StoryEditor

Kľúčové otázky činnosti OECD

20.05.2004, 00:00
V minulom týždni sa v Paríži zišla ministerská schôdza Organizácie pre hospodársku spoluprácu, aby sa zaoberala minulým a budúcim vývojom svetového hospodárstva a vnútornými záležitosťami OECD. Definovala aj kľúčové problémy svetovej ekonomiky a možnosti medzinárodnej spolupráce pri ich riešení.

Možnosti rastu
Po dlhšom období rozbiehania a spomaľovania sa v rámci krajín OECD v druhom polroku 2003 obnovil rast a ukázal sa priestor na jeho posilnenie v krátkom čase. Ale optimistický scenár nie je zaručený. Všetky veľké krajiny OECD trpia na nebývalé verejné deficity, čo má dôsledky na obnovu rastu. Pretrvávanie rozsiahlych nerovnováh bežných účtov v tomto štádiu obnovy tiež komplikuje perspektívy rastu.
Sú tu i ďalšie podmienky, ktoré sťažujú rast. Rýchle starnutie obyvateľstva v krajinách OECD je veľkou záťažou, lebo treba vyplácať väčší objem dôchodkov a vynakladať vyššie náklady na zdravotníctvo. Vlády sa musia postarať o naštartovanie vyššieho hospodárskeho rastu, aby obnovili udržateľnosť verejných financií. Bez zmeny politiky starnutie spôsobí pokles hospodárskeho rastu. Núka sa komplex riešení na zvýšenie miery zamestnanosti. Ministri práce v roku 2003 na stretnutí posúdili spôsoby, ako vytvoriť viac a lepších pracovných miest, najmä pre nekvalifikovaných a starších pracovníkov.

Obnoviť dôveru
Trhový kapitalizmus je závislý od vysokého stupňa dôvery. Vlády urobili isté kroky na obnovenie dôvery v trhové inštitúcie, ktorá sa otriasla po podnikových škandáloch, znamenajúcich pre investorov veľké straty. V rámci OECD vlády navzájom spolupracujú a spolu s podnikateľmi, zamestnancami a občianskou spoločnosťou sprísnili Zásady corporate governance OECD.
Technológie podporujú ekonomiku a spoločnosť a sú najdôležitejším prvkom inovácie v spoločnostiach. Ale i tu je dôležitá dôvera. Veda sa rozvíja veľmi rýchlo a vlády musia sledovať jej dynamiku a informáciami, konzultáciami a vhodnou reguláciou majú zabezpečiť verejnú akceptovateľnosť nových technológií. Spotrebiteľský záujem o informačné technológie je silný, ale zároveň je tu požiadavka na ochranu súkromia, napríklad pri nákupe cez internet. Vlády OECD spolu so zástupcami výrobcov, podnikateľov a spotrebiteľov v roku 2003 prijali smernice na on-line bezpečnosť a hľadajú spôsoby na ochranu pred spamom - neželanou elektronickou poštou.
Občania by radi verili svojim vládam a správe verejného sektora. Členské krajiny OECD v roku 2003 schválili smernice ako čeliť konfliktom záujmov vo verejnej správe, ktoré by mali byť dôležitým faktorom posilnenia dôvery.

Sociálna súdržnosť
V krajinách OECD je prioritou rast zamestnanosti, a to kvôli ekonomickému rastu i pre to, že to je zásadný prostriedok, ako udržať sociálnu súdržnosť, najmä ak je tu starnutie obyvateľstva. Zmena vekovej štruktúry vytvorí tlak i na zdravotnícke výdavky. OECD dokončuje trojročný zdravotnícky projekt, ktorý ukazuje, ako vlády môžu pre všetkých poskytnúť prístup k vysokokvalitnej zdravotnej starostlivosti, ktorá bude nákladovo efektívna. Výdavky na zdravotníctvo rapídne stúpajú, príčinou sú moderné technológie a zvyšujúci sa dopyt po zdravotníckych službách. Krajiny OECD sa veľmi rôznia v rozsahu výdavkov a dosahovaní výsledkov. To ukazuje priestor pre tu je značný potenciál učiť sa z najlepších skúseností.

