StoryEditor

Hodnotenie prístupového procesu SR s úniou

07.01.2003, 23:00

Slovensko oficiálne ukončilo svoj prístupový proces do Európskej únie 13. decembra minulého roku na dramatickom summite v Kodani. Podľa mnohých sa ambiciózna, avšak realistická slovenská stratégia v rokovaniach s úniou osvedčila a priniesla svoje ovocie. Výsledky, ktoré Slovensko dosiahlo za kratšie obdobie ako Česká republika, Poľsko či Maďarsko, sú porovnateľné s kandidátskymi krajinami. Slovensko sa v rámci takmer dvojročných rokovaní s úniou zúčastnilo na 14 prístupových konferenciách na úrovni hlavných vyjednávačov, 7 prístupových konferenciách na úrovni ministrov zahraničných vecí a 7 konzultáciách s dánskym predsedníctvom na úrovni hlavných vyjednávačov, ministra zahraničných vecí a predsedu vlády. Skončilo sa už teda obdobie informovania o predbežne otvorených či predbežne uzavretých kapitolách. Preto prinášame skrátený prehľad toho, čo sa krajine podarilo s úniou vyrokovať.


Slobodný pohyb osôb
Požiadavka na prechodné obdobie zo strany Európskej únie: Spoločná pozícia EÚ bola kompromisom členských krajín. Svoje požiadavky na 7-ročné prechodné obdobie presadzovali hlavne Rakúsko a Nemecko. Členské krajiny po dlhotrvajúcich rokovaniach zakomponovali požiadavky Rakúska a Nemecka do spoločnej pozície EÚ v štruktúre 2 + 3 + 2 roky. Navrhnutý model znamená, že súčasné členské štáty budú pokračovať v uplatňovaní ich vnútroštátnych opatrení pre občanov Slovenska v oblasti ich práva pracovať. Následne, pred koncom druhého roka po vstupe, členské štáty vypracujú a podajú na komisiu prehľad fungovania vnútroštátnych opatrení spolu s návrhom, či chcú pokračovať v ich uplatňovaní. Po piatich rokoch členský štát môže predĺžiť uplatňovanie reštrikcií na pracovný trh len v prípade vážnej nerovnováhy na svojom trhu práce. Únia rozšírila svoje pôvodné stanovisko a zaviedla reciprocitu, ktorá hovorí, že aj SR môže na štátnych príslušníkov z niektorého súčasného i nového členského štátu únie uplatniť vnútroštátne opatrenia (s výnimkou Cypru a Malty). Niektoré členské krajiny únie -- Švédsko, Holandsko, Dánsko, Írsko a Veľká Británia --
už vyhlásili, že sú pripravené od vstupu Slovenska otvoriť svoj pracovný trh v plnom rozsahu.

Slobodné poskytovanie služieb
Požiadavka o prechodné obdobie zo strany SR: V tejto kapitole Slovensko získalo 3-ročné prechodné obdobie, do konca roka 2006, na uplatňovanie článku 4 smernice č. 97/9/ES, ktorá upravuje kompenzačné schémy pre investorov a určuje výšku garantovaných prostriedkov investorov na 20 000 eur. Implementácia daného článku bude prebiehať v troch etapách -- v počiatočnom období -- po zriadení kompenzačných schém sa predpokladá, že úroveň ochrany zverených finančných prostriedkov a cenných papierov bude na úrovni 5 000 -- 6 000 eur a bude sa vzťahovať len na investorov, ktorí sú fyzickými osobami. V závislosti od vývoja kapitálového trhu, počtu subjektov poskytujúcich finančné služby a výšky spravovaných prostriedkov sa bude počas prechodného obdobia postupne upravovať výška poskytovaných náhrad za nedostupné peňažné prostriedky a cenné papiere až na úroveň 20 000 eur.

