Na štvrtkovom diskusnom stretnutí Hospodárskeho klubu v Bratislave ich označil za jedinú cestu ako urýchliť výstavbu diaľnic, pretože ak by pokračovali doterajšie metódy financovania, boli by dokončené až v rokoch 2018 až 2020. "Verím, že vďaka tomuto záujmu vznikne veľká konkurencia, ktorá prinesie pre Slovensko zaujímavé projekty," uviedol Fico. Za dôležitú pritom označil podporu podnikateľov, zamestnancov, ale aj celej spoločnosti. pri výstavbe diaľnice cez projekty PPP možno podľa premiéra očakávať obrovské urýchlenie výstavby, zapojenie podnikateľského sektora nielen zahraničného, ale aj domáceho.
"Budú sa môcť zúčastniť všetky domáce firmy. Pri výstavbe nadradenej infraštruktúry ide vždy o stret verejného a súkromného záujmu. Čo je silnejšie, záujem vlastníka záhrady s 800 štvorcovými metrami alebo urýchlenie výstavby?" spýtal sa Fico na uvedenom diskusnom podujatí. Ako zároveň pokračoval, vláda nechce dopustiť situáciu, aká vznikla s vysporiadaním pozemkov pri výstavbe automobilky Kia. Bez urýchlenia procesov vyvlastnenia, stavebného procesu sa podľa Fica nedá urýchliť ani výstavba diaľnic. Vláda podľa neho pritom odmieta kritiku v súvislosti s prijatými opatreniami na urýchlenie majetkovo-právneho konania a výstavby diaľnic.
Premiér pripomenul, že vláda vo svojom programovom vyhlásení sa zaviazala vytvoriť podmienky na výstavbu a odovzdanie do prevádzky 100 kilometrov diaľnic do roku 2010. Pripomenul, že strategickým zámerom vládneho kabinetu je dokončiť stavbu diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc a rýchlostnú cestu R1 z Nitry do Zvolena do roku 2010. Výnimkou je však výstavba komplikovaného komplexu tunelov v okolí Žiliny, tie majú byť hotové až v rokoch 2012 až 2013.
Ministerstvo financií posudzuje už takmer mesiac možný vplyv realizácie projektov PPP pri výstavbe diaľnic na štátny dlh a na splnenie maastrichtských kritérií na plánované zavedenie eura v roku 2009. Pôvodne malo predložiť stanovisko do 12. septembra tohto roka, len týždeň po rozhodnutí vlády v prospech PPP. Ministerstvo financií posudzuje pritom viaceré riziká týchto projektov a ich rozloženie na štát a budúceho koncesionára. Ide o riziká výstavby, dostupnosti a dopytu. Podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho celé riziko výstavby a dostupnosti projektov PPP pre diaľnice je prenesené na koncesionára. Pri riziku dopytu má byť väčšia časť na štáte a menšia časť na koncesionárovi. Ministerstvo dopravy zaslalo koncom minulého týždňa predbežné oznámenie na obstarávanie dvoch z troch balíkov projektov PPP na zverejnenie v európskom vestníku verejného obstarávania. V prípade negatívneho stanoviska ministerstva financií však môžu byť zrušené, prípadne upravené.
StoryEditor
O projekty PPP na diaľnici je podľa Fica obrovský záujem
Podľa premiéra Roberta Fica o realizáciu projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) pri výstavbe vybraných úsekov diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 je obrovský záujem.