StoryEditor

Šéf DaimlerChrysleru bilancuje desať rokov vo funkcii

24.05.2005, 00:00

Rozdiel medzi osobným názorom a skutočným obrazom na verejnosti zrejme u žiadneho predsedu predstavenstva nie je taký veľký ako v prípade Jürgena Schremppa (60), ktorý dnes oslavuje desaťročné jubileum na poste predsedu predstavenstva najprv spoločnosti Daimler-Benz AG a od roku 1998 koncernu DaimlerChrysler AG.
Podľa denníka Die Welt bilancia jeho pôsobenia vyzerá dobre pre prvých päť rokov, potom mu však prischla prezývka "ničiteľ kapitálu". Kritici považujú tohto vyučeného automechanika za človeka nehanebného a smoliara k tomu, ktorý navyše sledoval nesprávnu stratégiu. Americký časopis Business Week ho dokonca vlani vyhlásil za najhoršieho manažéra roka.
Fakt, že Schrempp za posledných desať rokov zinkasoval za svoj výkon odhadom 80 miliónov eur, hnevá nielen množstvo malých akcionárov, ale začína liezť na nervy aj veľkým investičným fondom.

Za a proti
Samotný koncern pozerá na bilanciu inými očami. Schrempp za posledné desaťročie sústredil činnosť spoločnosti na kľúčovú oblasť -- výrobu automobilov, zabezpečil expanziu a konkurencieschopnosť Daimleru a zaradil koncern do technologickej a inovačnej špičky vo svete. Tento postoj potvrdzujú aj čísla. Koncern v deviatich z desiatich rokov pod Schremppovou taktovkou vykazoval zisk: pri celkovom obrate 1,2 bilióna eur dosiahol prevádzkový zisk 46 miliárd eur a na dividendách vyplatil 13 miliárd eur. Zvýšila sa aj produktivita podľa obratu na zamestnanca zo 169-tisíc na viac než 369-tisíc eur.
No číslami sa oháňajú aj kritici a ukazujú bilanciu v úplne inom svetle. Po tom, ako Schrempp prestúpil z dcérskej spoločnosti Dasa na najvyšší post v koncerne, svojmu predchodcovi Edzardovi Reuterovi vytkol stratu 5,37 miliardy mariek v nasledujúcej bilancii. Pritom za mínus 4,18 miliardy mariek bol zodpovedný on sám ako šéf Dasa. Od fúzie s Chryslerom v roku 1998 klesla trhová kapitalizácia koncernu o viac než 50 miliárd eur a straty alebo miliardové výdavky sa opakovali so zúfalou pravidelnosťou. Napríklad, len dobrodružstvo s malými vozidlami značky Smart doteraz stálo 2,6 miliardy eur, debakel s Mitsubishi Motors stál dve miliardy eur, stiahnutie asi milióna Mercedesov zhruba 500 miliónov eur a ďalších 470 miliónov eur zhltla katastrofa s diaľničným mýtnym systémom, kde je koncern jedným z členov prevádzkovateľského konzorcia Toll Collect.

Strategický plán
Schremppov strategický plán mal tri etapy. V rokoch 1995 až 1998 išlo o zameranie na kľúčovú oblasť -- automobily. Kým podiel automobilovej výroby v roku 1996 dosahoval 66 percent, v súčasnosti už ide takmer o 90 percent.
Druhá etapa sa začala v novembri 1998 v znamení fúzie Daimler-Benz a Chrysleru. Fúzia mala spojiť dve ziskové spoločnosti so silnými značkami a vytvoriť veľkého hráča na svetovom trhu. Nový subjekt sa podľa obratu vyšplhal vo svetovom rebríčku zo 14. miesta (1995) na vlaňajšie piate. Obrat sa v rovnakom období zvýšil z 52,7 miliardy eur (Daimler-Benz) na 142,1 miliardy eur (DaimlerChrysler).
Veľmi rýchlo sa však ukázalo, že Schrempp podcenil problémy. Zhruba 1,5 roka po fúzii sa totiž Chrysler ukázal ako jasný prípad pre sanáciu a jeho kríza v roku 2003 prvýkrát vyvŕtala veľkú dieru v pokladnici koncernu. No už minulý rok Chrysler pre zmenu zachránil bilanciu koncernu.
Tvrdohlavo sa pri živote držia špekulácie, že Schrempp zaslepený víziou svetovej spoločnosti s kódovým označením Svet, a. s., nepozeral poriadne do kníh Chrysleru. Neprajníci označujú fúziu s Chryslerom za neúspešnú. Podľa nepísaného pravidla totiž spojenie musí byť úspešné po troch rokoch, no Daimleru to trvalo sedem rokov a ešte stále nie je za vodou.
Ani tretia etapa pod názvom strategické partnerstvá v Ázii nevyvoláva ovácie. Aliancia s Mitsubishi, ktorú koncern oznámil v marci 2000, je medzičasom minulosťou a podobne aj podiel v Hyundai.

Nekonečný príbeh
Problémy vyzerajú ako nekonečný príbeh. Sotva sa jeden vyrieši, objaví sa nový. Sotva je Chrysler v poriadku, nastali problémy s kvalitou pri značke, ktorá bola kedysi jej synonymom: Mercedes-Benz. Schremppovi sa očividne nepodarilo jednotlivé diely spojiť do veľkého a úspešného celku.
Schrempp nad kritikou iba mávol rukou. Platnosť jeho zmluvy sa končí v apríli 2008 a dovtedy má čas zapracovať na svojom obraze na verejnosti. No musí pritom dúfať, že šéf Chrysleru Dieter Zetsche bude aj naďalej úspešný a nový prezident Mercedesu Eckhard Cordes splní očakávania.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
08. máj 2024 03:26