Slobodný pohyb kapitálu
Požiadavka zo strany Slovenska: SR bude uplatňovať 7-ročné prechodné obdobie na nadobúdanie poľnohospodárskej a lesnej pôdy do vlastníctva cudzozemcov. Z tohto prechodného obdobia sú vyňatí samostatne hospodáriaci roľníci, ktorí môžu nadobúdať poľnohospodársku a lesnú pôdu v SR za stanovených podmienok (pôdu musia obrábať najmenej 3 roky). V prípade, že aj po uplynutí 7-ročného prechodného obdobia bude na trhu s poľnohospodárskou pôdou pretrvávať nerovnováha, resp. vznikne nebezpečenstvo nerovnováhy, EK na základe požiadavky SR rozhodne o predĺžení prechodného obdobia maximálne o 3 roky (model prechodného obdobia 7 + 3 roky).

Energetika
Požiadavka zo strany SR: Slovensko získalo 5-ročné prechodné obdobie (do 31. decembra 2008), počas ktorého vybuduje potrebné zásobníky a následne po stanovenom prechodnom období bude schopné udržiavať povinné núdzové zásoby ropy a ropných výrobkov (podmienky stanovuje smernica č. 68/414/ES doplnená smernicou 98/93/ES). Podmienkou na akceptovanie spomínaného prechodného obdobia je dodržanie detailného a prehľadného harmonogramu pre postupné splnenie požiadaviek, ktoré stanovuje acquis communautaire.

Životné prostredie
Požiadavky zo strany SR:
-- Smernica Rady č. 94/63/ES o riadení emisií voľne prchavých látok zo skladovania benzínu a jeho distribúcie z terminálov na čerpacie stanice -- v tejto oblasti Slovensko dosiahlo, že nové zariadenia budú už v súlade s acquis k dátumu vstupu SR do EÚ. Pre existujúce zariadenia je stanovené prechodné obdobie v závislosti od druhu zariadení, a to do konca roku 2004, resp. do roku 2007.
-- Smernica Rady č. 94/67/ES o spaľovaní nebezpečného odpadu -- prechodné obdobie do roku 2006, ktoré je vyšpecifikované pre 11 spaľovní nemocničného odpadu a 7 spaľovní priemyselného odpadu.
-- Smernica Rady č. 98/83/ES o kvalite vody určenej na ľudskú spotrebu (pitná voda) -- SR stiahla svoju požiadavku na prechodné obdobie (do roku 2008) a využila možnosť ustanovení platnej smernice, ktorá umožňuje dosiahnutie súladu pre jednotlivé kvalitatívne ukazovatele pitnej vody a pre relevantné vodné zdroje verejného zásobovania obyvateľstva pitnou vodou do 3 rokov od termínu vstupu do EÚ, t. j. do konca roku 2006.
-- Smernica Rady č. 91/271/EHS o čistení komunálnych odpadových vôd -- prechodné obdobie do roku 2015 s tým, že boli špecifikované žiadosti o prechodné obdobia podľa jednotlivých kategórií aglomerácií: pre aglomerácie s počtom obyvateľov nad 10 000 do roku 2010, pre aglomerácie s počtom obyvateľov medzi 2 000 a 10 000 do roku 2015.
-- Smernica Rady č. 76/464/EHS o znečistení spôsobenom určitými nebezpečnými látkami vypúšťanými do vodného prostredia -- v tejto oblasti sa vyšpecifikovali 3 zariadenia, pre ktoré bude platiť prechodné obdobie do roku 2006. Po tomto roku bude nutné plné zladenie s acquis.
-- Smernica Rady č. 91/676/EHS o ochrane vôd pred znečistením spôsobeným dusičnanmi z poľnohospodárskych zdrojov -- SR stiahla svoju požiadavku na prechodné obdobie (pôvodne do roku 2008) s tým, že sa využijú ustanovenia existujúcej smernice v tejto oblasti. Smernica totiž umožňuje vypracovanie akčných programov na postupné znižovanie znečistenia vôd dusičnanmi, a to do roku vstupu krajiny do únie. Toto znečistenie vôd je spôsobené z poľnohospodárskych zdrojov v "zraniteľných zónach". Implementácia akčných programov sa predpokladá počas nasledujúceho obdobia 4 rokov, čo v prípade naplnenia referenčného dátumu vstupu k 1. 1. 2004 pre SR znamená do konca roku 2007.
-- Smernica Rady č. 96/61/ES o integrovanej prevencii a kontrole znečistenia -- únia akceptovala žiadosť SR o prechodné obdobie do roku 2011. Počas rokovaní sa však toto prechodné obdobie vyšpecifikovalo na 10 zariadení s rôznou dĺžkou prechodného obdobia, najdlhšie do 31. decembra 2011.
-- Smernica Rady č. 88/609/EHS o obmedzení emisií určitých znečisťujúcich látok z veľkých spaľovacích zariadení do ovzdušia -- prechodné obdobie do 31. decembra 2007 sa vzťahuje na nové spaľovacie zariadenia, ktorých chod zabezpečujú veľkí prevádzkovatelia.
-- Smernica Rady č. 1999/13/ES o obmedzení emisií prchavých organických zlúčenín z použitia organických rozpúšťadiel v určitých činnostiach a zariadeniach -- SR ustúpila od požiadavky na prechodné obdobie do roku 2010 a využila možnosť, ktorú poskytuje táto smernica pre existujúce zariadenia, ktoré by mali byť v súlade s acquis do 30. októbra 2007. Nové zariadenia budú v súlade s jej požiadavkami k dátumu vstupu.
-- Smernica 94/62/ES o obaloch a odpadoch z obalov -- prechodné obdobie do roku 2007.

