StoryEditor

E-mail v mobile je dobrý sluha

18.02.2008, 23:00
Nosiť svoju e-mailovú poštu vo vrecku a pracovať s ňou komfortne v štýle SMS dnes nie je žiaden problém.

Elektronická pošta sa stala neoddeliteľnou súčasťou obchodovania. Spojenie so svojou e-mailovou schránkou je dnes už nevyhnutnosťou. Problém, prirodzene, nastáva, keď sa nachádzate mimo svojho pracovného počítača alebo nemôžete zapnúť notebook, aby ste vybavili neodkladnú poštu. Jednoduché riešenie zdanlivo komplikovanej situácie poskytli mobilné telefóny.

E-mail v mobilnom telefóne nie je žiadnou novinkou. V rôznych formách sa s ním stretávame už celé desaťročie. Ešte pred niekoľkými rokmi bol výsadou iba najdrahších prístrojov z kategórie pre manažérov. Prístroje disponovali len monochromatickými displejmi a schopnosti ich e-mailových klientov boli výrazne obmedzené kapacitami pamäte, ktorá sa počítala v kilobajtoch. Nepodporovali ani viacero e-mailových kont. Masívne rozšírenie nastalo až so zlacňovaním mobilných dátových prenosov zo strany operátorov a zvyšovaním kapacity vnútornej pamäte telefónov nad jeden megabajt.
Tri základné protokoly
Takmer každý dnes predávaný mobilný telefón strednej a vyššej triedy je vybavený klientom elektronickej pošty, pomocou ktorého je možné správy prijímať a odosielať. Existuje niekoľko technológií, ktoré sprostredkúvajú komunikáciu poštového servera a mobilného telefónu. Líšia sa podľa zložitosti, nákladov pri zavádzaní alebo vhodnosti pre jednotlivcov či veľké spoločnosti.
Základom pre každého klienta elektronickej pošty je podpora dvoch kľúčových protokolov. Takzvaný protokol POP3 slúži na sťahovanie správ zo servera a SMTP na odosielanie správ na server a z neho následne adresátovi. Pomocou protokolu POP3 môže byť v reálnom čase pripojený iba jeden používateľ, čo je nevýhodné pri použití zdieľaných firemných schránok alebo súčasnom spustení mobilného i počítačového e-mailového klienta.
Tento a mnohé iné problémy rieši modernejšia technológia zvaná IMAP4. V súčasnosti ju podporuje drvivá väčšina mobilných telefónov i poštových serverov. Jeho výhodou je aktívna spolupráca so serverom. Mobilný telefón už teda nie je iba pasívnym účastníkom spojenia, ale môže sa zapájať do komunikácie a zdieľať informácie, ktoré sú v ňom uložené. Podporovaná je dokonca i práca so zložkami vytvorenými na serveri a ich aktívne spravovanie, presúvanie či mazanie na strane mobilného telefónu. Sofistikovanejší klienti e-mailových správ v niektorých zariadeniach umožňujú prostredníctvom mobilného telefónu i prehľadávanie správ uložených na serveri a ich následné stiahnutie. Nasadenie IMAP4 je vhodné hlavne v prípade, keď pracujete s veľkým množstvom pošty alebo nadrozmernými správami. Pripájanie na server i rýchlosť spracúvania príkazov je pri IMAP4 vyššia ako v prípade POP3.
SMTP je protokol určený na odosielanie pošty. Ak používate firemný alebo platený e-mail, je veľmi pravdepodobné, že SMTP je aktívny. Rôzne bezplatné e-mailové služby však s SMTP narábajú ako so vzácnou komoditou a buď je úplne zakázaná, alebo ju ponúkajú používateľom za poplatok. Bez SMTP nie je možné správy odosielať cez e-mailových klientov, len cez webové rozhranie služby. Na tom poskytovateľ stavia - v jeho záujme je prezretie inzercie na nej.
