Keď sa pripravoval základný programový dokument na riadenie štrukturálnych fondov -- Národný strategický referenčný rámec (NSRR), veľa sa diskutovalo o tom, či podpora vidieka bude jednou z priorít tohto dokumentu. Napokon medzi tromi základnými prioritami rozvoj vidieka nie je.
-- Národný strategický referenčný rámec je v štádiu rozpracovania a diskusií. NSRR sa riadi pravidlami Strategických pokynov spoločenstva na roky 2007 -- 2013, pričom ES sa zameriava na tri priority: zatraktívnenie Európy pre prílev práce a investícií, zlepšovanie znalostí a inovácia potrebná na rast, potreba viac a lepších pracovných miest. Podľa ostatnej prezentácie MVRR SR stanovuje NSRR hlavné priority rozvoja na obdobie rokov 2007 -- 2013 pre: infraštruktúru a regionálnu dostupnosť, inovácie informatizácie a znalostnú ekonomiku, ľudské zdroje a vzdelávanie, rozvoj vidieka. Takže rozvoj vidieka je zahrnutý v rámci priorít NSRR.
Rozvoj vidieka sa bude v nasledujúcom období financovať už z iných nástrojov ako sú štrukturálne fondy. Na jeho rozvoj vypracúvame Národný strategický plán a následne program rozvoja vidieka.
Ak hodnotíme vidieckosť podľa metodiky OECD, Slovensko sa člení na typicky vidiecku oblasť, prevažne vidiecku alebo mestskú či urbanizovanú oblasť. Keď porovnávame Slovensko na úrovni NUTS 3 -- čiže krajov, jedine Bratislavský je urbanizovaný, ostatné časti Slovenska sú typicky vidieckymi alebo prevažne vidieckymi oblasťami. Na úrovni NUTS 4 -- čiže okresov, máme len jedenásť typicky urbanizovaných okresov -- v Bratislave a v Košiciach. Národný strategický referenčný rámec a Národný strategický plán pre rozvoj vidieka ako základný programový dokument v budúcom období, sa nerealizujú vo vzduchoprázdne, ale v prostredí SR, a teda aj vidieka, obe stratégie sú preto prepojené.
Akými dokumentmi sa bude riadiť rozvoj vidieka v únii?
-- Základným rámcom pre rozvoj je návrh nariadenia rady (ES) o podpore rozvoja vidieka prostredníctvom Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka (EAFRD). Na znení tohto dokumentu sa už Rada ministrov dohodla (20. 6. 2005). Druhým dokumentom sú Strategické pravidlá spoločenstva pre rozvoj vidieka (v súčasnosti sú v štádiu pripomienkovania členských štátov). Strategické pravidlá stanovujú postup na vypracovanie Národného strategického plánu pre rozvoj vidieka jednotlivých členských štátov. Nariadenie obsahuje jednotlivé osi podpory, zoznam opatrení, pravidlá financovania, riadenia, monitorovania, hodnotenia, časovosť atď.
Zásadným spôsobom sa bude meniť aj systém podpory
-- Bude jednoduchší. Časť doterajšej podpory rozvoja vidieka smerovala cez štrukturálne fondy. Európsky poľnohospodársky usmerňovací a garančný fond mal dve sekcie -- usmerňovaciu a garančnú. Usmerňovacia patrila do štrukturálnych fondov a podporovala oblasti Cieľa 1 prostredníctvom opatrení zo sektorového operačného programu poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka. Išlo o investície do poľnohospodárskych podnikov, spracovania poľnohospodárskych produktov, lesného hospodárstva, pozemkových úprav a diverzifikácie poľnohospodárskych činností. Garančná sekcia podporovala identické opatrenia v Bratislavskom kraji (Cieľ 2), mala tiež horizontálne opatrenia určené pre celé územie ako kompenzačné opatrenia v znevýhodnených oblastiach -- agroenvironment, zalesňovanie, odbytové organizácie výrobcov, polosamozásobiteľské farmy, zalesňovanie poľnohospodárskej pôdy. Usmerňovacia sekcia mala iné pravidlá, garančná sa riadila podľa iných. Medzi týmito sekciami sa nedali presúvať financie. Okrem toho vidiek dostával ešte podporu na obnovu dediny, turistiky z Európskeho fondu pre regionálny rozvoj. Určite bude lepšie pre prípravu, riadenie, monitorovanie a kontrolu, že sa pomoc centralizuje do jedného fondu -- Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka.
Ako bude tento fond fungovať?
