StoryEditor

V boji o objednávky sa presadia iba schopné firmy

18.07.2003, 00:00
Autor:
TASRTASR

Stavebné firmy z 10 štátov, ktoré sa o rok začlenia do Európskej únie, v širšom konkurenčnom prostredí spočiatku nenarazia na problém technológií. Budú sa musieť zamerať na marketing, európske rozpočty a distribúciu objednávok z oblasti verejných prác, uviedol riaditeľ stavebnej sekcie spoločnosti Reed France a prezident 24. medzinárodného stavebného veľtrhu BATIMAT (3. - 8. novembra 2003, Paríž) Frédéric Theux. Podľa jeho slov existujúci trh stavebnej výroby v prvých rokoch po rozšírení EÚ veľké zmeny nezaznamená, stavebníctvo ako odvetvie sa nestane prioritou. V prvom rade budú totiž trhy akcelerovať európske rozpočty, z ktorých sú a budú financované projekty z oblasti najmä infraštruktúry. V boji o finančné prostriedky z eurofondov a o objednávky sa podľa F. Theuxa presadia iba konkurencieschopné firmy, dávno etablované na relevantnom trhu, na ktorom dominuje veľká päťka (Nemecko, Francúzsko, Veľká Británia, Taliansko, Španielsko).
Až po absolvovaní tohto prvého výraznejšieho kontaktu so spojeným trhom bude pre stavebné firmy nasledovať fáza adaptácie, ale jej dĺžku si v prípade nových štátov F. Theux netrúfol odhadnúť. Pripomenul, že vzhľadom na túto fázu je v regióne strednej a východnej Európy, ale najmä SR a ČR, optimistom. Z čias ich spoločného štátu majú totiž za sebou dlhú a úspešnú priemyselnú tradíciu ekonomickej základne, čo chýbalo v predchádzajúcej vlne rozširovania EÚ stavebným firmám z Grécka, Španielska a Portugalska. To bude pre SR a ČR, zdôraznil, určite veľká výhoda. Aj keď Španielsko a Taliansko dobyli pomerne rýchlo vyspelý stavebný trh cez malé firmy, Portugalsku trvala adaptácia až 15 rokov.
Otvorenie trhu strednej a východnej Európy bude podľa jeho slov znamenať prílev firiem zo západnej Európy, ktoré sú lídrami v oblasti uskutočňovania verejných prác. Nimi dokončená stavba má na základe certifikovaného projektu už značku ekologickej kvality HQE, čo sa neskôr stane normou aj pre podnikanie nových firiem. Práve títo lídri sa budú ponáhľať na trhy strednej a východnej Európy a budú konfrontovaní s miestnymi firmami.
"Domnievam sa, že po vytvorení jedného stavebného trhu budú firmy strednej a východnej Európy čeliť veľkým rizikám v rozhodovaní, tlakom pri verejnom obstarávaní a silnej konkurencii. Ale skôr-neskôr to zvládnu," povedal F. Theux. Dôkazom toho, že firmám strednej a východnej Európy chýba západoeurópsky štýl obchodnej agresivity a vedenia marketingu, je aj nezáujem slovenských výrobcov - stavbárov prezentovať sa na stavebnom salóne BATIMAT. Podľa neho nemali zaváhať a myslieť si, že ich výrobky nie sú konkurencieschopné. Mali prísť do Paríža na konfrontáciu s konkurenciou a nezostať pred vstupnou bránou do Európy, ktorou je v stavebníctve Nemecko. "Prekvapuje ma, že sa roky pohybovali iba v ustálených zónach konkurencie na stavebných veľtrhoch v Poznani a Brne." Aj preto predpokladám, dodal prezident, že odteraz nebudú stavebné firmy spochybňovať svoje výrobky a potvrdia, že majú čo ponúknuť konkurencii. Vzhľadom na evidentné rozdiely noví hráči na stavebnom trhu sa preto budú môcť rozbiehať a etablovať iba ako subdodávatelia veľkých nadnárodných spoločností z branže.
Súbežne s tým bude z globálneho hľadiska dôležité čo najrýchlejšie opäť dosahovať rast v stavebnej produkcii, ktorý je v západnej Európe značne rozkývaný. Prognózy uvádzajú, že tam do roku 2004 výstavba nových bytov hlboko poklesne a stavby nebytového typu čaká stagnácia, upozornil F. Theux.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podnikanie-a-demokracia, menuAlias = podnikanie-a-demokracia, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
28. apríl 2024 15:27