Základ dane
Som samostatne zárobkovo činná osoba. Uplatňujem výdavky percentom z príjmov. V roku 2008 mi zdravotná poisťovňa vrátila preplatok na poistnom za roky 2007 a 2008. Ako ovplyvní tento prijatý preplatok môj základ dane za rok 2008?
Zdaňovanie príjmov fyzických osôb z podnikania, z inej samostatnej zárobkovej činnosti a z prenájmu upravuje zákon o dani z príjmov (§ 6 zákona číslo 595/2003 Z. z.). Základom dane je rozdiel medzi zdaniteľnými príjmami a daňovými výdavkami. Daňovník má možnosť uplatniť daňové výdavky, ktoré preukáže vo vynaloženej výške riadne vedeným účtovníctvom, pričom uplatňuje príslušné ustanovenia zákona (§ 17 -- 29). Zákon však dáva fyzickej osobe, ktorá má príjmy z podnikateľskej, z inej samostatnej zárobkovej činnosti a prenájmu aj ďalšiu možnosť. Ustanovuje, že ak daňovník, ktorý nie je platiteľom dane z pridanej hodnoty, alebo daňovník, ktorý je platiteľom dane z pridanej hodnoty len časť zdaňovacieho obdobia, neuplatní preukázateľné daňové výdavky, môže uplatniť výdavky vo výške 40 % z úhrnu príjmov okrem daňovníka, ktorý má z týchto príjmov len príjmy z vykonávania remeselných živností podľa živnostenského zákona, ktorý môže uplatniť výdavky vo výške 60 %. Ak daňovník uplatní výdavky podľa tohto odseku, v sumách výdavkov sú zahrnuté všetky daňové výdavky daňovníka okrem zaplateného poistného a príspevkov, ktoré je daňovník povinný platiť, ak toto poistné a príspevky neboli zahrnuté do základu dane v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach. Toto poistné a príspevky si môže daňovník uplatniť vo výdavkoch v preukázanej výške. Daňovník počas uplatňovania výdavkov týmto spôsobom je povinný viesť evidenciu o príjmoch v časovom slede, o zásobách a o pohľadávkach (§ 6 ods. 10). Pod pojmom "poistné a príspevky" rozumie zákon poistné na verejné zdravotné poistenie, poistné na sociálne poistenie, poistné na sociálne zabezpečenie a príspevky na starobné dôchodkové sporenie, ktoré je povinná platiť samostatne zárobkovo činná fyzická osoba.
Príspevky na zdravotné poistenie platí poistenec vo forme preddavkov, ktorých výška sa odvodzuje zo základu dane z príjmov za predchádzajúce zdaňovacie obdobie. Tieto preddavky sa po uplynutí obdobia raz ročne zúčtujú v ročnom zúčtovaní, upravenom zákonom o zdravotnom poistení (zákon číslo 580/2004 Z. z.). Z ročného zúčtovania môže vyplynúť nedoplatok alebo preplatok. Nedoplatok je poistenec povinný zaplatiť v stanovenom termíne a táto platba je daňovým výdavkom v období, v ktorom bola uhradená. V rovnakom termíne vráti poisťovňa poistencovi prípadný preplatok a jeho úhrada je zdaniteľným príjmom v období, v ktorom bola uhradená.
Zákon o dani z príjmov považuje u daňovníkov, ktorí uplatňujú paušálne výdavky, platby poistného a príspevkov za osobitný druh výdavkov, o ktoré môžu znížiť základ dane naviac k výdavkom, určeným percentom z príjmov. Neobsahuje nijaké ďalšie ustanovenia a neupravuje teda ani vplyv vráteného poistného a príspevkov. Tento stav platí od 1. januára 2007. Do 31. decembra 2006 obsahoval zákon v tomto smere osobitné ustanovenie, podľa ktorého sa vrátené poistné na zdravotné poistenie a sociálne poistenie, o ktoré si daňovník v predchádzajúcich obdobiach znížil príjmy, zaraďovalo medzi tzv. ostatné príjmy (§ 8 ods. 1 písm. k) vtedajšieho znenia). Daňovníci, ktorí viedli jednoduché účtovníctvo, účtovali vrátené poistné ako príjem, ktorý neovplyvňuje základ dane a daňovníci, ktorí uplatňovali paušálne výdavky, ho nezahrňovali do príjmov z podnikania a inej samostatnej zárobkovej činnosti, ale vykázali ho v osobitnom oddiele daňového priznania. Pri takýchto príjmoch nebolo možné uplatniť nijaké daňové výdavky. Možno aj pod dojmom takéhoto posudzovania vplyvu vráteného poistného a príspevkov na základ dane sa vyskytuje neistota, aký vplyv má v súčasnosti vrátené poistné, ktoré sa po zavedení ročného zúčtovania zdravotného poistenia vyskytuje pomerne často, na základ dane.
Kompetentní odborníci prijali názor, že pri absencii osobitných ustanovení zákona sa vrátené poistné a príspevky považujú za zdaniteľný príjem z podnikania a inej samostatnej zárobkovej činnosti, prípadne z nájomného. Daňovník, ktorý uplatňuje preukázateľné daňové výdavky a vedie jednoduché účtovníctvo, účtuje vrátené poistné a príspevky ako príjem, ktorý ovplyvňuje základ dane v celej výške. Daňovník, ktorý uplatňuje paušálne výdavky, zahrnie vrátené poistné a príspevky do úhrnu príjmov, ktorý je základom pre výpočet paušálnych výdavkov vo výške 40 %, prípadne 60 %. To potom vedie k situácii, že napríklad preplatok za rok 2007 vo výške 5-tisíc korún ovplyvní základ dane za rok 2008 u daňovníka, ktorý vedie účtovníctvo celou sumou 5-tisíc korún, ale u daňovníka, ktorý uplatňuje paušálne výdavky, len sumou 3 000, respektíve 2 000 korún. Podľa oficiálneho názoru je to správne a iný postup (napríklad zníženie uplatneného výdavku za zaplatené poistné a príspevky o vrátený preplatok) nemá oporu v zákone.
