťou trhovej ekonomiky -- a preto sa oplatí trochu investovať do sebavzdelávania aj na úseku daní. Nepočúvajte "krčmové" rady všeporadcov, ale radšej si občas prečítajte niečo z poradenskej odbornej literatúry (napr. Právny servis Hospodárskych novín, resp. špecializovaný časopis, ako napr. mesačník Poradca, Daňovo-účtovný poradca podnikateľa alebo Manažment, mzdy a financie) alebo si doprajte raz za rok daňovo-účtovné školenie. Pragmatický prístup k daňovému sebamanažmentu vám pomôže ušetriť nemalé finančné prostriedky z dôvodu chýb v daňovej evidencii alebo z neznalostí základných postupov, trikov a praktík -- ako nerobením chýb zaplatiť čo najmenšie dane.
