Zlučovanie firiem je čoraz častejším javom na svetových finančných trhoch. Tento trend neobchádza ani poistný trh. Spojiť sily do spoločného holdingu sa rozhodli aj talianska poisťovňa Generali a Česká poisťovňa. Táto zmena sa dotkne aj slovenských klientov, pretože obidve spoločnosti pôsobia aj na tunajšom trhu. O plánoch na zlúčenie oboch spoločností a poisťovníctve na Slovensku hovorígenerálny riaditeľ Českej poisťovne-Slovensko Antonín Nekvinda.
Hoci fúziu musia ešte schváliť regulačné úrady, čo očakávate od rozhodnutia spojiť tieto dva subjekty?
- Všeobecne, firmy sa zlučujú, aby dosiahli nejaký cieľ. V našom prípade je ním potvrdiť súčasné postavenie v strednej a vo východnej Európe, využiť potenciál týchto krajín a stať sa lídrom na trhu poistenia. Analýzy, ktoré si obe spoločnosti robia dokazujú, že oba subjekty majú veľa spoločného. Boli založené v polovici 19. storočia, takže oblasť, v ktorej pôsobia, dokonale poznajú.Zlučovanie firiem je čoraz častejším javom na svetových finančných trhoch. Tento trend neobchádza ani poistný trh. Spojiť sily do spoločného holdingu sa rozhodli aj talianska poisťovňa Generali a Česká poisťovňa.
V čom vidíte v súčasnosti rozdiely v podnikaní medzi Českou poisťovňou a Generali?
- Rozdiel je určite v tom, že Generali pôsobí celosvetovo v 120 krajinách. Myslím si, že ich skúsenosti z týchto trhov bude spoločný holding využívať. Na druhej strane naším prínosom bude znalosť českého alebo slovenského trhu, ale aj Ukrajiny či Ruska. Z pohľadu poisťovacích služieb sa môžu mierne líšiť v niektorých doplnkových službách, ale v podstate ide o dve univerzálne poisťovne, takže veľké rozdiely nevidím.
Fúzie a akvizície spoločností sú vo svete súčasným trendom. Zlučovaniu sa nevyhol ani poistný sektor. Myslíte si, že poisťovne potrebujú týmto spôsobom šetriť náklady?
- Je to jeden z efektov, ktorý od toho obidve strany očakávajú, ale nie hlavným cieľom. Tým je snaha posilniť postavenie na trhu. Je logické, že na začiatku budú náklady vyššie, neskôr sa však prejaví efektivita. Poisťovníctvo je beh na dlhú trať.
Nie je to tak dávno, čo na bankovom trhu došlo k zlúčeniu bánk HVB a Unibanky. Budete sa snažiť získať nejaké poznatky z tejto alebo iných fúzií, alebo to necháte na svoje materské spoločnosti?
- Pri zakladaní nového holdingu, samozrejme, všetky záležitosti diskutujeme. V prípade slovenského trhu je to úloha lokálneho manažmentu a odporučenia pre holding. Verím, že naviažeme na to dobré, čo na tomto trhu obidve spoločnosti vybudovali.
Firemná kultúra vo vašej spoločnosti je česko-slovenská. Viete si predstaviť prienik aj nejakých talianskych prvkov alebo metód?
- Myslím si, že obidve kultúry sa môžu dobre dopĺňať. Sme v regióne, kde určité zvláštnosti alebo špecifiká nie sú až také výrazné.
Český a slovenský poistný trh majú veľa spoločného. Vy ste pôsobili na obidvoch. V čom sú odlišné?
- V prvom rade vo veľkosti. Český trh je dvakrát väčší ako slovenský, z čoho vyplýva aj viac poisťovní. V Česku prebehli niektoré veci skôr, ako napríklad privatizácia Českej poisťovne. Je dôležité, či lídra trhu vlastní štát alebo nie. Aj daňové úľavy pri životnom poistení boli v Česku skôr, na Slovensku napríklad ešte chýba zákon o poistnej zmluve, ktorý na českom trhu je.
