Hovorí sa, že Európsky dvor audítorov je finančným svedomím Európskej únie. Je postavenie tejto inštitúcie také silné, aby ho členské štáty únie rešpektovali?
- V modernom štáte je kontrola považovaná za jeden z prvkov, ktorý zabezpečuje, že aktivity verejného sektora sú spravované demokraticky. V rámci štruktúry finančného riadenia existujú dve separátne, ale komplementárne formy kontroly - vnútorná a externá kontrola. Kým vnútorná kontrola sa vykonáva v rámci inštitúcie zodpovednej za riadenie rozpočtu, externá sa robí separátne od inštitúcie. Existencia rozpočtu Európskej únie, ktorý je nezávislý od rozpočtu členských štátov a skutočnosť, že tento rozpočet je riadený nezávisle zo strany európskych inštitúcií, boli dva argumenty v prospech zriadenia samostatnej externej inštitúcie zodpovednej za kontrolu príjmov a výdavkov spoločenstva. Touto inštitúciou je Európsky dvor audítorov. Je skutočne finančným svedomím Európskej únie, garantujúcim občanom Európy, že rozpočet EÚ je spravovaný a implementovaný v súlade so zákonmi a čo najefektívnejšie.
Aké sú postihy v prípade zistenia nedostatkov pri financovaní?
- Jedným z atribútov nezávislosti externej kontroly musí byť aj to, že takáto inštitúcia neukladá finančné sankcie. Vo vzťahu k Európskej únii má podobné postavenie ako Najvyšší kontrolný úrad SR v Slovenskej republike. Nemá súdne právomoci, ale v prípade, keď jeho kontrolóri odhalia neregulárnosť či podozrenie z podvodu, informujú o tom príslušné zodpovedné orgány tak, ako NKÚ SR predkladá svoje zistenia na ďalšie konanie príslušnému orgánu.
V apríli minulého roka Európsky dvor audítorov vyzval kandidátske krajiny, aby zlepšili vnútornú finančnú kontrolu.
- Prístupový proces vyvolal tlak na skvalitnenie vnútornej kontroly vo všetkých kandidátskych krajinách. Zákon č. 502 z 18. októbra 2001 o vnútornej kontrole a vnútornom audite upravujúci pôsobnosť ministerstva financií a ostatných orgánov verejnej správy v oblasti finančnej kontroly a vnútorného auditu, poskytol východisko pre zriadenie systémov finančného riadenia a kontroly, ako aj vnútorného auditu. Proces budovania inštitúcií, najmä zriaďovania útvarov vnútorného auditu na prierezových ministerstvách a agentúrach na Slovensku, pokračuje. Je dôležité, aby vnútorný audit spĺňal kritériá medzinárodne uznávaných štandardov spolu s požiadavkami a smernicami Európskej komisie a aby sa externá kontrola mohla pri svojich kontrolách o jeho závery opierať a nesuplovať jeho funkcie.
Dvor audítorov mal výhrady aj k slovenskej legislatíve a praxi Slovenska v tejto oblasti.
- Osobitná správa o situácii v systéme vnútornej kontroly, ktorú pripravila Pracovná skupina pre manuály auditu v spolupráci s Európskym dvorom audítorov, bude predložená na rokovanie prezidentov najvyšších kontrolných inštitúcií stredo- a východoeurópskych krajín, Cypru, Malty, Turecka a Európskeho dvora audítorov na ich stretnutí v Rige, ktoré sa koná 31. marca až 1. apríla.
V správe sa poukazuje na potrebu rozvoja efektívneho systému vnútornej kontroly, koordinácie externej i internej kontroly, harmonizácie a jednoznačného vymedzenia pojmov, vypracovania smerníc a dobrých praktík pre špecifické oblasti kontroly eurofondov, daní a ciel a pod., rozšírenému vzdelávaniu kontrolórov pre oblasť EÚ fondov, vypracovania smerníc a postupov pre kontrolu špecifických oblasti fondov EÚ. Je to problematika, ktorou sa bude aj naďalej zaoberať táto pracovná skupina, v ktorej má aj NKÚ SR svoje zastúpenie. Jej aktivity vyústia do vypracovania ďalších potrebných manuálov a smerníc.
StoryEditor
Július Molnár: Európska únia trvá na skvalitnení kontroly
Prístupový proces vyvolal tlak na skvalitnenie kontroly, tvrdí Július Molnár, kandidát na člena Európskeho dvora audítorov