StoryEditor

Prestupovej vojne zabráni rozumný klient

26.12.2005, 23:00

Credit Suisse Life & Pensions prevezme od roku 2006 na Slovensku názov po svojej materskej spoločnosti Winterthur. Švajčiarsky Winterthur ako člen finančnej skupiny Credit Suisse Group, je univerzálnou poisťovňou, ktorá poskytuje kompletný servis životného, neživotného poistenia a dôchodkových produktov. Winterthur sa počas 130 rokov svojej existencie vypracoval na jednu z najväčších poisťovní v Európe a jednotku vo Švajčiarsku. Na Slovensku bude Winterthur od začiatku budúceho roku zastúpený spoločnosťami: Dôchodkovou správcovskou spoločnosťou Winterthur, d. s. s., a. s., ktorá ponúka starobné dôchodkové sporenie, Doplnkovou dôchodkovou spoločnosťou Winterhur d. d. s., a. s., ktorá ponúka doplnkové dôchodkové sporenie a Winterthur poisťovňou, a. s., ktorá ponúka investičné, zmiešané a rizikové životné poistenie.
Dušan Doliak (40) vyštudoval Strojnícku fakultu STU v Bratislave. Neskôr absolvoval ďalšie štúdiá v Holandsku a Prahe. Pracoval na rôznych projektoch v nemeckom Mníchove a v indickom Chennai. Prvé skúsenosti s poistným sektorom získal v životnej poisťovni Nationale-Nederlanden (1996). Od roku 2002 pracoval v Poisťovni Slovenskej sporiteľne. O dva roky neskôr sa stal výkonným riaditeľom spoločnosti Credit Suisse Life & Pensions na Slovensku.

Dôchodkové správcovské spoločnosti (DSS) sa snažili v parlamente presadiť zablokovanie prestupov medzi DSS z jedného na dva roky. Nepodarilo sa to. Čo sa teraz stane?
-- Začiatkom roka 2006 budú mať prví sporitelia možnosť zmeniť svoju dôchodkovú správcovskú spoločnosť za inú. Na tom nič zlé nevidíme -- ak klient nie je spokojný s poskytovanými službami, má na to právo. Obávame sa však špekulatívnych prestupov, ktorým sme sa zmenou zákona snažili zabrániť. Nechceme prísť o klientov len preto, že ich sprostredkovateľ konkurencie zo zištných dôvodov aj za cenu rozdelenia sa o vlastnú províziu presvedčí na prestup.
S prichádzajúcim novým rokom sa čoraz viac objavuje slovné spojenie "prestupová vojna".
-- Obetí, ktoré so sebou táto vojna prinesie, bude, bohužiaľ, pravdepodobne najviac na strane sporiteľov. Hovorím napríklad o prípadnom zneužití databáz sporiteľov na podvodné uzavretie prestupových zmlúv. Očakávame, že pred samotným spustením prestupov Úrad pre finančný trh zverejní výsledky ročnej supervízie nad trhom starobného sporenia. Z môjho pohľadu by to malo odstrašiť prípadných "penzijných zlatokopov".
Boj v parlamente ste prehrali. Dá sa ešte nejakým spôsobom zabrániť prestupovej vojne?
-- Myslím si, že nie. V situácii po neprijatí novely, ktorá by predlžovala obdobie prestupov z jedného roka na dva, nie je možné použiť na sporiteľov výraznejšie argumenty, prečo neprestupovať. Zhodnocovanie v jednotlivých fondoch je takmer zhodné a orientovať sa podľa sily a veľkosti spoločnosti je problematické, keďže nie je možné hovoriť o počte klientov v jednotlivých DSS. Ako spoločnosť, ktorá má takmer tretinu trhu, sa otvorenej komunikácie neobávame. Čo môže byť stimulom na prestup, je zainteresovanosť sprostredkovateľov na podpísaní zmluvy. Myslím tým, samozrejme, províznu zainteresovanosť -- a to so záujmami sporiteľov pramálo súvisí. Očakávame, že takto sa pohne zhruba päť percent trhu. Bohužiaľ, nie všetci hráči sa správajú dospelo. Každá DSS teraz musí vytiahnuť svoje zbrane a bojovať o klienta za každú cenu. Jediný, kto dokáže prestupovej vojne zabrániť, je rozumný klient, ktorý nevymení spoločnosť za krátkodobý profit ponúkaný sprostredkovateľom a ja verím, že my takých klientov máme.
