StoryEditor

V automobilovom priemysle začínajú chýbať ľudia

14.02.2007, 18:34
Autor:
TASRTASR
Výroba áut v Európe sa v uplynulých 10 rokoch začala sťahovať zo západu na východ. Slovensko podľa agentúry Reuters získalo reputáciu ako Detroit v srdci Európy.

Na Slovensko prišli automobilky Volkswagen, Peugeot a Kia, ktoré v SR využívajú výhodu lacnej pracovnej sily, nízkych daní a priaznivého geografického položenia. Nové závody však využili voľné pracovné sily do tej miery, že teraz už musia ponúkať stimuly a začínajú hľadať zamestnancov z iných krajín. "Stretávame sa s nedostatkom pracovnej sily na niektoré pozície. Je tu málo zamestnancov s vyššou kvalifikáciou," uviedol hovorca Kia Motors Slovakia Dušan Dvořák. "Ľudí na niektoré pozície sme hľadali v susedných krajinách."
Do roku 2012 by sa na Slovensku malo vyrábať 840 713 osobných automobilov ročne, čo je v prepočte na obyvateľa viac ako v ktorejkoľvek inej krajine na svete. Vyplýva to z prognózy spoločnosti J. D. Power Automotive Forecasting. Vlani sa v SR vyrobilo 267 032 osobných áut. Pre porovnanie v Českej republike sa v roku 2006 vyrobilo 826 629 áut a v Poľsku 589 561.
Očakáva sa, že PSA Peugeot Citroën bude do roku 2008 na Slovensku vyrábať 300 000 áut Peugeot 207 ročne, Kia Motors by mala v SR tento rok vyrobiť 160 000 áut Cee'd a Sportage a do roka 2009 by ich mala produkovať 300 000 ročne.
Kvôli nedostatku kvalifikovaných pracovných síl sa Peugeot ale aj ostatné automobilky rozhodli hľadať si zamestnancov, akých potrebujú, priamou cestou. "Rozhodli sme sa spolupracovať s technickými školami tak, aby tieto pripravovali kvalifikovaných ľudí pre automobilový priemysel," uviedol hovorca trnavského závodu Peugeotu Peter Švec. "Je veľmi dôležité, aby sme nielen my, ale aj naši dodávatelia mali dostatočne kvalifikované pracovné sily."
Do roku 2011 by kapacita výroby áut na Slovensku, v ČR, Poľsku a Maďarsku mala celkovo vzrásť o 43 % na 3,46 milióna automobilov ročne, alebo takmer o 4 % z celkovej svetovej produkcie áut, ako vyplýva zo správy, ktorú vypracovala spoločnosť PricewaterhouseCoopers (PwC). Rast výroby spoločne s uvoľňovaním obmedzení na prácu v západnej Európe ešte zvýši dopyt po kvalifikovaných pracovníkoch.
Iba na Slovensku by v najbližších 3 až 4 rokoch malo vzniknúť v automobilovom priemysle až 40 000 nových pracovných miest. Celkovo sa ich počet potom vyšplhá na 100 000, čo je takmer dvojnásobok v porovnaní s rokom 2004. Vyplýva to z prognózy Združenia automobilového priemyslu (ZAP) SR.
"Už teraz pociťujeme nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily," uviedla hovorkyňa Volkswagenu Slovakia Silvia Nosálová. Dodala, že import pracovnej sily bude zrejme nevyhnutný, keď všetky tri spomínané automobilky začnú vyrábať na plnú kapacitu. Volkswagen pociťuje tlak už teraz. Asi 17 % z 9 000 zamestnancov býva od bratislavského závodu ďalej ako 150 kilometrov.
Niektorí investori, ako napríklad spoločný podnik automobilky Ford Motor a nemeckej spoločnosti GETRAG, umiestňujú svoje závody na východe Slovenska, kde je väčšie množstvo voľnej pracovnej sily. Zároveň ich láka možnosť pritiahnuť kvalifikovaných pracovníkov z boomujúcich východných trhov, ako je napríklad Rusko.
Informovala o tom agentúra Reuters.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/ekonomika-a-firmy, menuAlias = ekonomika-a-firmy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
06. máj 2024 04:51