StoryEditor

Sľubnú expanziu Carrefouru vystriedal spánok

23.09.2005, 00:00
Francúzsky obchodný reťazec Carrefour vstúpil na slovenský trh v roku 2000, keď v Bratislave otvoril hneď dva hypermarkety. O rok neskôr pribudli jeho predajne aj v Košiciach a Žiline.

Francúzsky obchodný reťazec Carrefour vstúpil na slovenský trh v roku 2000, keď v Bratislave otvoril hneď dva hypermarkety. O rok neskôr pribudli jeho predajne aj v Košiciach a Žiline. Tým sa expanzia reťazca na Slovensku zastavila, hoci hovorkyňa Carrefouru Jana Havlíčková ešte na jeseň 2003 avizovala, že k štyrom hypermarketom by v nasledujúcom roku mohol pribudnúť ďalší. Generálny riaditeľ spoločnosti pre SR a ČR Dominique Clauet však vtedy zdôraznil, že reťazec nechce otvárať nové predajne bez toho, aby zohľadnil, či výsledky spoločnosti zodpovedajú vloženým investíciám. "Dynamická expanzia z rokov 2000 a 2001 sa neskôr zmenila na spánok," hodnotí rozvojové aktivity reťazca riaditeľ agentúry Zoom In Peter Tomčík.


Carrefour v rebríčku klesá
V Českej republike, kam reťazec vstúpil už v roku 1998 otvorením hypermarketu v Plzni, pritom expanzia pokračovala nepretržite až do tohto roku. Podľa šéfa agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomíra Drahovského bol Carrefour v Česku efektívnejší ako na Slovensku aj preto, že nákup i logistika sa sústreďujú v ČR. "Slovensko je dosť vzdialené. Zmluvy sa uzatvárali v Česku s lokálnymi dodávateľmi a väčšiu časť sortimentu dodávali na veľké rozvozné vzdialenosti aj na Slovensko," konštatuje Drahovský. Carrefour je navyše podľa neho z domovskej krajiny zvyknutý na oveľa väčšie nákupy, ako sa robia na Slovensku.
Podľa agentúr Terno i Zoom In zaznamenal Carrefour nárast obratu v roku 2002 aj o rok neskôr, no vlani už jeho obrat medziročne klesol. Tomčík odhaduje, že v prvom polroku 2005 tržby reťazca klesli oproti rovnakému obdobiu vlaňajška asi o päť percent. V rebríčku najlepších obchodníkov sa postupne prepadol zo štvrtej na šiestu priečku a v závere tohto roku klesne pravdepodobne ešte o jedno miesto. Ale ani v Českej republike Carrefour nepatrí k najväčším hráčom a ani tam nefiguruje v trojici najlepších obchodníkov -- čím vedenie firmy podmieňuje zotrvanie na trhu.


Stávka na veľké mestá nevyšla
Drahovský pripisuje zhoršenie pozície francúzskeho obchodného reťazca posilňovaniu konkurencie, predovšetkým v oblasti diskontov. "Kaufland a Lidl odčerpali dosť veľkú časť zákazníkov aj Carrefouru, hoci aj výrobky s maloobchodnou značkou tohto reťazca sa cenovo blížia k produktom ponúkaným v diskontoch," hovorí Drahovský.
Tomčík je presvedčený, že pokles tržieb Carrefouru je dôsledkom nielen silnejšej konkurencie vo veľkých mestách, ale aj toho, že sa neorientoval na menšie sídla. Renomé firmy na slovenskom i českom trhu v tomto roku poškodil tiež škandalózny novoročný výpredaj tovaru, ktorý sa skončil až sankciami obchodnej inšpekcie.
Drahovský vidí istú paralelu medzi odchodom Delvity z trhu pred niekoľkými mesiacmi a informáciami o možnom odchode Carrefouru v tom, že doménou oboch reťazcov bol predaj čerstvých potravín a špecialít. "Slovenskí spotrebitelia zrejme ešte nedorástli na to, aby si vyberali z takého množstva potravín, aké ponúkajú," uzatvára šéf agentúry Terno.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
25. december 2025 22:24