Snaha zmeniť povesť EÚ má byť ďalším z jej pokusov zaplátať dieru medzi európskymi inštitúciami a európskymi občanmi. Ako povedal Anholt pre Financial Times (FT), zmena reputácie EÚ je preňho jednou z najväčších výziev. Anholt prirovnal štruktúru 25-člennej Únie k teroristickej sieti al-Káida, ktorá pozostáva "z oddelených buniek, ktoré sa navzájom inšpirujú, ale nikto ich nekontroluje". Aj preto to bude náročná úloha.
"Obdobie reflexie" prišlo ako odpoveď na zamietavý postoj Francúzov a Holanďanov k Ústave. V rámci neho prišla Únia s viacerými iniciatívami, ktoré mali čeliť narastajúcej kríze. Poslanci Európskeho parlamentu presadili plán na vyčlenenie 200 miliónov eur v snahe spropagovať európske občianstvo. Jeho cieľom bolo ukázať občanom, že sú to v prvom rade oni, kto tvorí Úniu, a nie jej inštitúcie. Na propagáciu európskej identity malo slúžiť aj spustenie domény .eu. Zámerom komunikačného plánu nazvaného "Plán D" bolo spojiť 450 miliónov obyvateľov Únie s jej inštitúciami.
Ako povedal pre denník hlavný poradca komisárky pre komunikáciu Rolf Annenberg, Únia podľa neho už stratila svoj hlavný cieľ, ktorým bolo priniesť mier vojnou zničenému kontinentu. "To už mladým ľuďom nič nehovorí".
Aj Komisia potrebuje podľa Anholta podniknúť konkrétne kroky, aby Úniu zbavila "notoricky známej povesti". Anholt pre FT povedal: "Zvyčajne máte takú povesť, akú si zaslúžite".
Experti mali dať podľa FT predsedovi Komisie J. Barrosovi odporúčania na zlepšenie reputácie Únie ešte pred júnovým summitom európskych lídrov. 2. mája Komisia ústami svojho hovorcu Johannesa Laitenbergera poprela správu, že by najala skupinu expertov za týmto účelom. Ak sa objavili takéto správy, nemožno vylúčiť, že sú dôsledkom súkromnej iniciatívy, ale určite za nimi nestojí predseda Komisie. Laitenberger odmietol komentovať súkromné vyjadrenia Anholta, v ktorých prirovnal Úniu k sieti al-Káida.
StoryEditor
EÚ si chce pomocou expertov zlepšiť imidž
Financial Times tvrdí, že Komisia povolala tím expertov, ktorí jej majú pomôcť vylepšiť negatívny imidž Únie. Tím vraj povedie britský expert Simon Anholt, ktorý pracoval pre Microsoft, Unilever, či Coca-Colu. Komisia správu rezolútne popiera.