StoryEditor

Spor o tom čo môže NKÚ kontrolovať

22.10.2003, 00:00
Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) má právo kontrolovať krajské samosprávy len v oblasti preneseného výkonu štátnej správy. Tvrdí to predseda Trnavského samosprávneho kraja (TSK) Peter Tomeček, ktorý odmietol s kontrolórmi NKÚ spolupracovať v oblasti originálnych kompetencií.
Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) má právo kontrolovať krajské samosprávy len v oblasti preneseného výkonu štátnej správy. Tvrdí to predseda Trnavského samosprávneho kraja (TSK) Peter Tomeček, ktorý odmietol s kontrolórmi NKÚ spolupracovať v oblasti originálnych kompetencií. Kontrola trvá už od 2. septembra. Kontrolóri však nedostali k dispozícii potrebné dokumenty na kontrolu, t. j. vnútorné predpisy, všeobecne záväzné nariadenia, zoznam bankových účtov, účtovné rozbory. Tomeček sa pritom odvoláva na Ústavu SR, z ktorej vyplýva pre NKÚ právomoc kontroly prostriedkov rozpočtov, ktoré schvaľuje vláda alebo parlament. Zákon o NKÚ, kde sa hovorí aj o kontrole prostriedkov získaných na výkon samosprávy vyšších územných celkov, je podľa neho v rozpore s Ústavou SR. "V žiadnom prípade nechceme vstupovať do výkonných práv vyšších územných celkov. V súlade s ústavou podľa zákona o NKÚ máme povinnosť kontrolovať tie prostriedky, ktoré idú do VÚC zo štátneho rozpočtu," vysvetľuje predseda NKÚ Jozef Stahl. Úrad považuje konanie predsedu TSK za marenie výkonu kontroly. V rámci správneho konania bude NKÚ Tomečka pokutovať pokutou vo výške desaťtisíc korún. "Ak neuspejeme v správnom konaní, pôjde tu o porušovanie zákona, ktoré môžeme riešiť prostredníctvom orgánov činných v trestnom konaní. Kontrolu nepotrebuje NKÚ, ale potrebujú ju občania a parlament. Občania predsa majú právo vedieť, ako sa hospodári v úradoch a inštitúciách s prostriedkami zo štátneho rozpočtu," dodal Stahl.
V tejto súvislosti je tu otázka ako ďalej v kontrole samosprávy. Názory na kontrolu všetkých verejných prostriedkov sa zbližujú aj medzi budúcimi členmi únie. NKÚ už v súčasnosti môže kontrolovať použitie zdrojov, ktoré k nám prúdia z EÚ. Už pri predchádzajúcej novele ústavy úrad navrhoval, aby mal kompetencie kontrolovať všetky verejné financie, to znamená aj financie miest a obcí. Vtedy proti novele zalobovalo u poslancov Združenie miest a obcí Slovenska tvrdením, že novela porušuje Chartu samospráv. Podľa Stahla nie je vylúčená ďalšia novela ústavy, ktorá by túto otázku riešila. Vláda si uvedomila hrozbu, že bez nezávislej kontroly zostanú veľké toky financií a už na začiatku roka požiadala NKÚ o spracovanie návrhu takejto novely ústavy. Návrhom, ktorého podstatou je rozšírenie právomoci NKÚ kontrolovať všetky verejné financie, sa už vláda zaoberá.

Čo hovorí Ústava
Čl. 60
(1) Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky je nezávislý orgán kontroly hospodárenia s:
a) prostriedkami rozpočtov, ktoré podľa zákona schvaľuje Národná rada Slovenskej republiky alebo vláda,
b) majetkom, záväzkami, finančnými prostriedkami, majetkovými právami a pohľadávkami štátu, verejnoprávnych inštitúcií a Fondu národného majetku Slovenskej republiky,
c) majetkom, finančnými prostriedkami a majetkovými právami obcí a vyšších územných celkov, ktoré získali na úhradu nákladov na prenesený výkon štátnej správy,
d) majetkom, záväzkami, finančnými prostriedkami, majetkovými právami a pohľadávkami, za ktoré Slovenská republika prevzala záruku,
e) majetkom, finančnými prostriedkami, majetkovými právami a pohľadávkami a finančnými prostriedkami, ktoré sa poskytli Slovenskej republike, právnickým osobám alebo fyzickým osobám hospodáriacim s prostriedkami štátneho rozpočtu alebo nakladajúcim so štátnym majetkom v rámci rozvojových programov alebo z iných obdobných dôvodov zo zahraničia.
(2) Kontrolná pôsobnosť najvyššieho kontrolného úradu sa vzťahuje v rozsahu uvedenom v odseku 1 na
a) vládu Slovenskej republiky, ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy Slovenskej republiky a na orgány im podriadené,
b) štátne orgány, ako aj právnické osoby, u ktorých vykonávajú funkciu zakladateľa alebo zriaďovateľa ústredné orgány štátnej správy alebo iné štátne orgány,
c) obce a vyššie územné celky, právnické osoby zriadené obcami a na právnické osoby zriadené vyššími územnými celkami,
d) štátne účelové fondy, verejnoprávne inštitúcie zriadené zákonom, právnické osoby, v ktorých majú majetkovú účasť verejnoprávne inštitúcie, na právnické osoby s majetkovou účasťou štátu,
e) Fond národného majetku Slovenskej republiky, právnické osoby s určenou majetkovou účasťou Fondu národného majetku Slovenskej republiky,
f) fyzické osoby a právnické osoby.
01 - Modified: 2002-11-14 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Monitor zahraničnej tlače
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/europa, menuAlias = europa, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
27. apríl 2024 21:47