StoryEditor

Chcete zarobiť? Sledujte úspešných

20.05.2008, 00:00
Netradične i klasicky. Načrtneme si, ako na webe zarábať na vlastných i cudzích nápadoch.

S internetovým podnikaním sa v poslednom čase akoby roztrhlo vrece. Vrhnutie sa do internetového podnikania ale ešte neznamená, že automaticky aj zarobíte. Na druhej strane sa na internete dá zarábať spôsobmi, ktoré by niekomu vôbec nenapadlo nazvať podnikaním.

Inšpirovanie sa je istota
Spôsobov, ako zarobiť na internete, je nespočetne veľa. Úspešný internetový podnikateľ má svoje vlastné metódy. Každý by vedel povedať, čo v internetovom podnikaní platí. Podnikanie cez internet je iné než klasické podnikanie. Platí tu však niekoľko základných pravidiel, ktoré sú osvedčené. Keď k nim podnikateľ pridá svoje vlastné zlepšenia, môže z toho rýchlo vzniknúť úspešný biznis.
Vymýšľať nový, ešte neodskúšaný spôsob internetového podnikania môže byť v konečnom dôsledku prínosné. Trvá však veľmi dlho, kým sa takýto nový spôsob podnikania overí. Vždy je lepšie sledovať, čo robili tí, ktorým sa už cez internet podarilo zbohatnúť. Neustále vzdelávanie, študovanie a "odpozerávanie“, čo robia iní, je v každom prípade nevyhnutné.

Veľkou chybou je spoliehať sa iba na jeden kanál príjmov, napríklad len na predaj produktov alebo len na príjmy z reklamy. Mnohé úspešné webové portály majú príjmy z reklamy, prenájmu sekcií, poplatkov za prioritné zobrazovanie, z vyhľadávania, predaja produktov, spoplatňovanie prístupov do jednotlivých podsekcií a podobne. Veľmi populárne sa stalo u nás zakladať si internetové obchody. Začínajúci podnikatelia si často myslia, že stačí mať otvorený internetový obchod a hneď začnú zarábať. Na to, aby takýto obchod fungoval, však nestačí mať ho vytvorený a naplnený tovarom. Na jeho propagáciu je potrebné používať širokú škálu marketingových nástrojov, či už klasických alebo špecifických pre internet marketing. Ide o optimalizáciu pre vyhľadávače (SEO) či cielenú reklamu rôznych typov - PPC, PPP, PPS.

Zakladá sa na komunitách
Nečakajme, že sami "prerazíme hlavou múr“. Internetové podnikanie je čoraz viac založené na komunitách, kde platí pravidlo: "Keď zarábajú na internete ľudia okolo mňa, zarábam aj ja.“ Vo svete sa objavuje veľké množstvo často fungujúcich riešení, postavených na princípe multi-level marketingu. Takmer všetko na internete závisí od návštevnosti. Keď chceme prilákať na svoj projekt viac ľudí, musíme zainvestovať do internetovej reklamy. Na rozdiel od klasických reklamných nástrojov sa v tomto prípade presne dá vypočítať potrebná výška investície, aby nami vynaložené prostriedky nevyšli nazmar. Napríklad dvadsaťtisíc korún obetovaných na reklamu nám musí priniesť dvoj, až štvornásobok. Vďaka tomu, že na internete sa dá všetko monitorovať, vieme presne určiť, kde sa nám oplatí mať reklamu. Ak máme preukázateľne dostatočne veľkú návštevnosť, môžeme sami začať zarábať na internetovej reklame.
Keď chce niekto začať s podnikaním na internete na Slovensku, najpravdepodobnejšie si otvorí internetový obchod. Príjmy má zväčša z klasického predaja tovarov alebo služieb. Aj u nás existuje niekoľko úspešných internetových obchodov, ktoré fungujú na 100 % len online. Vo väčšine prípadov však internetové obchody sú len doplnkom už existujúcich "kamenných“ obchodov. Väčšina bežných predajcov, ktorí pridali internetové obchody k svojim kamenným prevádzkam, určite potvrdí, že to bol dobrý krok. Pri správnom prepojení internetového obchodu s kamennou prevádzkou vzniká synergický efekt. Preto, aby si internetový obchod získal zákazníkov, sú vo väčšine prípadov potrebné tri veci: dobrá optimalizácia pre vyhľadávače na produkty, ktoré predávame, presne cielená reklamná kampaň a afiliátni predajcovia.

