StoryEditor

Dispečeri budú štrajkovať

03.01.2007, 23:00
Štrajk leteckých dispečerov v Nemecku je zrejme neodvratný. A dôsledky môže pocítiť celá Európa. Začiatok štrajku je už len otázkou dní a v rámci neho budú dispečeri obhospodarovať iba štvrtinu bežnej leteckej premávky.

Štrajk leteckých dispečerov Riadenia letovej premávky Nemecka (DSF) je prakticky neodvratný.
Ako HN informoval hovorca odborovej organizácie Gewerkschaft der Flugsicherung (GdF) Marek Kluzniak, začiatok štrajku je už len otázkou dní. Hoci odmietol uviesť dátum, trvanie štrajku a letiská, ktoré sa na ňom zúčastnia, podľa jeho slov v rámci štrajku budú dispečeri obhospodarovať iba štvrtinu bežnej leteckej premávky. Kluzniak nás informoval, že všetky relevantné informácie zverejnia 24 hodín pred začiatkom štrajku.

Celoeurópsky dosah
GdF podľa vlastných údajov zastupuje takmer tritisíc civilných a vojenských dispečerov vo všetkých regiónoch Nemecka. Najväčší dosah by mal štrajk na frankfurtskom letisku, ktoré je po londýnskom Heathrow druhým najrušnejším letiskom v Európe. Ak by dispečeri štrajkovali práve tu, mohli by dominovým efektom ovplyvniť leteckú dopravu nielen na európskej, ale aj na globálnej úrovni.
Frankfurt v roku 2005 odbavil vyše päťdesiat miliónov cestujúcich a dispečeri zabezpečili takmer pol milióna letových pohybov, čiže zhruba 1 300 denne. Obmedzenie činnosti na štvrtinu by spôsobilo výrazné omeškania a zrušenie mnohých letov.
V prvom rade by to pocítili letecké spoločnosti, ktorých finančnú situáciu beztak ohrozujú drahé palivá. Podľa denníka Die Welt, napríklad, posledný teroristický poplach vo Veľkej Británii stál easyJet zhruba šesť miliónov eur, v prepočte 206,2 milióna korún, a národného prepravcu British Airways takmer 150 miliónov eur.
Navyše podľa nových smerníc Európskej únie sú letecké spoločnosti povinné odškodniť cestujúcich za omeškania a ak omeškanie presiahne niekoľko hodín, musia uhradiť výdavky a zabezpečiť stravu a hotel. Hoci sa táto povinnosť nevzťahuje na prípady, ktoré spoločnosť nemôže ovplyvniť, v každom prípade musí dopraviť cestujúceho do cieľovej stanice. Ak sa však frankfurtskí dispečeri rozhodnú štrajkovať, môže to trvať aj niekoľko dní.

Neústupnosť sa nevypláca
Letecké spoločnosti sa obávajú nielen štrajku a jeho finančných následkov, ale aj mzdových požiadaviek odborárov, ktoré môžu podľa nich zvýšiť beztak vysoké letiskové poplatky.
K upokojeniu situácie neprispieva ani diametrálne odlišná interpretácia požiadaviek odborov. GdF podľa Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) žiada pre svojich členov osempercentné zvýšenie platov, rozdelené na dva roky, no podľa vedenia DSF to znamená v priemere 20-percentné a v niektorých prípadoch až 70-percentné zvýšenie platu. Preto je pre mnohých pozorovateľov dohoda v poslednej minúte veľmi nepravdepodobná.
Pôjde tak o prvý štrajk dispečerov od 70. rokov. Prvýkrát dispečeri štrajkovali v rokoch 1971 a 1973, hoci nešlo o ostrý štrajk, ale iba o dôsledné plnenie predpisov. Napriek tomu dôsledky boli citeľné. Napríklad, Lufthansa v júni 1973 musela zrušiť 2 400 letov, píše FAZ. Vzhľadom na podstatné zvýšenie leteckej premávky za 34 rokov môžu byť výpadky niekoľkonásobne vyššie.

Dnešné lety do Nemecka
Z Bratislavy
- Frankfurt-Hahn - 1
- Mníchov - 3

Z Viedne
- Frankfurt - 13
- Berlín - 10
- Hamburg - 6
- Mníchov - 5

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
20. september 2024 17:23