StoryEditor

Mreža za pätinovú zľavu

10.05.2007, 00:00

Veľkou výhodou pre podnikateľov je možnosť ušetriť až 19 percent na mnohých modeloch áut. Čoraz viac modelov osobných vozidiel totiž importéri nechali ministerstvom dopravy schváliť aj ako úžitkové vozidlá. Po drobných úpravách je ich možné predávať v kategórii N1 -- Malé úžitkové vozidlá. Určité obmedzenia, ktoré nový majiteľ musí akceptovať, sú vykompenzované možnosťou odpočtu dane z pridanej hodnoty. Živnostníci a podnikatelia -- platcovia DPH tak na kúpe nového automobilu môžu ušetriť takmer pätinu jeho ceny. Robí sa to spravidla vrátením peňazí od štátu pri najbližšom zúčtovaní dane, niektorí autopredajcovia však už začali ponúkať špeciálne zľavy pre podnikateľov a riešia si to vo vlastnej réžii. Kupujúcemu tak stačí len približne 85 percent ceny vozidla uvádzanej v katalógoch pre fyzické osoby.
Po drobných úpravách
Každý štát únie vyžaduje na preklasifikáciu osobného auta do kategórie malých úžitkových vozidiel iné konštrukčné úpravy. Preto výrobcovia a importéri musia o schválenie každého modelu žiadať zvlášť, a každý model má svoje špecifiká.
Niektoré modely majú namiesto zadných okien plechové výplne, pri iných sa požadujú tmavé fólie, iné môžu mať okná v tej istej podobe ako osobné vozidlá. Niektoré vozidlá majú obmedzený počet miest pre cestujúcich. Najmä malé modely automobilov majú odstránený zadný rad sedadiel. Niektoré väčšie modely majú bez konštrukčných úprav obmedzenú kapacitu na štyri namiesto piatich miest pre pasažierov, iné takéto obmedzenie nemajú.
Najdôležitejšie pri úžitkovom automobile je, aby sa dal oddeliť priestor pre cestujúcich od úložného priestoru. Preto možno väčšinu úžitkových áut spoľahlivo spoznať podľa deliacej mreže.
Mreža stojí za to
Pavel Pastírik, ktorý pracuje v oblasti manažérskeho a teambuildingového poradenstva, koncom minulého roka vymenil svoje osemročné auto za nový model tej istej značky, v podobnej výbave a výkonnejším motorom. Vyšlo ho to lacnejšie. Vtedy totiž legislatíva ešte neumožňovala kúpiť si tento typ vozidla ako malé úžitkové. Nové auto s lepšími parametrami ho vyšlo takmer o štvrť milióna lacnejšie. "Za úpravy na úžitkové vozidlo som zaplatil 27-tisíc korún, nakoniec však na tom ušetrím takmer tristotisíc," hovorí Pastírik.
Mreža oddeľujúca úložný a pasažiersky priestor paradoxne môže niekedy znepríjemniť život podnikateľom, ktorí auto nechcú využívať len ako lacnejšie osobné vozidlo, ale aj na iné účely. Napríklad Pastírik zvykol vo svojom starom aute po sklopení zadných sedadiel prevážať väčšie náklady, ako napríklad materiály na prezentácie a podobne. Dnes síce môže sklopiť zadné sedadlá, mrežu však vymontovať nemôže. "Všetky tieto veci mi však za ušetrené peniaze stoja," dodáva Pastírik.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/new-wave, menuAlias = new-wave, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
07. máj 2024 14:05