-- Podľa nariadenia, na ktorom sa dohodli ministri pôdohospodárstva 20. júna, je každá krajina únie povinná vypracovať dva základné dokumenty -- Národný strategický plán pre rozvoj vidieka a Program rozvoja vidieka. V strategickom pláne budú analýzy environmentálneho, sociálneho a hospodárskeho vývoja. Vidiek sa bude definovať podľa kritérií OECD. Navrhneme priority pre jednotlivé osi. Na základe priorít si potom budeme vyberať opatrenia. Tento plán máme vypracovať do decembra. Samozrejme, príprava tohto dokumentu závisí od termínu schválenia nariadení a aj finančného rámca únie na nasledujúce obdobie. Na základe strategického plánu sa vypracuje vlastný program rozvoja vidieka aj s opatreniami. O nich práve začíname diskusiu s príslušnými rezortmi a so sociálnymi partnermi. Dotazníkom budeme zisťovať to, akú váhu prikladajú jednotlivým opatreniam zainteresované zložky SR (VÚC, ZMOS, VIPA, SAV, SAPV, jednotlivé zväzy, združenia, grémium tretieho sektora, združenia NGOs atď.). Od 1. augusta by sme chceli spustiť webovú stránku s informáciami o nariadení a fonde.
Čo by malo byť medzi opatreniami?
-- Návrh nariadenia má štyri základné osi a každá os má zoznam opatrení, ktorých je celkovo okolo štyridsať. Z tých opatrení si krajiny vyberajú tie, na ktorých sa dohodnú zainteresované zložky, ale hlavne tie, ktoré prinášajú naplnenie stanovených cieľov a efekt určený v Strategických pravidlách. My budeme určite pokračovať v mnohých opatreniach, ktoré sa dosiaľ realizovali. Pôjde o investície do poľnohospodárskych podnikov, spracovania, lesného hospodárstva, kde budú podporované len neštátne lesy, ďalej sa bude pokračovať v kompenzáciách pre znevýhodnené oblasti, v agroenvironmentálnej podpore, obnove dediny... Dôležité budú investície do modernizácie poľnohospodárskych podnikov, aby boli konkurencieschopné. Viac sa bude pri príprave opatrení prihliadať na nové investície do stavebných úprav, menej do strojového vybavenia. Niektoré opatrenia, ako polosamozásobiteľské farmy, budú dobiehať. Do mája budúceho roku by mal byť vypracovaný vlastný program rozvoja vidieka.
Ako sa zmenia podmienky podpory podnikateľských subjektov z nového fondu?
-- Pri príprave metodiky na predkladanie projektov pravdepodobne nedôjde k zásadným zmenám. Mala by sa znížiť byrokracia pri predkladaní projektov. V minulosti sa územie delilo na Cieľ 1 a Cieľ 2. Cieľ 1 sa týkal územia, kde HDP bolo nižšie ako 75 percent priemeru únie. V budúcnosti sa územie rozdelí na oblasť konvergenčného cieľa, čo sú menej rozvinuté regióny, a na ostatné územie konkurencieschopnosti. Podpora pre jednotlivé opatrenia sa veľmi meniť nebude. Investičné opatrenia budú spolufinancované z EÚ na 50 percent, zvyšok budú financovať subjekty. Pri niektorých neinvestičných opatreniach je podpora až do výšky 100 percent. Mnohé opatrenia majú stanovené aj limity podpory, napríklad príspevok na jednu farmu na rok 10-tisíc eur pre plnenie noriem spoločenstva, polosamozásobiteľskú farmu možno podporiť 1 500 eurami ročne, pri zavádzaní opatrení na kvalitu potravín môže farma dostať z EÚ ročne 3-tisíc eur... Čo sa týka potravinárstva, podľa pôvodného návrhu mohli získať podporu len podniky do 250 zamestnancov, rada ministrov odsúhlasila kritérium podpory až do 750 zamestnancov, pričom veľké podniky od 250 do 750 zamestnancov budú dostávať polovičnú podporu. Určite budú pokračovať aj pozemkové úpravy, ktoré sú pre Slovensko také dôležité.
Koľko zdrojov príde z EÚ do rozvoja vidieka v nasledujúcom období?
-- Podľa prepočtov by sme mali dostať ročne z únie viac prostriedkov. O konkrétnych číslach je však ťažké hovoriť, kým nie sú schválené rozpočtové pravidlá únie na roky 2007 až 2013.
StoryEditor
Systém podpory bude oveľa jednoduchší
S Rudolfom Trebatickým, riaditeľom odboru rozvoja vidieka ministerstva pôdohospodárstva o systéme podpory vidieka z EÚ