StoryEditor

Zlý prístup k verejnej doprave môže ohroziť hospodárstvo SR

07.06.2006, 17:28
Autor:
SITASITA

Nekoncepčný prístup štátu k verejnej doprave môže ohroziť hospodárske záujmy Slovenska. Zhodli sa na tom členovia pracovnej skupiny Dopravná politika v rámci Národného konventu o Európskej únii, ktorý zastrešuje Slovenská spoločnosť pre zahraničnú politiku (SFPA) v spolupráci s Úradom vlády SR a Ministerstvom zahraničných vecí SR. "Je nutné si uvedomiť, že trend uprednostňovania individuálnej dopravy pred hromadnou dopravou je problém. A nie len problém jednotlivých regiónov a samospráv, ale problém celej krajiny," povedal predseda pracovnej skupiny a prezident Zväzu logistiky a zasielateľstva SR František Komora. Vláda SR by preto podľa neho mala venovať pozornosť verejnej doprave a to najmä osobnej, lebo práve tá spôsobuje zahltenosť diaľnic a sťažuje prechod nákladnej doprave, ktorá musí často fungovať v systéme Just in Time. "Verejná doprava by sa nemala brať ako cestovanie pre sociálne slabšie skupiny, ale ako životný štýl a prínos pre ekológiu," dodala interná expertka skupiny Heda Hansenová
Členovia pracovnej skupiny zároveň skonštatovali, že dopravná politika štátu je nekontinuálna. "Pri zmene vlády sa mení tiež dopravná politika krajiny a tak sa doprava dostáva opäť na nulu," povedal Komora. Štát by mal podľa neho pristúpiť k vytvoreniu koncepčných bodov, ktoré by hovorili o tom, ako by doprava v krajine ako člena Európskej únie mala fungovať. Dôležitým faktorom z tohto ohľadu je financovanie dopravy. "Sme presvedčení o tom, že štát by sa mal podieľať na financovaní verejnej dopravy. Napríklad mestskú hromadnú dopravu v Bratislave financuje mesto, domnievame sa však, že podieľať by sa na tom mal aj štát, lebo ide o verejný záujem," vysvetlila riaditeľka sekcie dopravy a cestného hospodárstva Magistrátu mesta Bratislava Tatiana Kratochvílová. Zároveň dodala, že privatizovanie štátnych podnikov na získanie finančných prostriedkov nie je jediná cesta.
Komora zároveň poukázal na fakt, že v súčasnosti sa v SR do popredia dostáva cestná doprava pred železničnou, pričom Európska únia presadzuje využívanie práve železničnej dopravy. "Chceli by sme dosiahnuť, aby sa aj Slovensko stalo transeurópskym centrom, teda aby sa využívala železničná doprava na dlhšie trasy ako 1 000 kilometrov a viac," uviedla Hansenová. Práve pri prepojeniach na dlhé trate, ako napríklad do Ázie, sa totiž podľa nej realizuje vysoká pridaná hodnota. Veľký potenciál má aj doprava v kombinácií železnica a voda.
SFPA vznikla v roku 1993 ako dobrovoľné združenie fyzických a právnických osôb. Jej hlavným cieľom je poskytovať priestor pre otvorenú výmenu názorov o zahraničnej politike. V rámci Národného konventu vytvára diskusie k jedenástim témam, pričom závery pracovných skupín predkladá jednotlivým ministerstvám a ostatným relevantným skupinám, ako napríklad politickým stranám.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/ekonomika-a-firmy, menuAlias = ekonomika-a-firmy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
22. december 2024 22:47