Rafinéria Slovnaft je pripravená dodávať biopalivá na slovenský trh, pre ich uvedenie však zatiaľ chýbajú legislatívne pravidlá. Na dnešnom stretnutí s novinármi to uviedol námestník pre rafinériu a marketing Slovnaftu Béla Kelemen.
Na Slovensku by sa do roku 2010 malo do motorových palív primiešavať 5,75 % biozložky, čo je v súlade s cieľom Európskej únie (EÚ). Ich produkcia bez podpory zo strany štátu však podľa Kelemena nie je konkurencieschopná. "Som presvedčený, že štát by mal podporovať biopalivá. Aby ich produkcia bola konkurencieschopná, potrebuje podporu na začiatku," domnieva sa Kelemen, podľa ktorého je vhodnou cestou daňová diferenciácia ako v prípade Rakúska alebo Maďarska. Problematiku biopalív v SR upravuje národný program ich rozvoja, od mája tohto roka by mal k nemu platiť aj vykonávací predpis.
S technologickou pripravenosťou na produkciu biopalív Slovnaft začal už v minulom roku. Od septembra 2005 rafinéria rozbehla výrobu nafty s obsahom biozložky (MERO), na jeseň 2006 plánuje prestavbu závodu na výrobu bioetanolu, ktorý sa primiešava do benzínu. Investičné náklady Kelemen pre oba prípady v súhrne odhadol vo výške do 2 miliárd Sk.
Na splnenie 5,75-% podielu biozložiek v palivách bude slovenský trh ročne potrebovať asi 35 000 ton bioetanolu a 55 000 ton MERO. V roku 2005 sa u nás pritom vyrobilo iba 7 600 ton bioetanolu. Relevantné údaje o MERO nie sú k dispozícii, ale Slovnaft odhaduje jeho minuloročnú výrobu na 30 až 40 tisíc ton. "Navyše, viacerí slovenskí výrobcovia už majú zakontrahované dodávky pre export, nie pre slovenský trh," konštatoval Kelemen.
Skupina MOL, ktorej súčasťou je Slovnaft, plánuje dodávať benzín aj naftu s obsahom biozložiek na všetky svoje hlavné trhy od roku 2008. Dodávky bioetanolu má skupina zabezpečené do roku 2012 od slovenskej spoločnosti Enviral. V tomto roku skupine MOL dodá 47 000 ton bioetanolu, o rok neskôr 67 000 ton a v rokoch 2008 až 2012 to bude 75 000 ton ročne. V prípade MERA by do mesiaca mal byť vyhodnotený tender a jeho víťaz by mal dodávať v horizonte 5 až 7 rokov 150 000 ton plus ďalších možných 50 000 ton ročne.
V prospech podpory biopalív EÚ argumentuje cieľom zvýšiť energetickú bezpečnosť a znížiť tak čistý import energií. Ich využívanie by malo prispieť k zníženiu emisií oxidu uhličitého (CO2), podporiť prebytky poľnohospodárskej produkcie a vytvoriť nových hráčov na trhu s energiami.
StoryEditor
Slovnaft je pripravený dodávať na trh biopalivá, chýba však legislatívna podpora
Rafinéria Slovnaft je pripravená dodávať biopalivá na slovenský trh, pre ich uvedenie však zatiaľ chýbajú legislatívne pravidlá. Ich produkcia bez podpory zo strany štátu však podľa Kelemena nie je konkurencieschopná.