Nový zákon o cestnej premávke preto zavádza povinnosť pre cyklistov nosiť mimo obce ochrannú prilbu. Deti do pätnásť rokov musia mať na hlave prilbu aj pri jazde na bicykli v mestách a obciach. Cyklisti a tiež chodci podľa nového zákona majú mať za zníženej viditeľnosti mimo obce na sebe aj reflexné prvky, aby ich vodič auta včas zaregistroval. „V prípade, že cyklista alebo chodec nebude mať príslušné vybavenie, policajt mu môže udeliť pokutu do výšky 60 eur (1 807 korún),“ objasňuje policajný hovorca Viktor Plézel.
Prilba môže zachrániť život
Povinnosť nosiť pri jazde na bicykli prilbu majú aj cyklisti v susednom Rakúsku. Prilba na hlave môže každému cyklistovi pri kolízií zachrániť život. Športový riaditeľ Slovenského zväzu cyklistiky Juraj Zeman sa už stretol s viacerými aj ťažšími úrazmi.
Ochranu hlavy na bicykli považuje za nevyhnutnú súčasť výbavy. „Štatistické údaje nás oprávňujú na tvrdenie, že hlava je pre cyklistu najzraniteľnejšia. Ak sa zraní hlava, je to už ťažký úraz. Preto je prilba opodstatnená.“ Dodáva, že zväz cyklistiky už pred vstupom nového zákona do platnosti predpisoval mládeži používanie prílb nielen na cyklistickej dráhe pri tréningu, ale aj na cestách. Zeman hovorí, že postupne stretáva čoraz viac cyklistov s prilbami. Podľa neho najmä mladí ľudia už pochopili, že chránenie hlavy je najmä na frekventovaných cestách dôležité. „Vidia tie nešťastia okolo seba. Napríklad, keď idete na bicykli a autobus s vami zatočí tak, že hneď ste na obrubníku, udriete si hlavu, hneď je z toho úplné bezvedomie. Prilba vás ochráni, je to dokázané.“
Pestrý výber za slušné ceny
Nariadenie nosiť prilbu počas jazdy na bicykli siahne na peňaženky tých cyklistov, ktorí doteraz prilbu nemali. Odporcovia tejto povinnosti tvrdili, že to najviac postihne starších ľudí. Odborníci však prilbu stále bránia argumentom záchrany života. Pre dieťa sa dá zaobstarať kvalitná prilba už od 20 eur (600 korún), pre dospelého 27 eur (800 korún), no tie najkvalitnejšie kúpite až za 230 eur (7-tisíc korún). „Tie lepšie sú ľahučké, majú dobré vetranie a dá sa na to veľmi ľahko zvyknúť,“ hovorí Michal Havlík z cyklistického obchodu.
Reflexné prvky aj pre chodcov
Okrem prilby nový zákon nariaďuje cyklistom za zníženej viditeľnosti tiež reflexné prvky alebo reflexný bezpečnostný odev. Zeman z cyklistického zväzu opäť dáva zákonu za pravdu. „My používame nalepovacie reflexné pásy najmä v zimných mesiacoch. Je to fantastická vec, pretože vás je vidieť už z diaľky.“ Takéto reflexné pásy sa dajú kúpiť už od 10 eur (300 korún).
To isté platí aj pre chodcov. Ak kráčajú po krajnici cesty alebo po okraji vozovky, na sebe majú mať viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečenie. Najčastejšie sa podľa polície stávajú nehody, keď je obeťou chodec, za tmy alebo zlého počasia mimo obcí, kde je horšie alebo žiadne verejné osvetlenie. „Reflexné prvky rapídne zvyšujú bezpečnosť chodcov, pretože vodič svietiaceho auta ich dokáže zbadať až na dvesto metrov a má dostatočný čas na reakciu,“ hovorí Plézel.