Z pohľadu poistenia je veľkým rozdielom, že české územie postihli veľké záplavy. To sa prejavilo v majetkovom poistení. Miernu odlišnosť vidím aj v správaní sa ľudí pri poistení. Rozdiely však boli skôr v minulých rokoch. V súčasnosti veľké odlišnosti nenájdeme.
Česká poisťovňa si na Slovensku vytvorila dobré meno aj vďaka inovátorským riešeniam produktov a služieb. V čom hľadáte inšpiráciu?
- Je pravda, že máme dosť kreatívny tím, niekedy až príliš. Musím povedať, že sme mali dobré základy, čo nám umožnilo zamerať sa na niektoré doplnkové služby. Prešli sme na digitalizáciu, pustili sme sa do budovania back office poistenia. Je dobre, keď sa firme darí, ale je lepšie, keď to hovoria iní.
Pri pohľade na výsledky poistného trhu v minulom roku vidieť, že podiel životných poistení rastie, zatiaľ čo neživotné poistenie stagnuje. Čím to je?
- Je to spôsobené najmä históriou, ale veľmi rýchlo sa to mení. Pred rokom 1989 bolo poistenie niečím zvláštnym, ľudia si poisťovali byty, domácnosti aj autá, ale na havarijné poistenie ešte nemali peniaze. Keďže je to už viac ako 17 rokov, blíži sa to k dĺžke jednej generácie a myslenie mladých ľudí sa mení. Poistenie vnímajú viac ako zodpovednosť.
Znamená to, že ľudia začínajú viac myslieť na život ako na majetok?
- Myslia viac najmä na život a zdravie svojich blízkych.
Kedy sa pomer týchto dvoch kategórií vyrovná, resp. kedy poisťovne získajú vyššie predpísané poistenie pri produktoch životného poistenia?
- Očakávam, že na budúci rok sa oba segmenty vyrovnajú a v roku 2009 už bude mať životné poistenie mierne navrch. Je to však správny a prirodzený trend.
Úspory v kapitálovom životnom poistení sa v minulom roku zhodnotili viac ako pri termínovaných účtoch v bankách. Využívate tento fakt pri oslovovaní potenciálnych klientov?
- Využívame, ale nie je to náš hlavný argument. Princíp poistenia je v tom, že v prípade mimoriadnych udalostí pomáha ľuďom z finančnej stránky sa s nimi vyrovnávať, kryje riziká. A to je aj hlavný zmysel a sila životného poistenia. Zredukovať ho iba na úsporu peňazí by bolo veľmi nesprávne a potlačením princípu a výhod poistenia oproti ďalším finančným produktom.
Od začiatku roka došlo k zmene podmienok pre kapitálové poistenie. Ako sa to prejavilo na dopyte po týchto produktoch?
- Zmenila sa len výška maximálnej garantovanej technickej úrokovej miery a ako som už spomenul, toto nie je dôvod na zmenu správania sa ľudí, ktorí chcú využiť všetky možností životného poistenia. Rastie dopyt po variabilných produktoch tak klasického, ako aj investičného typu. Tieto produkty sú pre klientov veľmi zaujímavé a spĺňajú očakávania a požiadavky klientov.
V akých druhoch produktov vidíte momentálne najväčší potenciál?
- Určite v životnom poistení, čo dokazuje aj prirodzený trend v raste záujmu o toto poistenie. Očakávame tiež rast dopytu po telefónnom a on-line poistení pri poisťovaní majetku a automobilov. Tento spôsob predaja poistenia dokonale spĺňa rastúce nároky klientov na možnosti uzatvárania zmlúv a ich servis. S tým súvisí aj zvyšujúci sa záujem o doplnkové produkty poisťovní a ďalšie služby ako rôzne typy asistenčných služieb, poradenstvo v predchádzaní škôd či informácie o možných katastrofách.