StoryEditor

Prieskum OUTSOURCING 2007 -- očakávania a realita

10.12.2007, 23:00
Časopis eFocus uskutočnil prieskum medzi potenciálnymi, ako aj významnými využívateľmi outsourcingu na Slovensku. Na anketové otázky odpovedalo vyše 180 respondentov, väčšinou vedúcich manažérov ICT v priemysle a obchode, finančníctve, telekomunikáciách a verejnej správe.

Prieskum odkryl zaujímavé pohľady na potenciálne možností i riziká outsourcingu na Slovensku. Viac ako tretina opýtaných organizácií však už outsourcing v niektorej z jeho foriem už využíva. Z tohto hľadiska prieskum získal zaujímavé poznatky ako optimálne riadiť outosourcingový vzťah a aké efekty možno outsourcingom dosiahnuť. Z najzaujímavejších zistení sme vybrali niekoľko výsledkov.

Väčšina outsourcing využíva
Šesťdesiat percent organizácií nášho prieskumu využíva outsourcing a ďalšia štvrtina túto službu plánuje využívať. Len 13 percent respondentov outsourcing využívať neplánuje, ale aj napriek tomu sa o túto službu aktívne zaujímajú. Zdá sa, že ich odmietavý postoj nie je pevný a definitívny. Zrejme bude záležať aj na výraznejšej prezentácii a medializácii pozitívnych referencií a tiež od toho, či dodávatelia tejto služby pripravia atraktívne cenové ponuky. Očakávaným bolo tiež zistenie, že najväčší záujem je o čiastočný outsourcing (externý dodávateľ uskutočňuje len niektoré ICT služby, procesy a zdroje). Pomerne prekvapujúcim zistením je záujem vyše tretiny oslovených o outsourcing vývoja aplikácií. O outsourcing procesov a komplexných informačných procesov je zatiaľ menší záujem, čo svedčí o menšej rozvinutosti trhu týchto služieb a najmä zrelosti a presvedčenia užívateľov odhodlať sa k zložitejším formám outsourcingu. Predikujeme, že v najbližších piatich rokoch by táto služba s vyššou pridanou hodnotou mohla vykázať vyššiu dynamiku rastu aj na slovenskom trhu.

Garancia kvality a služieb
Tie spoločnosti, ktoré outsourcing zatiaľ nevyužívajú, od tejto služby očakávajú predovšetkým garantovanú kvalitu a úroveň služieb (55,6 %), sústredenie sa na vlastný core biznis (52,1 %), zníženie celkových nákladov na ICT (45,8 %), dostupnosť odborníkov pre rozličné oblasti ICT (44,4 %)*. V ousourcingu však vidia aj potenciálne riziká, ktoré spočívajú najmä v nájdení správneho partnera (67,4 %), vysokej cene tejto služby (48,8 %), v obave o bezpečnosť dát (47,7 %), ale aj strate vlastných odborných zdrojov (30,4 %)*. Pri výbere dodávateľa potenciálni záujemcovia o outsourcing zvažujú najmä tieto kritériá: cena (63,2 %), garancia služby na úrovni SLA (60 %), know-how, medzinárodné skúsenosti (53,3 %), realizácia podobných projektov u nás alebo v zahraničí (45,2 %)*. Cena služby je tak stále na Slovensku najdôležitejším kritériom výberu. V novom outsourcingovom vzťahu preferujú uzatvorenie takéhoto vzťahu prevažne buď do roka (28,9 %), alebo do dvoch rokov (31,3 %). Pokiaľ ide o výber dodávateľa, naši respondenti dosť jednoznačne preferovali jedného externého dodávateľa (názor takmer polovice opýtaných). Aj keď významným spôsobom bol zastúpený aj multisourcing (viac dodávateľov). Multisourcing však najmä na rozvinutých trhoch služieb v západnej Európe a USA získava veľkú dôležitosť a môžeme očakávať, že sa s určitým oneskorením prejaví aj u nás.

Za menej ako pol roka
Druhá časť prieskumu sa zamerala na zisťovanie preferencií u tých, ktorí outsourcing už využívajú. Tretina z nich sa pripravila na outsourcing za menej ako pol roka (!) a 40 % za pol roka až rok. Toto priaznivé zistenie by teda mohlo povzbudiť všetkých, ktorí o outsoucingu uvažujú. Respondenti uviedli, že najnáročnejšie v príprave bolo definovanie služieb, ich opis a ocenenie, ale aj opísanie procesov a dokumentácia. Polovica pri príprave využila vlastné zdroje. Očakávali sme výraznejšie zastúpenie nezávislých konzultantov a know-kow potenciálnych dodávateľov (aspoň také sú skúsenosti z vyspelých trhov týchto služieb). Prechodná fáza trvala zväčša tri, respektíve šesť mesiacov - aspoň takto sa vyjadrila polovica opýtaných.

Viac spokojných ako nespokojných
Prichádzame ku kľúčovým zisteniam prieskumu eFocus medzi významnými informatikmi na Slovensku: vyše 82 percent opýtaných - teda tých, ktorí outsourcing už využívajú - odpovedalo, že sú so službou skôr spokojní ako nie. Skôr nespokojných ako spokojných bolo iba päť percent a vyslovene nespokojných iba percento. Možno to hodnotiť ako dobrý výsledok a povzbudzujúcu správu pre všetkých, ktorí o outsourcingu ešte len uvažujú. Nesporne zaujímavá je konfrontácia očakávaní a reality. Potenciálni záujemcovia o outsourcing medzi najväčšie očakávania uviedli garantovanú kvalitu a úroveň služby, sústredenie sa na core biznis a znižovanie celkových nákladov na ICT. Realita je taká, že dva z týchto parametrov sa objavili medzi najväčšími benefitmi tejto služby, a síce sústredenie sa na vlastný core biznis a garantovaná úroveň a kvalita služby. Medzi tri najväčšie pozitívne výsledky uviedli respondenti ešte aj dostupnosť odborníkov pre rozličné oblasti ICT. Určitým prekvapením je, že preferované očakávanie benefitu vo forme nižších nákladov na ICT sa v reálnom živote nenaplnilo až v takom rozsahu. Je to len potvrdenie známych poznatkov, že outsourcing nie je v prvom rade o znižovaní celkových nákladov na ICT. Podstatnejšie benefity možno od outsourcingu očakávať v iných ukazovateľoch, predovšetkým v sústredení sa na vlastný predmet podnikania. Ďalším zo zistení je, či užívatelia spájajú túto službu aj s problémami. Tretina z opýtaných deklarovala, že v ich outsourcingovom vzťahu sa nevyskytli žiadne vážnejšie problémy. Avšak ani toto zistenie nemôže zakryť, že s touto službou sú vo vzťahu dodávateľ - odberateľ spojené aj možné problémy. Za najzávažnejší problém opýtaní pokladajú ľudský faktor a rozdiely vo firemnej kultúre, nízku flexibilitu pri požiadavkách na zmeny, nedostatky v oblasti riadenia a monitorovania outsourcingového vzťahu či dodržiavanie garantovanej kvality a úrovne služby.

Pre zväčšenie kliknite na obrázok...

(* Pri niektorých odpovediach mohli respondenti uviesť súčasne viacero odpovedí, preto aj kumulatívny súčet presahuje 100 percent.)

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/new-wave, menuAlias = new-wave, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
07. máj 2024 22:51