Ako hodnotíte doterajší priebeh dôchodkovej reformy?
-- Je dôležité ako reformu prijíma verejnosť. Jej akceptovanosť je vyššia ako preferencie všetkých strán a koalícií. Penzijný systém teda na Slovensku postupne prerastá rozmer bodu volebného programu a stáva sa významným prvkom sociálnej infraštruktúry. Je príjemné vidieť, že viac ako 60 % aktívnej populácie cíti osobnú zodpovednosť za svoje penzijné konto. Vidím v tom veľa dobrej práce na strane tvorcov a garantov reformy, rovnako sprostredkovateľov starobného sporenia. Musím povedať, že kultúra správania účastníkov trhovej súťaže je za uplynulý rok veľmi vysoká.
Po spustení reformy v roku 2005 boli všetky novovzniknuté dôchodkové správcovské spoločnosti na rovnakej štartovacej čiare. Vám sa však podarilo ukrojiť najviac -- skoro 30 % trhu. Ako sa vám to podarilo?
-- Mysleli sme inak ako ostatní. Od začiatku sme chceli byť veľkí, a tomu sme podriadili všetko. Spustili sme masívnu reklamnú kampaň, získali veľkých maklérov, nastavili provízie podľa ich dopytu, vybudovali rozsiahlu vlastnú obchodnú sieť, a vyšlo to. Ak sa pozriem dozadu, poviem úprimne -- nič by som na svojich rozhodnutiach v tejto súvislosti nemenil.
Ako tento váš úspech na Slovensku vníma vedenie Winterthur Group vo Švajčiarsku?
-- Veľmi pozitívne. Koncom leta bol u nás na návšteve šéf medzinárodnej trhovej skupiny Winterthur Group Chris Schnor. Je to človek, ktorý riadi aktivity spoločnosti v 16 krajinách sveta. Úspech Slovenska označil za príbeh roka. Reformu sme zvládli dobre a teraz sa na niečo podobné pripravujeme v Českej republike. Winterthur Group umožní niektorým ľuďom zo slovenského Winterthuru participovať na prípravách v Česku -- aj ja som prijal takúto ponuku. Od nového roka budem riadiť prevádzku a IT oddelenia v oboch krajinách. Je to veľká výzva, pre mňa osobne profesionálny posun a zároveň pochvala za zvládnutie svojej funkcie tu na Slovensku.
Ľudia sa rozhodli vstúpiť do tzv. druhého piliera hlavne preto, aby ich úspory na penziu niekto zhodnocoval. Polročná správa Úradu pre finančný trh však ukázala, že s nimi DSS-ky ani nepohli.
-- Ani nemohli. Balík peňazí od klientov, ktoré nám Sociálna poisťovňa preposielala, v tom období ešte nebol taký veľký, aby sa dal efektívne investovať. Teraz už je všetko inak. Napĺňame investičnú stratégiu, ktorá z dlhodobého hľadiska začne prinášať ovocie. Verím, že klienti budú pri jeho zbere spokojní.
Dokáže podľa vás niektorá DSS zhodnotiť penzijné úspory klientovi výrazne lepšie ako iná? Akým spôsobom investuje úspory klientov vaša spoločnosť?
-- Všetky DSS majú zákonom stanovené koľko a do čoho investovať. Na základe toho usudzujem, že rozdiely budú minimálne. Je potrebné si uvedomiť, že úzkostlivé sledovanie percentuálneho zhodnotenia v jednotlivých dôchodkových fondoch v tomto období nemá význam. Na veľké očakávania je totiž príliš skoro. Ak mám hovoriť za našu spoločnosť, ako pridanú hodnotu vnímam to, že peniaze investujeme centrálne. Máme celosvetovú databázu všetkých investičných prostriedkov s technickou analýzou. Pri investovaní sme racionálni, rýchli a dobre informovaní, čo je veľmi dôležité.
Dôchodkové správcovské spoločnosti negatívne hodnotia spoluprácu so Sociálnou poisťovňou. Zlepšilo sa v tomto smere niečo?