Urobiť rast udržateľným
Zlé výsledky rokovaní o medzinárodnom obchode v Cancúne ovplyvnili obchod všetkých krajín. Odloženie zavŕšenia Rozvojovej agendy z Douhy najviac postihlo rozvojové krajiny, ktoré sa takto nemohli integrovať do systému multilaterálneho obchodu. Ak krajiny OECD otvoria svoje poľnohospodárske trhy, ročný prínos pre rozvojové krajiny by mali byť až 100 miliárd dolárov. Otvorenie trhov by prospelo aj tranzitívnym ekonomikám. OECD pripravuje analýzy o prínose obchodnej liberalizácie. Otvorenie trhov si vyžaduje aj nových charakter inštitúcií a politík. OECD spolu s rozvojovými krajinami a ďalšími medzinárodnými organizáciami pracuje na rozvoji inštitucionálnej infraštruktúry.

Flexibility a reformy
V rýchlo sa meniacej globálnej ekonomike sa mení i úloha OECD. Organizácia pokračuje v reforme manažmentu vrátane zložitých otázok rozpočtu OECD, pravidiel rozhodovania a rozširovania organizácie, na ktoré je veľký tlak. Toto úsilie je nasmerované na to, aby OECD bola efektívnejším nástrojom medzinárodnej spolupráce.

Hospodársky rast v krajinách OECD

 

Priemerný rast HDP v %

Obchodná bilancia (tovary a služby) % HDP v bežných cenách 2001

 

1992 – 2002

2001 – 2002

2000 – 2001

Austrália

3,9

3,5

3,9

-0,2

Rakúsko

2,0

1,0

0,7

0,0

Belgicko

2,0

0,7

0,8

3,5

Kanada

3,5

3,4

1,5

5,2

Česká republika

1,9

2,0

3,1

-2,7

Dánsko

2,5

1,6

1,4

6,5

Fínsko

3,3

1,6

0,6

8,2

Francúzsko

1,9

1,2

2,1

1,6

Nemecko

1,3

0,2

0,6

1,9

Grécko

2,8

4,0

4,1

-6,6

Maďarsko

3,1

3,3

3,8

-1,5

Island

3,2

-0,5

2,9

-0,5

Írsko

7,9

6,0

5,7

14,7

Taliansko

1,6

0,4

1,8

1,5

Japonsko

1,1

0,3

0,4

0,6

Kórea

5,6

6,3

3,1

2,3

Luxembursko

4,8

1,1

1,2

19,3

Mexiko

2,7

0,9

-0,3

-2,4

Holandsko

2,6

0,2

1,3

5,3

Nový Zéland

3,7

4,6

3,5

3,1

Nórsko

3,3

1,0

1,9

17,2

Poľsko

4,4

1,3

1,0

-3,9

Portugalsko

2,5

0,5

1,6

-9,7

Slovenská republika

4,0

4,4

3,3

-8,5

Španielsko

2,8

2,0

2,7

-1,6

Švédsko

2,6

1,9

1,1

6,0

Švajčiarsko1

1,1

0,1

0,9

4,1

Turecko1

2,9

7,8

-7,5

2,4

Spojené kráľovstvo

2,8

1,8

2,1

-2,2

Spojené štáty

3,2

2,4

0,3

-3,5

G7

2,2

1,4

0,7

-1,2

EÚ – 15

1,9

0,8

1,5

1,6

Eurozóna

2,1

1,0

1,6

1,2

OECD

2,8

1,6

0,9

-0,7

1. Podľa systému národných účtov 1968
Zdroje: National Accounts of OECD Countries, OECD, Paris 2003;
OECD Economic Outlook, no 71, OECD, Paris April 2002. 

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/financie-a-svetova-ekonomika, menuAlias = financie-a-svetova-ekonomika, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
22. november 2024 01:00