Možnosť preniesť si číslo k inému mobilnému operátorovi ovplyvní aj cenu SMS a MMS správ. Ich ceny sú totiž v prípade, že je číslo s ktorým chceme komunikovať už preregistrované k inému operátorovi, odlišné. "Tak ako aj pri volaniach bude musieť spotrebiteľ aj pri posielaní SMS zistiť spôsobmi, ktoré mu ponúka operátor, do ktorej siete patrí zákazník, ktorému správu posiela," povedal pre agentúru SITA hovorca Orange Slovensko Peter Tóth. Agentúre SITA potvrdil túto skutočnosť aj hovorca T-Mobilu Slovensko Milan Hric.
Zákazníci Orangeu sa budú môcť informovať o sieti, do ktorej telefonujú alebo posielajú SMS, prostredníctvom internetu, wapu, odoslaním SMS na krátke číslo či zavolaním na krátke číslo infolinky. Na infolinku budú krátke hovory do augusta bezplatné, od septembra však Orange bude spoplatňovať všetky hovory na infolinku sadzbou 1,20 Sk za minútu hovoru so sekundovou tarifikáciou. Medzi možnosti informovania zákazníkov T-Mobilu patrí bezplatná linka 12323 po zadaní telefónneho čísla, poslanie bezplatnej SMS alebo stránka operátora, pričom štvrtou možnosťou je služba T-Mobile Assistant, ktorá je však spoplatnená.
Možnosť zmeniť operátora bez zmeny čísla aj predčíslia bude možné začať využívať na Slovensku od pondelka 29. mája. Po sprevádzkovaní služby už nebude možné rozoznať, či číslo na ktoré sa klient chystá volať, smskovať, alebo poslať obrazovú správu MMS, je zaregistrované v rovnakej sieti (Orange alebo T-Mobile). Aby klienti predišli možným vyšším účtom za volanie do siete iného operátora, bude potrebné zakaždým si overiť, do ktorej siete číslo volaného patrí.
Slovenskí mobilní operátori sa pritom rozhodli zatiaľ nevyužiť možnosť automatických upozornení, že sa klient chystá komunikovať s inou sieťou. Hovorca spoločnosti Orange Slovensko Peter Tóth to zdôvodnil tým, že riešenie je investične náročné. Orange Slovensko dosiahol vlani podľa slovenských účtovných štandardov čistý zisk vo výške 4,586 mld. Sk. Operátor T-Mobile Slovensko naopak pripúšťa podľa jeho hovorcu Milana Hrica možnosť zavedenia hlásky. "V prípade veľkého záujmu zákazníkov sme ochotní pripraviť aj toto riešenie," povedal Hric, ktorého firme vlani stúpol čistý zisk o 40 % na 2,626 mld. Sk.
Možnosť nesprevádzkovať automatickú hlásku, ktorá by zákazníka vopred upozornila na hovor do konkurenčnej siete, pripustil predpis Telekomunikačného úradu SR, ktorý operátorom neurčil presné pravidlá.
Úrad však podľa jeho hovorcu Romana Vavra považoval takmer za samozrejmosť, že operátori budú hláskou klientov pred spojením informovať, či volajú do inej siete. Úrad zároveň tvrdí, že pôvodné opatrenie malo inú podobu, pripomienky operátorov aj vládnych právnikov ho však pozmenili. Dôvodom je to, že konkrétnejšia definícia povinností pre operátorov by bola podľa Vavra v rozpore so zákonom a s Ústavou SR. Návrh na zmenu aktuálnych predpisov by tak podľa Vavra opäť musel prejsť pripomienkovacím konaním a musel by byť prerokovaný v stálej pracovnej skupine Legislatívnej rady vlády. "Je možné, že podniky neskôr vyhovejú koncovým užívateľom a hlásku napokon sprevádzkujú," vyjadril sa v reakcii pre agentúru SITA Vavro.
Rozdielna je situácia napríklad v Českej republike, kde český Telekomunikačný úrad operátorom priamo nariadil, aby sprevádzkovali informačnú hlásku s dĺžkou najviac šesť sekúnd. Ozve sa len pri volaní na prenesené číslo a ak zákazníka obťažuje, môže ju vypnúť.
StoryEditor
Prenositeľnosť čísla ovplyvní aj cenu SMS správ
Možnosť preniesť si číslo k inému mobilnému operátorovi ovplyvní aj cenu SMS a MMS správ. Ich ceny sú totiž v prípade, že je číslo s ktorým chceme komunikovať už preregistrované k inému operátorovi, odlišné.