StoryEditor

Enormné poistné náklady pre lodné firmy

02.04.2003, 00:00

Vojna v Iraku, ceny ropy, ako aj prudko rastúca ekonomika Číny -- to všetko má na svedomí zvýšenie nákladov lodných prepravných spoločností na najvyššiu úroveň za posledné roky, ktoré však s najväčšou pravdepodobnosťou budú musieť zaplatiť zákazníci, medzi ktorých patria aj humanitárne agentúry posielajúce nákladnými loďami pomoc do Iraku.
Ako uviedli britské Financial Times, vojna v Iraku vytlačila poistné náklady pre veľké plavidlá smerujúce do Perzského zálivu z niekoľko tisíc na niekoľko miliónov dolárov po tom, ako poisťovne prudko zvýšili poistné prémie v prípade všetkých plavebných trás v blízkosti vojnovej zóny. Až 40-percentný nárast ceny ropy za ostatných 12 mesiacov viedol k podobnému rastu aj čo sa týka ceny palív. Do toho vstúpila Čína, ale i Japonsko a ďalšie východoázijské krajiny, ktoré zasa pre vysoký dopyt po surovinách (železná ruda, uhlie, meď a nikel) zvýšili počet objednávok na nákladné lode svetových prepravných spoločností. Pre lodné firmy príliš vzdialenú Čínu do vyššieho dovozu surovín tlačí prudko sa rozvíjajúci oceliarsky priemysel, ako aj viacero veľkých infraštruktúrnych projektov.
Podľa Nigela Brunninga, výkonného riaditeľa poisťovacej spoločnosti pre lodné prepravné firmy Heath Lambert, poistné prémie pre nákladné lode plávajúce do Perzského zálivu vzrástli na úroveň tzv. vojnového rizika, čo znamená od 3,5 až 5 % oproti štandardnej sadzbe 0,05 %. Poistná prémia pre jedno plavidlo tak dosiahne v priemere 15 mil. USD ročne, zatiaľ čo pre loď, ktorá prepravuje náklad medzi Veľkou Britániou a európskym kontinentom, dosahuje prémia ročnú hodnotu 7 500 USD. N. Brunning pripomenul, že tomuto sa nedalo vyhnúť, v čase vojny idú poistné prémie vždy hore. Počas vojny medzi Iránom a Irakom začiatkom 80. rokov vzrástli až na 10 %. Zvýšeniu poistných prémií sa nevyhli ani lode plávajúce do iných kritických oblastí. Nákladné plavidlá prepravujúce tovar do Somálska musia platiť prémiu vo výške 2,5 %, zatiaľ čo tie s nákladom pre Izrael na úrovni 2 %.
Richard Woodens z Medzinárodnej obilnej rady nevylučuje, že aj keď poistky zatiaľ neovplyvnili celkový obchod, v prípade, že na tejto úrovni nejaký čas zostanú, nebudú mať dosah napríklad na vývoz z chudobnejších krajín. Dopravu potravín pre Irak však podľa neho neovplyvnia, keďže náklady na dovoz potravín do tejto krajiny sa budú uhrádzať v rámci programu ropa za potraviny. Majitelia lodí však musia čeliť aj vyšším nákladom na bezpečnosť svojich plavidiel. V tomto smere sú na tom z lodí plávajúcich do Perzského zálivu horšie tie, ktoré sú registrované v USA, než napríklad lode s registráciou na Malte. Príčinou je vyššie riziko teroristických útokov.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/burzove-noviny, menuAlias = burzove-noviny, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
28. apríl 2024 09:43