StoryEditor

Nafta sa dá vymeniť za lacnejší olej, úprava auta stojí tisíce

14.08.2006, 00:00
Keď na parkovisku či odpočívadle pri ceste zacítite, že od susedného auta sa šíri vôňa rezňov, nemusí to znamenať, že jeho posádka si na nich pochutnáva. Takáto aróma môže vychádzať z výfuku ich auta.

Keď na parkovisku či odpočívadle pri ceste zacítite, že od susedného auta sa šíri vôňa rezňov, nemusí to znamenať, že jeho posádka si na nich pochutnáva. Takáto aróma môže vychádzať z výfuku ich auta, ak je dieselový motor upravený na spaľovanie repkového oleja. Je to tá istá surovina, z ktorej sa pripravuje kuchynský repkový olej.
Kým v západnej Európe jazdí na tento olej už veľa áut, u nás sú raritou. Štatistiky neevidujú počet takto prerobených motorov. A tak nákladný Liaz, ktorý minulý týždeň upravili na spaľovanie oleja v poľnohospodárskom podniku Agile v Malom Cetíne pri Nitre, je pravdepodobne slovenským prototypom.
"Rezne z neho necítime," poznamenali reportéri HN, keď mechanici Agile naštartovali upravenú Liazku. Jej motor išiel rovnomerne, tichšie ako pri spaľovaní nafty a dobre akceleroval. "Bude ich cítiť. Práve sme dokončili úpravu a ešte musíme nastaviť vstrekovacie zariadenie motora," odpovedá s úsmevom vedúci dielní podniku Štefan Haulík.
Potvrdzuje to aj podnikateľ Štefan Horský z Bratislavy, ktorý spolu s Agile rozbieha tento projekt. Má už skúsenosti s "olejovým" Mercedesom a Smartom. Zažil aj príbeh z parkoviska, ktorý sme spomenuli v úvode.
Spaľovaním repkového oleja sa o 90 percent zníži dymenie z motora a plyny sú bez síry. Oproti naftovému sa výkon a spotreba takmer nemenia. Prínosom je najmä rozdiel v cene pohonných látok. Liter nafty dnes stojí okolo 43 korún. Agile predpokladá cenu repkového oleja okolo 30 korún za liter. V Česku sa dá kúpiť za 16 až 18 českých korún (21,30 až 23,90 Sk). Problémom sú však chýbajúce čerpacie stanice.
V Agile dopestovali tento rok tristo ton repky olejnej, z ktorej sa dá získať asi sto ton oleja. "Naše auto jazdí na olej, ktorý sme si vylisovali," informuje riaditeľ Beňadik Čampai. Táto eseročka si chce upraviť aj ďalšie dieselové autá.
Postavenie čerpacej stanice na olej nepovažuje Čampai za problém. Olej však musí byť dokonale prefiltrovaný, inak by mohol poškodiť motor. Preto ho neodporúča kupovať vo veľkopredajniach potravín.
Na úpravu motora, ktorá nie je zložitá, používajú v Agile zahraničné certifikované súčiastky. Prerobenie nákladného auta stojí od 18- do 22-tisíc korún bez DPH. Úprava v osobnom je asi o tretinu lacnejšia.
Hlavným komponentom je vyhrievač oleja inštalovaný medzi nádrž a motor. Pomocou elektrickej špirály alebo teplej vody z chladiaceho systému vozidla sa olej zohreje na 75 až 80 stupňov Celzia. Tým sa zriedi a vstrekovacie zariadenie motora ho môže dávkovať do spaľovacieho priestoru.

Z kuchyne do motora
Dieselové motory môžu spaľovať klasickú motorovú naftu, repkový, slnečnicový, palmový či sójový olej, metylester týchto olejov (MERO) a zmes paliva, ktorá sa skladá z troch komponentov - nafty, MERA a špeciálnych uhľovodíkov. Do motorov sa po úprave môžu dať aj roztopené živočíšne tuky či dokonca použité jedlé oleje z reštaurácií. Musia sa však vyčistiť a upraviť. Tieto oleje sa u nás už vykupujú, ale vyvážajú sa, väčšinou do Česka a Nemecka.
Úprava motorov na spaľovanie oleja sa musí robiť profesionálne. "Ak sa dodržujú pokyny výrobcov vozidiel, proti takejto zmene automobilky nenamietajú. Robiť by to mali autorizované firmy, lebo predhrievanie oleja môže pri amatérskej montáži spôsobiť požiar," upozorňuje profesor Anton Žikla z Katedry vozidiel a tepelných zariadení Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre.
Od tohto roku do 2010 musia výrobcovia pohonných látok na Slovensku dávať do motorových palív dve percentá biozložiek. Po tomto termíne 5,75 percenta.
Podľa zelenej knihy EÚ by sa mal podiel biopalív zvýšiť do roku 2020 na pätinu. "Ak nechceme zaostávať za vyspelými štátmi a dostávať od Európskej únie pokuty, musíme pridať vo využívaní alternatívnych palív," pripomína Žikla.

Repkový olej v dieselových motoroch
Plusy:
+ o štvrtinu až tretinu lacnejší ako nafta
+ rovnaký výkon a spotreba motora v porovnaní s naftou
+ menej emisií, žiadna síra vo výfukových plynoch, dlhšia životnosť katalyzátorov, tichší motor
+ potenciálny dostatok oleja, ktorý môže nahradiť naftu (ropu)
+ nezaťažený spotrebnou daňou
Mínusy:
- náklady na úpravu motora
- problém s nedostatkom čerpacích staníc
- častejšia výmena mazacieho oleja v ojazdených motoroch

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
20. apríl 2024 11:21