Republiková únia zamestnávateľov (RÚZ) zásadne nesúhlasí s návrhom zákona o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií. "Navrhovaný systém sa javí ako ekonomicky neefektívny a zbytočne drahý," konštatoval tajomník RÚZ Martin Hošták. RÚZ preto v súčasnosti odporúča ako najvhodnejšie riešenie odloženie zavedenia elektronického mýtneho, a to tak pre nedokončenú a málo rozvinutú cestnú sieť na Slovensku, ako aj pre rozpory s odporúčaniami Európskej únie.
Náklady na zavedenie mýtneho pri satelitnej technológii sa podľa Hoštáka podieľajú na výbere mýtneho 21 %, pri mikrovlnnom systéme je tento podiel 33 %. Tento pomer pritom podľa neho ešte nezahŕňa prevádzkové náklady, ktoré náklady prevádzkovateľa výrazne zvýšia. "Európska únia pritom odporúča, aby tento pomer tvoril maximálne 15 %. Navrhovaný systém je jasne v rozpore s odporúčaniami Európskej únie a je nevýhodný tak pre štát, ako i pre samotné podnikateľské subjekty," zdôraznil Hošták. Pomer nákladov na výbere mýtneho by sa podľa neho dostal pod požadovanú úroveň až pri spoplatnení všetkých ciest.
Návrh zákona nespĺňa tiež legislatívne podmienky únie v oblasti spoplatnenia viacprúdových ciest, ako aj podmienky harmonizácie podľa ostatných štátov únie. "Vytvára podmienky pre ekonomicky neefektívne výsledky projektu a navyše negatívne ovplyvní nákladové položky nielen v podnikateľskej sfére, ale zvýši tiež konečné ceny tovarov a náklady na cestovanie obyvateľstva," dodal Hošták.
Návrh zákona o elektronickom výbere mýta schválila vláda vo februári tohto roka, pričom spoplatňovať by sa mali všetky úseky diaľnic a rýchlostných ciest. "Je teoreticky možné, aby sa mýtny systém spustil v budúcom roku, závisí to však najmä od schválenia zákona v Národnej rade SR a od toho, ako bude ďalšie kroky realizovať nasledujúca vláda," zdôraznil vo februári minister dopravy Pavol Prokopovič. Parlament však zatiaľ uvedený návrh zákona neschválil. Ročné príjmy z poplatkov za užívanie ciest by sa po zavedení elektronického mýta mohli podľa Prokopoviča dostať na zhruba 4,5 mld. Sk až 5 mld. Sk.
StoryEditor