Dane
Požiadavky zo strany SR:
-- DPH z tepelnej energie -- 5-ročné prechodné obdobie na uplatňovanie zníženej sadzby DPH z tepelnej energie v zmysle pôvodnej žiadosti, t. j. do 31. 12. 2008.
-- DPH z elektrickej energie -- udelené 1-ročné technické prechodné obdobie na zachovanie uplatňovania zníženej sadzby DPH z elektrickej energie, pričom SR využila možnosť, ktorá vyplýva z acquis: uplatniť počas členstva v EÚ tzv. technické prechodné obdobie, ktoré predpokladá trvalé uplatnenie zníženej sadzby DPH v predmetnej oblasti.
-- DPH z plynu -- uplatnené 1-ročné technické prechodné obdobie na zachovanie zníženej sadzby DPH z plynu, počas ktorého bude posúdená žiadosť Slovenska už ako členskej krajiny o trvalú výnimku (ako pri DPH z elektrickej energie).
-- DPH na stavby a stavebné práce -- 4-ročné prechodné obdobie -- do 31. 12. 2007 -- na uplatňovanie zníženej sadzby DPH na stavby a stavebné práce týkajúce sa bývania, t. j. o 1 rok kratšie prechodné obdobie ako bolo požadované.
-- Úroveň povinnej registrácie platiteľa DPH -- udelená trvalá výnimka z uplatňovania legislatívy EÚ na oslobodenie od povinnosti registrovať sa za platiteľa DPH do ročného obratu 35 000 eur.
-- Spotrebná daň na cigarety -- 5-ročné prechodné obdobie (do 31. 12. 2008) na dosiahnutie minimálnej sadzby spotrebnej dane z cigariet v zmysle novej Smernice č. 2002/10/EC, t. j. 5-ročné prechodné obdobie na dosiahnutie minimálnej zaťaženosti cigariet spotrebnou daňou vo výške 57 % z maloobchodnej ceny s tým, že nová smernica stanovuje zavedenie fixnej sumy 60 eur na 1 000 kusov cigariet od 1. 7. 2002 a 64 eur od 1. 7. 2006, ktorá bude tvoriť najnižšiu možnú hranicu minimálnej sadzby dane z cigariet len v tom prípade, že hodnota pri uplatnení minimálnej spotrebnej dane z cigariet (t. j. 57 %) bude nižšia ako 60 eur, resp. 64 eur.
-- Zdaňovanie pre pestovateľské pálenie -- trvalá výnimka z uplatňovania legislatívy EÚ pre pestovateľské pálenie ovocia s modifikáciou v súčasnosti platného systému, t. j. 50 % zníženou sadzbou spotrebnej dane bude môcť byť zdaňované maximálne 50 litrov ovocného destilátu na pestovateľa za rok.
-- Zdaňovanie služieb v medzinárodnej osobnej doprave -- udelená trvalá výnimka pre oslobodenie od DPH.
-- SR požiadala aj o zahrnutie niektorých látok nevyhnutných pre výrobu denaturovaného liehu do prílohy Nariadenia EK 3199/93 z 22. 11. 1993 v záujme oslobodenia takto vyrobeného liehu od spotrebnej dane z liehu. SR bude 6 mesiacov pred vstupom do únie vyzvaná predložiť súčasným i novým členským krajinám únie zoznam látok, ktoré chce zahrnúť do prílohy príslušného nariadenia Európskej komisie.