-- Sociálna poisťovňa je jednou z najdôležitejších súčastí reformy. Z globálneho hľadiska je možné povedať, že úlohu, ktorú jej zákon ukladá, plní. Samozrejme, všetci vidíme možnosti na zlepšenie. Jej smerovanie bolo na začiatku reformy jasne deklarované a dodržiavané. Urobili veľké systémové kroky, ktoré posunú spoločnosť výrazne dopredu. Hovorím napríklad o zavedení bezvýznamového jednoznačného identifikátora, o zmene systému odvádzania odvodov a komunikácii s využitím internetového portálu atď.... V poslednom čase sa však z jej konania stráca transparentnosť.
Najdiskutovanejším problémom Sociálnej poisťovne bolo meškanie platieb. Aká je situácia teraz?
-- V novom roku dostanú klienti DSS po prvýkrát výpisy z ich osobných dôchodkových účtov v papierovej podobe poštou. Tí, ktorí si doteraz nekontrolovali stav na účte napríklad cez internet, môžu byť prekvapení, že aj po niekoľkých mesiacoch od uzavretia zmluvy s DSS im zo Sociálnej poisťovne nepritiekla ani koruna. Je to problém, ktorý pretrváva.
Aký objem peňazí zo Sociálnej poisťovne chýba vašej spoločnosti?
-- My neevidujeme vymeriavacie základy sporiteľov v jednotlivých mesiacoch, a preto nemôžeme povedať presnú sumu. Na základe vývoja v predchádzajúcich mesiacoch však odhadujeme, že nám na osobných účtoch sporiteľov momentálne chýba 20 až 25 % z celkovej predpokladanej sumy odvodov.
Existuje podľa vás nejaký liek na uzdravenie Sociálnej poisťovne?
-- V penzijnom biznise pôsobia spoločnosti s celosvetovým renomé a nemôžu si v slovenských podmienkach dovoliť poškodiť značku neprofesionálnym prístupom ku klientovi. DSS-ky sú však absolútne závislé od posielania peňazí zo Sociálnej poisťovne a keď nechodia, jediné, čo môžeme urobiť, je, v mene klienta tĺcť na dvere poisťovne a trvať na odpovedi. Komunikácia s poisťovňou je v tomto smere veľmi zdĺhavá. Náš klient však chce odpoveď hneď. Liek na uzdravenie Sociálnej poisťovne je preriediť skostnatenú riadiacu štruktúru, maximálne zefektívniť prevádzku a zmeniť prístup ľudí k práci motivátormi tak, aby sa nesprávali ako v štátnom, ale ako v súkromnom sektore. Veď naši klienti sú aj ich klientmi. Prístup zamestnancov poisťovne by sa mal zmeniť. Keby ste šli na niektorú z pobočiek, tak pocítite, že pani za okienkom nie je ústretová tak, ako by mala, pretože si uvedomuje, že tak či tak platiť odvody budete, lebo zo zákona musíte. Pre nás je klient na prvom mieste, vieme, že si ho udržíme iba kvalitným servisom.
Sociálna poisťovňa predsa prijala opatrenia...
-- Áno. Bolo nám niekoľkokrát tlmočené, že situácia sa zlepší, ale nestalo sa tak. Celý problém má dva rozmery -- finančný a reputačný. Finančný rozmer zasiahne najmä správcov úspor, pretože jediné, z čoho DSS profitujú, je samotná správa úspor. V prípade, že príspevky sporiteľov na účty meškajú, dopláca na to práve DSS. Nepredpokladám, že by štát v konečnom dôsledku nevyrovnal svoje záväzky voči daňovým poplatníkom -- a v roku volieb už môžem povedať, že aj voličom. Reputačný problém sa spája vo všeobecnosti s informovaním sporiteľov o ich osobných účtoch. Viem si predstaviť rozčarovanie sporiteľa, keď dostane výpis z účtu a zistí, že za posledný polrok na jeho účet neboli zo strany Sociálnej poisťovne zaslané odvody. Ide o relatívne veľké poškodenie renomé reformy ako takej. Samozrejme, aj práce ľudí, ktorí sú za ňou. Práve v súvislosti s tým očakávame, že Sociálna poisťovňa sa verejne prihlási k svojej zodpovednosti za činnosti, ktoré vykonáva a bude verejnosť jasne informovať o stave a opatreniach, ktoré pripravuje.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/peniaze-a-investicie, menuAlias = peniaze-a-investicie, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
19. apríl 2024 22:10