StoryEditor

Lacnejšie miniauto z Kolína

25.02.2003, 23:00

Viac ako dvojnásobne vzrastie v priebehu piatich rokov výroba áut v Česku a na Slovensku vďaka produkcii nových tovární TPCA v Kolíne a PSA Peugeot Citroën v Trnave. Automobilky a ich dodávatelia zároveň zdvojnásobia svoj podiel na priemyselnej výrobe i exporte. Vyplýva to z prognózy Slovenskej technickej univerzity (STU) a zo zámerov, ktoré firmy predstavili 19. 2. na konferencii Auto 2003 v Prahe. "Razantný rozvoj automobilového priemyslu je istý. Súvisí s mobilitou pracovných síl aj s výstavbou nákupných centier. Ľudia budú autá čoraz viac potrebovať na jazdy do zamestnania a na nákupy," uviedol docent Ján Lešinský zo STU. Priestor na zvyšovanie predaja, a teda aj výroby, je podľa jeho slov zrejmý z počtu registrácií nových vozidiel na 1 000 obyvateľov. Zatiaľ čo v ČR a SR je to ročne 15 áut, krajiny únie dosahujú priemerne 34 a Luxembursko 110 nových registrácií. Na Slovensku nákup nových áut spomaľujú ich ceny. Priemerná cena nového osobného vozidla tu za posledné 3 roky vzrástla zo 440 000 na 656 000 Sk. Predaj nových áut by mohli oživiť minivozidlá z automobilky TPCA v Kolíne, ktorých cena sa má pohybovať okolo 8 000 eur, teda 240 000 českých korún, uviedol na konferencii prezident automobilky Masatake Enomoto. V automobilke TPCA v Kolíne sa má od roku 2005 vyrábať ročne 300 000 vozidiel značiek Toyota, Peugeot a Citroën. Ďalších 300 000 osobných automobilov ročne má od roku 2006 vychádzať z montážnej linky novej automobilky PSA Peugeot Citroën v Trnave. Spolu sa má v obidvoch krajinách pri započítaní produkcie Volkswagenu v Bratislave a Škody Auto v roku 2007 vyrábať 1,35 milióna áut. "Novými investíciami si automobilky zvyšujú produktivitu, ktorá je dnes popri znižovaní nákladov hlavným motorom rastu automobilového priemyslu," uviedol J. Lešinský. Podľa jeho slov v Škode Auto, ktorá väčšinu dielov zhotovuje sama, jeden pracovník za rok vyrobí 20 áut. Automobilky v Kolíne a Trnave sú plánované na produktivitu 100 áut na pracovníka ročne. Umožňuje to veľký podiel nakupovaných dielov a prác. "Mladá Boleslav, Kolín, Bratislava a Trnava predstavujú veľké odbytisko pre veľkého dodávateľa, ktorý by sa rozhodol postaviť svoj závod napríklad na Morave," uviedol riaditeľ CzechInvestu Martin Jahn. Ak jedna továreň skončí s výrobou niektorého modelu, dodávateľ sa môže zúčastniť na inom projekte v ďalšej blízkej automobilke a nemusí prepúšťať či skončiť svoju výrobu. Informovali o tom české Hospodárske noviny.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/cs-hosp-relacie, menuAlias = cs-hosp-relacie, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
23. október 2024 16:30