V role predajcu reklamy: Vy
Mnohé reklamné systémy na internete sú založené na platení za zobrazenie, iné zase za kliknutie. Najviac sa dá zarobiť z reklamy predanej priamo. Pokiaľ sa však takýmto predajom nechceme zaťažovať, stačí jednoducho si prenajať priestor na svojej stránke reklamným systémom ako Google AdSense, eTarget či AdFox. S rastom popularity portálov zobrazujúcich video vznikajú aj systémy, ktoré reklamu vkladajú do videí. Najznámejší je Google AdSense v kombinácií s video portálom YouTube.com. Pokiaľ natočíte zaujímavé video, nakopírujete ho na daný portál a následne povolíte zobrazovanie reklamy, ako autor videa budete získavať podiely zo zobrazenej reklamy. Niektoré systémy platia provízie aj partnerským portálom, ktoré umožnia takéto videá s vloženou reklamou zobrazovať. Rozvíja sa už aj audioreklama. Napríklad systém NetAudioAds, založený na PPP, každému návštevníkovi participujúcej stránky pri návšteve prehrá krátky päťsekundový reklamný spot. Majiteľ stránky dostáva zaplatené. U nás na Slovensku ešte nie je dostatok inzerentov.

Zárobok z toho, čo predajú iní
Určite ste sa pri surfovaní po internete dostali na stránky, kde namiesto relevantného obsahu bolo len veľa odkazov na iné stránky. Alebo ste tak našli stránky, ktoré vám sľubovali hory-doly. Stačí sa čo najrýchlejšie zaregistrovať alebo v limitovanom čase uskutočniť nákup. Takéto stránky sú vytvárané účelovo a sú preplnené afiliátnymi odkazmi na iné stránky. Toto však nie je práve najvhodnejším riešením, ako by sa mali afiliátne linky využívať. Situácia je opačná, keď sa afiliátne odkazy dajú na obsahovo cennú stránku.
Množstvo predajcov, aj slovenských, vám dáva možnosť stať sa ich afiliátnymi predajcami. Stačí, ak na svoju stránku či blog vložíte prelink na ich stránku, ktorý vám vygenerujú. Za každého návštevníka, ktorý sa na daný obchod dostane cez váš afiliátny link a nakúpi u vás, dostávate províziu. Mnohí ľudia žijú len z toho, že na svojich stránkach/blogoch propagujú cudzie produkty.
Ak vlastníte internetový obchod alebo chcete predávať vlastné produkty online, je pre vás výhodné mať čo najviac afiliátnych predajcov. Tí pre vás bezplatne propagujú váš portál a čakajú, že dostanú podiely z predaja, ktorý sa uskutoční na základe ich referencie. Vďaka afiliátnym odkazom dokážete pre svoju stránku získať veľmi slušnú návštevnosť. Prejaví sa i pri samotnom predaji a môžete ju využiť aj na zvýšenie svojich príjmov z reklamy, ktorú na svojej stránke ukazujete. Spôsobov zarábania na internete je nespočetne veľa. Pokiaľ ešte hľadáte ten správny, držíme vám palce. Jedna malá rada na záver, ktorou sa riadi veľa bohatých ľudí: Ak sa vám podarí rozbehnúť úspešný portál, nečakajte, že bude v budúcnosti zarábať ešte viac. Pri prvej vhodnej príležitosti ho predajte a zo získaných zdrojov začnite budovať nový, ešte úspešnejší.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/new-wave, menuAlias = new-wave, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
26. december 2025 15:22