StoryEditor

Uzávierka tunela Branisko potrvá od 9. do 27. októbra

09.10.2006, 17:52
Autor:
TASRTASR

Z dôvodu viacerých technických nedostatkov a reklamácií povolilo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR uzávierku tunela Branisko medzi Levočou a Prešovom v úseku Behárovce - Fričovce od 9. do 27. októbra 2006. Žiadosť o úplnú uzávierku adresovala rezortu Národná diaľničná spoločnosť (NDS), potvrdil dnes novinárom minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Ľubomír Vážny.
"Mienime tým splniť požiadavku NDS, aby sa v tuneli vykonala nestavebná údržba, čistenie a revízia elektrických zariadení, stavebné práce, odstraňovanie reklamovaných chýb, technologické práce a vykonanie cvičenia hasičského záchranného zboru," spresnil Vážny.
Súčasná vláda, vyhlásil ďalej, sa dištancuje od nevhodného technického stavu tunela Branisko a neprofesionality predchádzajúcej vlády, ktorá to zapríčinila. "Je oprávnené rozhorčenie občanov a motoristickej verejnosti na časté uzávierky tunela. Namietajú, že štát chce diaľničné známky vyberať, ale kvalitu komunikácií nechce poskytnúť." Občania - motoristi majú podľa jeho názoru právo poznať odpoveď na otázku, prečo štát vynaložil 5,8 miliardy Sk na výstavbu tunela Branisko, ktorý sa využíva tak, že je z dôvodu vážnych technických nedostatkov odstavený snáď 20 % času celoročnej prevádzky.
Minister už dal pokyn na prešetrenie opakovaných, aj reklamovaných porúch tunela, ktoré ešte spadajú do záručnej lehoty. Cieľom tohto jeho kroku je získať reálny obraz o stave, ale aj o možnostiach udržať lepší technický stav tunela. "Ani rezort dopravy nemá v prípade zlého technického stavu tunela inú možnosť, ako povoliť uzávierku a zabezpečiť odstránenie evidentných chýb."
Vážny pripomenul, že tunel Branisko je aj z pohľadu zmluvných vzťahov, uzatvorených kontraktov a postupov týkajúcich sa investorských odstúpení od zmlúv "zamotaná vec". V týchto otázkach aj správy Slovenskej správy ciest (SSC) a Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR konštatovali "veľké nezrovnalosti". Šetrenie v tejto veci vykonáva aj Slovenská informačná služba (SIS). Oba orgány pokračujú v šetrení, zrejme pôjde aj o trestno-právne konania. "Prvá etapa šetrení NKÚ a SIS je uzatvorená a má byť posunutá do trestno-právnej roviny, ja apelujem, aby to uzatvorili tento ešte rok, ale neviem zodpovedne odpovedať, či to aj bude," uviedol pre TASR minister.
Hoci pri tuneli Branisko ide o rad investičných nezrovnalostí a duplicitných kontraktov a úhrad, "musíme zdedený stav - nevyhovujúce technické zariadenie tunela, najmä jeho drenážny systém - riešiť a odstrániť. To je dôvod na uzávierku úseku."
Dodávateľmi tunela Branisko boli podniky Hydrostav a Krížik. Odovzdaný bol verejnosti v roku 2003. Podľa zákona o verejných prácach sa na tunel vzťahuje záruka 5 rokov, teda do mája 2008. Odstrániť technické chyby, aj tie, ktoré vyplývajú z opodstatnených reklamácií, chce ministerstvo zrealizovať ešte v záruke. "Problém je však v odstavení tunela a vo vyčíslení a uplatnení si náhrady škody štátu u tých, ktorí ju zapríčinili. Sú to dodávatelia," avizuje minister.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/ekonomika-a-firmy, menuAlias = ekonomika-a-firmy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
24. november 2024 15:17