Doprava
Požiadavka zo strany EÚ: Najcitlivejšou problematikou v kapitole Doprava bolo vykonávanie dopravných služieb v nákladnej cestnej doprave. Dohodnuté riešenie umožní slovenským cestným dopravcom plne liberalizovaný prístup na trh EÚ v medzinárodnej cestnej doprave, ktorá tvorí najvýznamnejšiu časť výkonov v cestnej doprave. Slovenskí dopravcovia tak od vstupu SR do EÚ budú môcť vykonávať medzinárodnú cestnú dopravu ako dopravcovia z iných členských štátov EÚ. Zároveň bolo dohodnuté, že vzájomne nebude povolené vykonávanie nákladnej cestnej dopravy na území iného štátu (tzv. kabotáže) na prechodné obdobie dvoch rokov. Na konci druhého roku po vstupe SR do EÚ budú môcť jednotlivé súčasné a nové členské štáty EÚ oznámiť predĺženie prechodného obdobia o dva roky a následne ešte o jeden rok v prípade nutnosti zabrániť vážnemu narušeniu na ich národnom trhu. V prípade, že krajina neoznámi predĺženie prechodného obdobia, bude to znamenať, že bude plne uplatňovať acquis communautaire a otvorí svoj domáci trh na vykonávanie kabotáže dopravcom z iného členského štátu, ktorý rovnako otvorí svoj domáci trh. Pokiaľ niektorý z členských štátov uplatňuje reštrikcie na výkon kabotáže, môže hociktorý členský štát uplatniť tzv. ochrannú klauzulu (safeguard clause) v prípade vážneho narušenia domáceho trhu následkom zvýšenej kabotáže, ako napr. v prípade značného prevýšenia ponuky nad dopytom. Táto klauzula by umožnila členskému štátu dočasne prerušiť uplatňovanie acquis s následným zdôvodnením EK. Ochrannú klauzulu môžu využiť iba členské štáty, na ktoré sa predtým vzťahovalo prechodné obdobie. Dôležitou súčasťou dohody je možnosť uzatvorenia dvojstranných dohôd, na základe ktorých by si súčasné a nové členské štáty postupne zväčšovali kontingenty kabotážnych povolení vrátane možnosti úplnej liberalizácie vykonávania týchto služieb. EÚ vyhlásila, že jej súčasné členské štáty sú pripravené využiť takéto riešenie. SR rovnako predpokladá využitie dvojstranných dohôd na postupnú liberalizáciu kabotáže v nákladnej cestnej doprave.

Poľnohospodárstvo
Požiadavka zo strany SR: Časť fytosanitárna a veterinárna -- 3-ročné prechodné obdobie (do 31. decembra 2006), pre dve prevádzkarne určené na spracovanie mäsa a rýb.
Časť horizontálna -- Možnosť zvýšenia priamych platieb pre poľnohospodárov do výšky 55 percent v rku 2004, 60 percent v roku 2005 a 65 percent v roku 2006. Pritom zdroje EÚ budú tvoriť 25/30/35 precent, do 40 precent možnosť doplnenia platieb z prostriedkov na rozvoj vidieka plus štátneho rozpočtu a doplnenie na 55/60/65 percent zo zdrojov štátneho rozpočtu.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/euro, menuAlias = euro, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
23. december 2024 04:52