Na etikete vášho trička, pulóvra či nohavíc si dnes najčastejšie môžete prečítať: Made in China. O pár rokov to zrejme bude možné povedať aj o autách, zamýšľa sa dnes belgický denník La Derniere Heure.
Odporúča dobre si zapamätať značky Saic, Jiangling, Geely či Brillance. Tieto autá pripravujú totiž útok na európske trhy a sú už dnes jednou z hlavných atrakcií na frankfurtskom autosalóne. Inšpirované (či skôr odkopírované?) európskymi vozidlami lákajú najmä veľmi nízkymi cenami. Napríklad Brillance Zonghua označované ako čínske BMW, stojí okolo 18 000 eur, v prepočte 693 000 SKK. Jiangling ponúka model 4x4 s názvom Landwind za 17 000 eur. A maličký Geely HQ bude v Európe stáť len 4000 eur.
Tieto ceny sú možné vďaka mimoriadne nízkej mzde čínskych robotníkov a zákazníkov určite lákajú. Denník sa však pýta, či stoja za to a upozorňujúc na nízku bezpečnosť čínskych vozidiel.
Vplyvná nemecká automobilová asociácia ADAC urobila bezpečnostný test čínskeho Landwindu a výsledok bol žalostný: 13 z 37 bodov, čo je najmenej v histórii hodnotenia touto asociáciou. Vodič podľa testu umrie pri čelnom náraze v rýchlosti 64 kilometrov za hodinu, pri zrážkach v nižšej rýchlosti bola figurína veľmi vážne poškodená a zakliesnená tak, že ju bolo veľmi ťažké z vozidla vytiahnuť.
Výsledky vyvolali paniku v antverpskej firme Cardoen, ktorá je exkluzívnym dovozcom čínskych áut na belgický trh. "Potvrdzujem, že Landwind nebudeme predávať. Tieto autá jednoducho nezodpovedajú bezpečnostným normám bežným na našom trhu. Nechceme riskovať," priznal šéf firmy Karel Cardoen.
Bezpečnosť však podľa La Derniere Heure nie je jediným problémom čínskych áut. Problematický je servis, dostupnosť náhradných dielov, krátka životnosť. Podľa novinárov prítomných na autosalóne vo Frankfurte sa dvere Landwindu už po niekoľkých dňoch zle zatvárali, interiér sa rýchlo opotrebovával.
"Čínske 4x4 je teda dvakrát lacnejšie ako klasické, ale teraz vieme, že aj dvakrát horšie," konštatuje denník La Derniere Heure. Po japonskej a kórejskej vlne automobilov si teda Európa na čínsku bude musieť zrejme ešte chvíľu počkať, ale o desať rokov...
(1 EUR = 38,498 SKK)
StoryEditor