Spôsob, rýchlosť a možnosti mobilného telefónu pri práci s e-mailovými správami závisia vo veľkej miere od výrobcu a modelu telefónu. Veľa záleží aj na formy prítomného klienta - či je integrovaný priamo v operačnom systéme mobilného telefónu alebo figuruje iba ako nadstavbová aplikácia napísaná napríklad v mobilnej Jave. V druhom prípade môže byť o čosi pomalší.
Priemerný e-mailový klient by v súčasnosti mal zvládať prácu s prílohami, automatické sťahovanie správ v zvolenom časovom intervale, triedenie správ a vyhľadávanie v nich, posielanie hromadných správ či pridávanie automatického podpisu. Podporovať by mal viacero kont.
Pokročilé riešenia mobilného e-mailu
Ak vám pripojenie s pomocou základných protokolov nevyhovuje a vyžadujete pokročilejšie funkcie, existuje niekoľko dostupných riešení. Väčšina z nich bola vyvinutá pre potreby veľkých spoločností, ale dnes ich vďaka mobilným operátorom či profesionálnym firmám môže využívať prakticky každý.
V súčasnosti sa bijú o miesto na našom trhu tri technologické riešenia primárne určené na prácu s mobilnými zariadeniami a telefónmi. Ide o Microsoft Exchange, RIM BlackBerry a Nokia Intellisync. Napriek rozdielnej technologickej podstate týchto troch riešení majú základné vlastnosti spoločné.
Všetky umožňujú pohodlnejšie posielanie e-mailov, pričom používateľ vidí vo svojom mobilnom telefóne presnú kópiu svojej e-mailovej schránky na serveri vrátane všetkých zložiek. Každá zmena v mobilnom telefóne sa na server automaticky prenáša a následne sa zobrazí napríklad v stolnom počítači koncového používateľa bez potreby akéhokoľvek zásahu. Správy, ktoré boli prijaté, odoslané alebo spracované v mobilnom telefóne, sú preto rovnako hodnotné ako správy zo stolného počítača či webového rozhrania.
E-mail na štýl SMS
Kľúčovou a mimoriadne populárnou funkciou sa v poslednom čase stáva tzv. Push Mail, teda mail, ktorý do mobilného zariadenia prichádza v štýle SMS. Stručne povedané: mobil si nemusí e-maily pravidelne pýtať, ale sú mu doručované automaticky.
Poďme sa na benefit pozrieť podrobnejšie. V prípade POP3 a IMAP4 vytvára spojenie so serverom mobilný telefón, pričom on sa servera pýta, či neprišla nejaká nová správa. Push Mail, naopak, funguje tak, že po prijatí novej správy server plne samostatne a automaticky vyhľadá priradené mobilné zariadenie a správu naň pošle. Hlavnou výhodou teda je, že e-maily chodia do telefónu iba niekoľko sekúnd po spracovaní serverom, podobne ako textové správy SMS. Mobilný e-mail je preto plnohodnotnou formou aktívnej komunikácie, ktorá môže prebiehať i v reálnom čase.
Okrem e-mailových služieb však pokročilé serverové riešenia ponúkajú i ďalšie služby ako synchronizáciu kalendára, úloh, adresára, klienta okamžitých správ a celkové vzdialené prepojenie týchto služieb. Ak sa rozhodnete využívať niektoré z pokročilých riešení, určite sa informujte u dodávateľa služieb, či je váš mobilný telefón schopný komunikovať i týmto kanálom. Vo všeobecnosti platí, že prístroje s otvoreným operačným systémom ako Windows Mobile, Symbian alebo Palm majú výhodu oproti bežným mobilným telefónom. Jednotlivé riešenia sa na druhej strane líšia v cene, obťažnosti implementácie vo firme či na mobilných zariadeniach, možnosti správy pripojených zariadení a podobne. Výber vhodného riešenia pre jednotlivca či spoločnosti závisí od mnohých faktorov a určite by sa mu mala venovať zvýšená pozornosť.

Predstavme si teraz najrozšírenejšie komplexné riešenia dostupné na trhu.

