Dôvodom boli nedostatky v elektronickom prepojení autorizovaných likvidátorov starých áut, polície a predajcov nových. Obchodníci nedokázali overiť, či doklady o zošrotovaní starého auta a jeho odhlásení z evidencie na polícii, ktoré zákazníci predložili v predajni, sú pravé. "Predajcovia už môžu kontrolovať správnosť dokumentov, takže predaju nových vozidiel už naozaj nič nebráni,“ potvrdila HN Mária Nováková zo Združenia automobilového priemyslu.
Napriek spomínanému nedostatku sa sklady mnohých predajcov už vyprázdnili. Aj keď zákazníci odchádzali z predajní na nových vozidlách až včera, mnohí si ich rezervovali už minulý týždeň. Takže ďalšie nové autá budú k dispozícii, až keď ich automobilky vyrobia.
Bratislavský predajca škodoviek Danubiaservice už predal všetkých tridsať Fabií, ktoré mal na sklade. "Ale prvé auto sme zákazníkovi fyzicky odovzdali až včera,“ hovorí Zuzana Valúchová zo spoločnosti. Ďalšie Škody Fabie dostanú v druhom a štvrtom aprílovom týždni a potom až v závere mája. Keďže najlacnejšie už nemajú alebo sú rezervované, zákazníci začali využívať šrotovné aj na kúpu drahších Octavií. "Už sa začal hýbať aj ich predaj. Vrátane najlacnejšej Octavie superb, ktorú máme za menej ako 25-tisíc eur,“ dodala Valúchová.
U predajcu škodoviek IMPA sa na nové autá čaká šesť až dvanásť týždňov. Prvú Škodu Fabia odovzdala táto spoločnosť už v piatok formou vystavenia "predfaktúry“. Išlo o zákazníka, ktorý cez víkend auto súrne potreboval - informoval HN predajca firmy IMPA, ktorý si neželal byť menovaný.
Aj v predajniach iných značiek mali zákazníci najväčší záujem o lacnejšie typy. Rozdiel v záujme zákazníkov v Bratislave a inde na Slovensku je v tom, že síce chcú autá rovnakého typu, ale v Bratislave s lepšou výbavou, ktoré sú o niečo drahšie. "Aj u nás sa záujem vyvíjal podobne ako v predaji škodoviek,“ informuje predajca Dacií Michal Vrábel. Autá tejto značky sú na Slovensku tiež vypredané. Ďalšie výrobca dodá o tri týždne.
Šrotovné aj na luxus
Prvú štatistiku predaja áut s využitím šrotovného bude mať Združenie automobilového priemyslu v piatok. Zatiaľ nemá ani informácie, či predaj lacnejších značiek ovplyvnil odbyt drahších. Posúdiť to nevedia ani samotní predajcovia. "Šrotovné sa na našom predaji zatiaľ neprejavilo,“ hovorí vedúci z firmy Mercedes-Benz Robert Hatala. Záujem zákazníkov o nové autá sa síce zvýšil aj u nich, ale na predaji to ešte nevidieť. "Nie je totiž veľa ľudí, ktorí vlastnia staré autá a uvažujú o kúpe našej značky,“ vysvetlil. Napriek tomu aj Mercedes-Benz ponúka vozidlá s dotáciou šrotovného. Sú to napríklad všetky typy Mercedesov "A“, za ktoré po odpočte dotácie zaplatí zákazník od 17 300 eur takmer do 23-tisíc eur. Do cenového limitu 25-tisíc, na ktoré sa vzťahuje šrotovné, sa zmestia aj viaceré typy "B“. "Môže sa však stať, že namiesto niektorých ,céčok' sa zákazníci napokon rozhodnú pre lacnejšie ,béčko',“ predpokladá Hatala. Napríklad pre Mercedes B 180 CDI, ktorý sa po odpočítaní šrotovného predáva za 23-tisíc eur.
Aj ojazdené sú lacnejšie
Šrotovné na kúpu nových áut stlačilo ceny ojazdených v autobazároch. V porovnaní s vlaňajškom sú lacnejšie o 10 až 30 percent. "Máme aj vlastný variant šrotovného,“ upozorňuje Erika Hettešová zo spoločnosti AAA Auto. Za predpokladu, že zákazník im nechá svoje staršie auto, spoločnosť mu dá pri kúpe novšieho na lízing alebo spotrebiteľský úver zľavu 500 až 2 000 eur. Pôvodné vozidlo AAA Auto od zákazníka prevezme a zabezpečí aj jeho ekologickú likvidáciu.