Príjmami samospráv budú od 1. januára miestne dane, ktoré sa transformujú zo súčasných miestnych poplatkov, ako aj daň z nehnuteľností, cestná daň a výnos z dane z príjmov fyzických osôb. Výška miestnych daní, dane z nehnuteľností aj cestnej dane pritom bude plne v kompetencii územnej samosprávy. Z výnosu z dane z príjmov fyzických osôb získajú obce 70,9 %, VÚC 27 % a 2,1 % bude rezerva. Súčasná štruktúra dane z nehnuteľností zostane v prvom kroku zachovaná, popri dani z pozemkov zostanú zachované aj daň zo stavieb a daň z bytov. Pri dani z pozemkov sa uskutoční prvý krok k hodnotovému oceneniu, súčasná sadzba za pozemok na štvorcový meter sa prepočíta na teoretickú hodnotu pozemku. Pri určení sadzieb sa bude vychádzať z ich dnešnej úrovne. Miestne dane budú príjmami rozpočtov obcí. V mestách Bratislava a Košice budú daň vyberať a spravovať mestá, a nie mestské časti. V zákone budú určené sadzby a základná hodnota pozemku. Sadzby si budú obce určovať samy, bude platiť zásada rovnakého zdaňovania pozemkov využívaných na rôzne účely. Pri stavbách a bytoch sa zachová dnešný spôsob zdaňovania. Obciam sa úplne uvoľní možnosť stanovenia sadzby dane zo stavieb a dane z bytov. Miestnymi daňami budú súčasné miestne poplatky. Novelou zákona sa rušia poplatky, ktoré sú v rozpore so smernicami EÚ - poplatok z predaja alkoholických nápojov a tabakových výrobkov, poplatok zo vstupného a poplatok z reklamy. Poplatok za pobyt v kúpeľnom mieste alebo mieste sústredeného cestovného ruchu nahradí poplatok za pobyt. Tieto zmeny platia od 1. mája 2004. Novela zákona zruší poplatok za ubytovaciu kapacitu s účinnosťou od 1. januára 2005. Miestne dane budú fakultatívne. Ich sadzby stanoví zákon len v určitých prípadoch, napríklad pri súčasnom poplatku za odpad. Zmení sa konštrukcia dane za komunálny odpad, sadzba sa bude odvíjať na liter alebo kilogram komunálneho odpadu alebo bude závisieť od počtu odvezených zberných nádob komunálneho odpadu. Sadzba pritom nesmie presiahnuť podiel nákladov obce na odvoz a zneškodňovanie odpadu. Dnešný miestny poplatok za užívanie bytu na iné účely ako na bývanie sa zruší. Zruší sa aj miestny poplatok za užívanie verejného priestranstva a poplatok za umiestnenie jadrového zariadenia. Cestná daň bude vlastným príjmom VÚC. Bude ju vyberať štát prostredníctvom daňových úradov, nebude potrebné, aby VÚC budovali administratívne kapacity pre správu cestnej dane. Cestná daň však bude fakultatívna a VÚC budú mať kompetenciu rozhodovať i o výške sadzieb. Oproti doterajšiemu spôsobu rozdeľovania podielových daní, ktoré boli určené v zákone o štátnom rozpočte, ministerstvo navrhuje ako podielovú daň z príjmov platenú fyzickými osobami. Daň budú aj naďalej vyberať daňové úrady, ktoré ju budú rozdeľovať obciam, mestám a VÚC.
Ministerstvo financií už vyhodnotilo pripomienky k zákonu o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, zákonu o miestnych daniach, zákonu o rozpočtovom určení výnosov dane z príjmov územnej samospráve a tiež k nariadeniu vlády o rozdeľovaní a poukazovaní výnosu dane z príjmov platenej fyzickými osobami územnej samospráve. Vláda by mala tieto normy schváliť do konca mája a v júni by už mali byť v parlamente. Minister financií SR Ivan Mikloš chce so samosprávami ešte rokovať o prípadnej garancii minimálneho príjmu z dane z príjmov fyzických osôb. Ak by bol príjem z tejto dane nižší ako sa rátalo v štátnom rozpočte, vyššie územné celky a miestna samospráva by mohla dostať doplatok. Vyšší výnos z dane by, naopak, musela samospráva odviesť štátu.
Navrhované pravidlá fiškálnej decentralizácie spôsobia podľa samosprávy výrazné problémy pri čerpaní úverov. V súčasnosti sú podiely z daní od štátu vlastnými príjmami samospráv. V zákonoch fiškálnej decentralizácie sú osobitným druhom finančného vzťahu. Samosprávy môžu čerpať úver do 60 % vlastných príjmov a suma ročných splátok nesmie prekročiť 25 % vlastných príjmov obcí a miest. Vyššie územné celky zase prezentovali názor, že návrhy ministerstva financií sú nevýhodné najmä pre Banskobystrický, ale i Žilinský a Prešovský kraj. Fiškálna decentralizácia podľa zástupcov VÚC nezohľadňuje sociálno-ekonomické, geografické a iné podmienky a rozdiely jednotlivých krajov. Podľa predstaviteľov VÚC nie sú známe ani kritériá na zdôvodnenie výšky koeficientov rozdielnosti regiónov.
Právne normy fiškálnej decentralizácie
1. zákon o miestnych daniach
2. zákon o rozpočtovom určení výnosov dane z príjmov
3. nariadenie vlády o rozdeľovaní a poukazovaní výnosu dane z príjmov platenej fyzickými osobami územnej samospráve
4. zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.