Microsoft Exchange: Kompatibilný, komfortný a lacný
Microsoft Exchange je jeden z najpopulárnejších poštových serverov na svete. V mnohých firmách tvorí základ všetkej elektronickej komunikácie. Súčasná verzia podporuje službu Push Mail. Je primárne navrhnutá na spoluprácu so zariadeniami s operačným systémom Windows Mobile, ale s pomocou aplikácií tretích strán prenikla i na ostatné platformy a dokonca i do mobilných telefónov s podporou mobilnej Javy.
Server Microsoft Exchange je neustále napojený na mobilné zariadenia prostredníctvom dátovej siete operátora a prichádzajúce e-maily im automaticky preposiela. Spojenie je šifrované pomocou štandardného SSL.
Použitie Microsoft Exchange je výhodné najmä pre nízke náklady. Väčšina poskytovateľov služieb ho podporuje a pripojenie mobilných zariadení je iba otázkou správneho nastavenia. Do kariet mu hrá i kompatibilita s pestrou paletou mobilných zariadení.

BlackBerry: Kvalitne, bezpečne, draho
Za službou BlackBerry stojí firma Research in Motion a jej primárnou úlohou je zabezpečiť v mobilnom telefóne čo najaktuálnejší obraz e-mailovej schránky zo servera. K tomu pridáva niekoľko špeciálnych funkcií, ktoré ocenia hlavne používatelia z firemnej sféry. Najdôležitejším prvkom celého systému je BES - BlackBerry Enterprise Server. Ten je napojený na firemný e-mailový server zákazníka (Microsoft Exchange, Lotus Domino alebo Novell GroupWise Server). BES čaká na nové správy doručené do schránky a za asistencie šifrovaného spojenia (3DES, AES) ich automaticky posúva koncovému zariadeniu.
Aby mohli mobilné telefóny využívať obrovský potenciál služby, začala RIM vyrábať mobilné telefóny pod značkou BlackBerry. Ide o jednoduché, ale mimoriadne sofistikované prístroje schopné spolupráce s BES. Služby BlackBerry je možné využívať aj na prístrojoch iných výrobcov s operačným systémom Windows Mobile alebo Symbian. V tom prípade však prídete o niektoré špeciality, ktoré táto služba ponúka.
Najväčšou výhodou BlackBerry oproti konkurenčným riešeniam je jej jednoduchosť, rozšírenosť a plná modifikovateľnosť. Všetky zariadenie pripojené do firemnej siete je možné na diaľku spravovať a riadiť. Toto riešenie má výhodu v tom, že administrátor môže hromadne meniť nastavenia, práva a obmedzenia. Nezanedbateľným plus je možnosť telefón na diaľku zamknúť alebo vymazať v prípade krádeže. Keď zamestnanec dostane nový prístroj, zaregistruje ho v sieti a automaticky sa doň stiahnu všetky podstatné dáta.
Z kladných vlastností treba menovať veľmi nízke objemy prenášaných dát. Všetky dáta, ktoré prechádzajú cez mobilné zariadenia BlackBerry, sú komprimované, a preto si priemerný zákazník vystačí s niekoľkými megabajtmi mesačne. To je veľkou výhodou v roamingu, kde sú dátové prenosy omnoho drahšie.
Základným nedostatkom BlackBerry je vyššia cena. Okrem licencie za firemný poštový server je nutné platiť i za BES. To kompenzujú naši operátori, ktorí ponúkajú aj variant, pri ktorom zákazník využije ich BES. Drahé sú aj koncové zariadenia značky BlackBerry, no služba funguje aj s vybranými inými modelmi telefónov.

