StoryEditor

Z ciest zmiznú všetky zbytočné obmedzenia

05.05.2008, 00:00

Sú podľa vás dnes slovenské cesty bezpečné?
Keď porovnáme štatistické údaje počtov áut a obyvateľov a urobíme priemer, nie sme na tom najhoršie. Rozhodne to však nie je uspokojivé. Minulý rok bol z hľadiska počtu obetí dopravných nehôd mimoriadne zlý. Počet nehôd nám klesá, ale najzávažnejšie následky nám vlani stúpli. Veľmi veľký počet obetí je spôsobený ani nie tak neprimeranou rýchlosťou alebo alkoholom. Väčšinou ide o zbytočné nehody, ktoré sa vôbec nemuseli stať a obeťami sú zväčša chodci a cyklisti.
Nový cestný zákon rozširuje možnosť zadržania vodičského preukazu. To však môže vytvárať priestor na korupciu.
To áno, lenže my to nerobíme na mieste, ale pri správnom konaní. Robíme to pri alkohole, kde sa stopy a dôkazy už ťažko zahladzujú, a to isté platí aj pri nehodách. Zamiesť pod koberec haváriu nie je dnes možné, lebo je tam vždy aj druhý účastník. Tu je priestor na pritvrdenie. U vodičov, ktorí majú nehôd viac, to bude skutočne veľmi prísne.
Možno očakávať v zákone ešte nejaké zmeny pri jeho schvaľovaní v NR SR?
Určite budú tlaky, aj presne viem, na čo. Boli zapracované aj opozičné návrhy. Mnohé nápady už dlho spali v policajných šuplíkoch aj u mnohých poslancov naprieč politickým spektrom. Toto nie je politický zákon. Nie je tu dôvod na veľmi protichodný názor. Cítime lobistické tlaky zo strany dopravcov, aby sme zmenili úpravu sviatočných jázd. My ideme jasne po tom, aby sme zvýšili bezpečnosť ľudí, ktorí pred víkendom odchádzajú z miest a v nedeľu sa vracajú. Odblokovali sme piatkové poobedia a nedeľné večery. Nechali sme im však nedeľu dopoludnia a prakticky celú sobotu. Dopravcom sa to veľmi nepáči, ale ja si myslím, že ten priestor by si mohli nájsť. Nám ide o bezpečnosť občanov, aby, keď v piatok chcú ísť na víkend, nemali zásadnejšie prekážky v doprave, ktorými kamióny bezpochyby sú.
Zostanú v zákone povinné zimné pneumatiky na snehu?
Súčasná úprava nie je dostatočná a striktný príkaz zimných gúm nemal pri súčasnej ekonomickej situácii šancu. Počet dní, keď je sneh, sa postupne skracuje a zimné gumy sú povinné len na snehu. Ak vodiči v takýchto podmienkach nie sú skúsení, skôr ich motivujeme, aby na snehu nejazdili a skôr počkali, kým sa cesta posolí, sprejazdní. Nie je problém snehová kaša alebo mokrá cesta, ale ujazdená vrstva snehu a ľadu na ceste, keď letné gumy vykazujú zvýšenú nehodovosť.
Plánujete znížiť maximálnu povolenú rýchlosť v obci na 50 km/h. Znamená to, že z ciest zmiznú všetky "štyridsiatky"?
Je to presne tak. Päťdesiatka je štandardná európska rýchlosť. Obrovské množstvo výskumov dokázalo, že následky dopravných nehôd sú výrazne nižšie ako pri šesťdesiatke. Mali sme aj množstvo pripomienok od občanov, časť z nich sme akceptovali. Štyridsiatky by skutočne mali zmiznúť. Výrazne blokujú plynulosť cestnej premávky a mnohé z nich sú staré. S novým zákonom bude spojená aj akcia čisté cesty. Dopravní inžinieri už dnes identifikovali okolo dvetisíc nie veľmi logických cestných obmedzení -- buď zabudnuté značky po prerábke cesty, alebo už po zmene dopravného systému, v tej lokalite nemajú zmysel. Čisté cesty by mali odpratať nezmyselné značky vrátane tej štyridsiatky, ktorá je na mnohých miestach nevyhovujúca, a päťdesiatka by to mala garantovať rovnako.
Už máte identifikované úseky, kde sa bude môcť zvýšiť rýchlosť na diaľniciach?
To teraz nie je otázkou dňa. Mnohí sa tým už zaoberali, ale najprv chceme mať kvalitný zákon a pripraviť dopravnú políciu. Posilňujeme dopravnú políciu pomerne výrazne v porovnaní s predchádzajúcim obdobím. Tým pádom by sme mali byť omnoho viac prítomní na cestách, v mnohých prípadoch bude nápomocná aj poriadková polícia a verím, že disciplína sa zlepší a výsledky tohto roka budú už lepšie ako vlani. Výrazný efekt má výstavba diaľnic. Osvedčil sa aj zákaz predbiehania pre kamióny. Na všetky diaľnice sa to však rozširovať nebude. Budeme veľmi zodpovedne vyberať úseky, kde príde k ďalšiemu zákazu predbiehania. Zvýšili sme minimálnu rýchlosť na diaľnici, čím sme z nich odstránili Avie, pretože minimálna rýchlosť je 80 km/h. Keď si predstavíte Feliciu, ktorá išla 130 km/h, a pred ňou šesťdesiatkou idúcu Aviu -- rozdiel rýchlostí bol 70 km/h a toto ubrzdiť často nebolo možné. Preto sme sa pokúsili tieto pomalé vozidlá z diaľnice odstrániť.
Nemáte pochybnosti o celoročnom svietení, keďže v Rakúsku ho zrušili?
Niektoré ekologické aktivity sú naozaj až kontraproduktívne. Celoročné svietenie na našich cestách je určite vec, ktorá zvýši bezpečnosť. Vidieť a byť videný je úplne základným pravidlom, ktoré by malo platiť. Poveternostné podmienky s výnimkou horúceho leta nie sú vždy ideálne, hmiel či dažďa u nás nie je málo. Prepočty na litre, exhaláty a svetlá ma niekedy privádzajú do úžasu. To je argument pre argument. Hlavne pri predbiehaní je reakčný čas pri aute zo svetlami výrazne kratší. Tento rakúsky prepočet ma veľmi prekvapil. Lídri bezpečnosti Švédi a Fíni montujú do áut automatické svietenie. Keby sme boli v Európe výnimka, budeme o tom diskutovať, ale ja to považujem za nesprávne.
Argumentujú aj väčšou zraniteľnosťou chodcov a cyklistov...
To považujem za nezmysel. Teraz sa veziem v aute, a z desiatich áut sedem svieti aj tak a nemám pocit, že by chodcov bolo vidieť menej. Osobne si myslím, že toto je skôr vymyslený argument. Verím, že sa to nestane módou.
Ako budú riešené verejnoprospešné práce?
Starostovia sa už tešia na lacnú pracovnú silu. Musíme vyriešiť, ako zabrániť zneužívaniu, aby si ľudia nechodili len po pečiatky. Nechávame si čas, aby sme to dopodrobna rozpracovali.
Zvyšuje sa cenová hranica na nehody. Prečo?
My, samozrejme, prídeme, keď nás zavolajú. Snažíme sa motivovať poisťovne, ktoré si zjednodušujú prácu tým, že trvajú na tom, aby mal vodič papier od policajtov. Tí musia byť pri každom plechu a potom pri nehode čakáte aj tri hodiny.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
20. máj 2024 04:32