Česká energetická firma ČEZ sa chce viacej zamerať na slovenský trh. Liberalizácia trhu s elektrinou a nástup ďalších konkurentov totiž oslabuje obchodnú pozíciu spoločnosti u českých koncových zákazníkov.
Za ostatné dva roky tu jej trhový podiel klesol skoro o 4 % na súčasných asi 53 %. ČEZ sa preto rozhodol domáce straty nahradiť práve u východných susedov. "Tá motivácia je veľmi silná," priznáva obchodný šéf ČEZ Alan Svoboda.
Od februára, kedy v Bratislave skupina otvorila vlastné obchodné zastúpenie, získala už prvé veľké objednávky. Nechce ich však konkretizovať.
Zatiaľ čo veľkoobchodný tok elektriny je vďaka historickému prepojeniu obidvoch energetických sústav bez väčších komplikácií a ani cenové rozdiely nie sú veľké (veľkoobchodná cena na rok 2007 je v Česku za megawatthodinu 44,2 EUR, v prepočte 1 658 Sk, na Slovensku je to 45 EUR), maloobchod je oveľa náročnejší.
O slovenských zákazníkov okrem miestnych firiem sa usilujú aj ďalší českí obchodníci, napríklad Lumen Energy alebo Czech Coal. Ten tu preto v júli založil pobočku, aby posilnil obchod s elektrinou v strednej Európe. "Príchodom do Bratislavy sme sa priblížili koncovým zákazníkom. Záujem máme hlavne o veľké a stredné priemyselné podniky," hovorí hovorca Czech Coal Radek Stavěl.
Lumen Energy sa aj na Slovensku chystá oprieť o rovnaký model ako v Česku - klientom okrem elektriny ponúka súčasne tiež servisné služby. "Predaj elektriny s nadväzujúcimi službami má jasnú budúcnosť," hovorí šéf firmy Jiří Hubka. Tá v Česku za 1. polrok existencie získala 50 firemných zákazníkov.
Svoboda pritom predpokladá, že sa konkurenčný boj ešte zostrí, pretože na nedávnej augustovej aukcii elektriny na rok 2007 uspelo 19 obchodníkov. "Rozšírenie počtu obchodníkov aj objemu predanej elektriny bude viesť k výraznému rozvoju veľkoobchodného trhu a konkurencii u koncových klientov," poznamenal Svoboda.
Podľa generálneho riaditeľa ČEZ Predaj Bohumila Mazača firma počíta s tým, že jej trhový podiel sa bude oslabovať dlhodobo. Dôvodom je fakt, že konkurencia sa bude viacej zameriavať aj na drobných podnikateľov a domácnosti. Mazač odhaduje, že tento rok ČEZ najviac stratí v segmente veľkých a stredných firiem. Vlani tu mal 50 % trhu, tento rok čaká zhruba 5-% úbytok.
Práve na túto klientelu mieri aj Lumen Energy. V budúcom roku chce zaútočiť na trh podnikateľského maloodberu a v roku 2008 aj na domácnosti. "Zmena dodávateľa je rovnako namáhavá v prípade veľkej firmy ako domácnosti. Preto teraz skúšame procesy zjednodušiť, aby neboli také nákladné," hovorí Hubka.
Národná správa o elektroenergetike a plynárenstve, ktorú vypracovalo Ministerstvo priemyslu a obchodu ČR, tvrdí, že úplná väčšina zákazníkov zatiaľ liberalizáciu nevyužila a svojho dodávateľa nezmenila.
V súčasnosti na českom trhu pôsobia tri významné firmy: skupiny ČEZ, E.ON a PRE Holding. Ich podiel na trhu s elektrinou presahuje 95 % spotreby konečných zákazníkov v Česku. V prípade odberateľov na hladine nízkeho napätia je ich podiel dokonca 99 %.
Druhá aukcia elektriny, ktorá sa skončila 30. augusta, určila rast veľkoobchodných cien v budúcom roku o 16,9 %. Pre domácnosti by to malo znamenať zdraženie o necelých 6 %, ale bez započítania možného rastu ďalších poplatkov.
Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.
(1 EUR = 37,499 SKK)
StoryEditor
České energetické firmy mieria na Slovensko
Český ČEZ sa chce viac zamerať na slovenský trh. Liberalizácia trhu s elektrinou a nástup ďalších konkurentov totiž oslabuje obchodnú pozíciu spoločnosti u českých koncových zákazníkov.