Nokia Intellisync: najkompatibilnejší, málo známy
Intellisync je e-mailovou službou, ktorú prevádzkuje fínska Nokia. Spôsobom svojej implementácie na poštový server sa podobá na riešenie BlackBerry. Dokáže spolupracovať s poštovými servermi Microsoft Exchange, IBM Lotus Domino a Groupwise. Jeho základnou výhodou je možnosť spolupráce s prakticky všetkými platformami mobilných telefónov vrátane mobilnej Javy. Rovnako ako predchádzajúce dve, aj v prípade Intellisync je ťažiskovou funkciou pohodlná práca s e-mailom a plná synchronizácia.
Komunikácia medzi serverom a mobilným zariadením je plne šifrovaná 128-bitovým AES algoritmom s generovanými symetrickými kľúčmi. V našich zemepisných šírkach Intellisync nie je veľmi rozšírený spôsob firemnej práce s e-mailmi. Používa ho však napríklad Orange v svojej službe Biznis Mail.
Stavili na ne aj operátori
Všetky tri spomínané riešenia si možno zohnať aj svojpomocne, no okrem prvého prípadu by ste sa museli trápiť s hľadaním firiem, ktoré majú služby k dispozícii. Komfortnejšie i cenovo pomerne výhodné je siahnuť po ponukách mobilných operátorov. Nemusíte používať ich schránku, k službám sa dajú pripojiť aj vlastné schránky, hoci aj z bezplatných e-mailových služieb ako Gmail či Zoznam.sk.
Služby sa do veľkej miery podobajú - všetky stoja v základnej verzii 356 korún s DPH a majú zahrnutý 10 MB objem dát. Iné je to s roamingom - kým pri Orangei si môžete predplatiť roamingové megabajty (jeden za 99 korún, päť za 449 korún bez DPH), T-Mobile za ne účtuje dvoj- až trojnásobnú sumou. Magentový operátor má aktuálne v ponuke zľavu 50 percent na základný poplatok počas prvého roka, ak sa zaviažete službu využívať dva roky.
Služba Orange Biznis Mail je postavená na technologickom základe Nokia Intellisync a dostupné sú dva balíčky. Základný je obmedzený na maximálne 20 používateľov, pričom prevádzku služby zabezpečuje Orange na svojom serveri. Služba Biznis Mail profesionál, naopak, nie je limitovaná počtom používateľov, pre jej využívanie je však nevyhnutná inštalácia vlastného synchronizačného servera priamo vo firemnej počítačovej sieti. V oboch prípadoch používateľ získava možnosť okamžitej synchronizácie pošty, kalendára, úloh, adresára a poznámok vrátane podpory Push Mailu.
Popri Orange Biznis Mail poskytuje Orange zákazníkom i služby BlackBerry. Sú opäť rozdelené na dve skupiny. Rozdiel takisto spočíva v nutnosti inštalácie BES k firemnému poštovému serveru v prípade väčších firemných zákazníkov. Základná služba sa volá BlackBerry Internet Service. Umožňuje napojiť na BlackBerry konto až 10 e-mailových schránok prostredníctvom protokolov POP3 a IMAP4 a zároveň využívať služieb pohodlnej synchronizácie kontaktov, kalendára či úloh.
V T-Mobile je dostupné len BlackBerry, a to v dvoch balíčkoch. Väčší je podmienený inštaláciou BES na strane používateľa. Základný balík má názov BlackBerry Internet E-mail a jeho ponuka je takmer totožná s ponukou Orange. Riešenie je schopné spracúvať až 10 e-mailových schránok pomocou protokolov POP3 alebo IMAP4.
Pri základných verziách služieb, ktoré plne prevádzkuje Orange alebo T-Mobile, však nečakajte úplnú promptnosť v doručovaní správ, ak nebudete používať ich schránku. Servery operátorov sa totiž musia periodicky spájať so servermi, kde sú vaše e-maily - a robia tak raz za 10 - 15 minút. Len ak nájdu nový e-mail, dočasne skrátia interval na tri minúty.

01 - Modified: 2003-07-09 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Parlament možno aj o daniach 02 - Modified: 2003-07-09 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: V SR bude 38 chránených vtáčích území 03 - Modified: 2003-07-09 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Hasiči potrebujú minimálne 3 mld. Sk
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/new-wave, menuAlias = new-wave, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
24. december 2025 02:54