Z novej regionálnej štúdie KPMG International vyplýva, že spotrebitelia chcú viac než len nízke ceny. "Domáce spoločnosti si veľmi rýchlo uvedomili, že konkurovať výlučne cenami pre ne nie je najvhodnejšia cesta. Sústreďujú sa preto na poskytovanie lepšej skúsenosti zákazníkovi prostredníctvom zlepšujúcich sa služieb, nových nápadov a rýchlosti. A prináša im to slušný úspech," komentoval výsledky Mark Walton z KPMG v Maďarsku.
Podľa štúdie medzinárodní maloobchodníci a dodávatelia hľadajú nové trhové stratégie, čím vyvolávajú radikálnu reštrukturalizáciu retailových trhov v krajinách strednej a východnej Európy (KSVE). Hoci nadnárodné spoločnosti importujú nástroje a techniky moderného maloobchodu do krajín regiónu, zisťujú, že ich zisky sú vystavené tlaku dravej konkurencie a obmedzeným možnostiam znižovania nákladov. Niektorí hráči dokonca zvažujú odchod z regiónu. Tlak pociťujú predovšetkým výrobcovia, najmä od domácej konkurencie, a najsilnejší maloobchodníci sa snažia využiť príležitosť skonsolidovať a naplno využiť svoju trhovú silu s cieľom zvýšiť marže a rozšíriť pole pôsobnosti.
Na prieskume sa zúčastnilo 64 podnikov zo sektora spotrebiteľských trhov, spolu z 11 krajín regiónu. Viac ako 50 % respondentov uviedlo, že ich marže pred zdanením dosahujú 5 a menej %. Približne 25 % uviedlo, že dosahujú vyrovnaný pomer ziskov a nákladov alebo dokonca stratu. Toto sa deje v regióne, kde podľa Economist Intelligence Unit objem maloobchodných tržieb narástol z približne 140 miliárd USD v roku 2000 na odhadovaných 320 miliárd USD, v prepočte 9,4 bilióna SKK, v roku 2006.
Walton tiež predpokladá pokles počtu medzinárodných retailerov pôsobiacich v regióne. "Niektoré trhy sa so všetkou pravdepodobnosťou prehrievajú," povedal. Uviedol príklad z Poľska, kde bojuje 14 nadnárodných retailerov o prijateľný podiel na trhu a v ČR ich je 11. V celom regióne pôsobí najmenej 18 známych maloobchodných značiek, z toho 50 % pôsobí najmenej v 3 KSVE.
Podľa neho v súčasnosti najviac využívaný formát hypermarketu začína vykazovať znaky saturácie. Expert poukazuje na inováciu, nové maloobchodné formáty a sústredenie sa na lepšie služby zákazníkom ako možné cesty ďalšieho napredovania pre retailerov odhodlaných zostať v regióne.
Walton poukázal aj na príležitosti zvyšovania zisku, a to v rastúcich tržných segmentoch bežného spotrebiteľského a luxusného tovaru. "Pre nadnárodné spoločnosti existuje jasná príležitosť pre druhú vlnu rastu, ak dokážu využiť svoju kreativitu a vyhútať nové spôsoby ako zákazníkovi poskytnúť hodnotu." Môžu to byť, pokračoval Walton, novšie formáty, ako napríklad menšie predajne alebo kombinácia predajne a čerpacej stanice, prípadne zameraním sa na rozvoj služieb a produktov. Ide samozrejme o medzery na trhu, ktoré môžu ľahko vyplniť domáce značky a retaileri. Nadnárodné spoločnosti to jednoducho budú musieť robiť lepšie pre maximálny prínos zákazníkovi. Hoci konkurencia bude naďalej tvrdá, stále sa objavujú nové šance pre hráčov, ktorí sú ochotní chopiť sa príležitosti, avizuje Walter.
Informáciu o výsledkoch prieskumu TASR poskytol René Parák zo spoločnosti KPMG Slovensko.
(1 USD = 29,319 SKK)
StoryEditor
Spotrebitelia nechcú iba nízke ceny
Hoci nadnárodné spoločnosti importujú nástroje a techniky moderného maloobchodu do krajín regiónu, zisťujú, že ich zisky sú vystavené tlaku dravej konkurencie a obmedzeným možnostiam znižovania nákladov.