StoryEditor

Nový systém poplatkov pre nákladné autá v EÚ prinesie SR viac peňazí na diaľnice

22.04.2005, 09:58
Autor:
TASRTASR

ový systém spoplatňovania diaľnic a ostatných ciest pre nákladné vozidlá, na ktorom sa dnes v Luxemburgu po takmer dvojročných rokovaniach dohodli ministri dopravy EÚ, by mal Slovensku priniesť viac prostriedkov na výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií. Povedal to slovenský minister dopravy Pavol Prokopovič.
Slovensko od budúceho roka zavádza elektronický systém spoplatňovania ciest pre nákladných dopravcov a dnešná dohoda znamená, že sa pripojí k rovnakým podmienkam, aké budú v ostatných štátoch EÚ.
"Neznamená to však, že všade bude rovnaká výška poplatkov. Jednotný bude vzorec, podľa ktorého bude každá krajina vypočítavať výšku mýtneho. Ale samozrejme veličiny, ktoré do toho vzorca idú, každá krajina má svoje, podľa vlastných podmienok," vysvetlil Prokopovič TASR.
Slovensko chce podľa neho vyzbierané mýtne investovať výlučne na stavbu diaľnic a ciest, hoci dohoda umožňuje aj iné využitie peňazí. "Má to výhodu v tom, predpokladám, že budeme mať podstatne viac prostriedkov na výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií, pretože aj elektronickým systémom, aj na základe toho, že sa pripojíme k ostatným krajinám z hľadiska výpočtu tej výšky, vzrastú príjmy diaľničnej spoločnosti," povedal minister.
Nový systém bude znamenať výraznú zmenu, keďže teraz Slovensko spoplatňuje diaľnice ročnou nálepkou. "Elektronickým systémom bude spoplatňovanie adresné, teda podľa počtu prejdených kilometrov," vysvetlil Prokopovič.
Okrem zvýšenia príjmov slovenskej diaľničnej spoločnosti sa na vyššie náklady musia pripraviť aj slovenskí dopravcovia, ktorí budú prepravovať tovar po EÚ. "Jednoznačne možno povedať, že náklady sa zvýšia, pretože momentálne sú neporovnateľne nižšie v porovnaní so železničnou dopravou a aj preto sa veľká časť prepravy presunula na cesty," dodal slovenský minister.
Nové pravidlá, na ktorých sa dnes ministri dohodli, umožnia poplatky zvýšiť, vyberať ich aj za prejazdy menších nákladných vozidiel a spoplatniť aj iné cesty ako diaľnice. Pravidlá sa budú vzťahovať na nákladné vozidlá nad 3,5 tony, doteraz to bolo len nad 12 ton.
Členské štáty budú mať právo vyžadovať rozdielne poplatky podľa veľkosti vozidla, jeho váhy, úrovne zaťaženia životného prostredia, podľa času prejazdu.
Príplatky v horských a cezhraničných horských regiónoch sa majú podľa dohody pohybovať od 15 do 25 %, pričom tento najvyšší príplatok sa vzťahuje napríklad na citlivý alpský horský priechod Brenner.

Upozornenie: TASR vydá k správe zvukové záznamy
(spravodajca TASR Robert Sermek) zll

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/ekonomika-a-firmy, menuAlias = ekonomika-a-firmy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
23. december 2025 21:31