StoryEditor

Rusko je k ochrane značiek ľahostajné

07.02.2006, 23:00

Trh s napodobeninami alebo kópiami v Rusku stále rozkvitá. Len v minulom roku bol obrat na trhu s pirátskymi kópiami vo výške 4 až 6 miliárd dolárov, upozornil ruský minister hospodárstva German Gref. Tento neudržateľný rast je výsledkom pomerne ľahostajného prístupu ruských orgánov k ochrane duševného vlastníctva, uviedol Gref, informovala o tom ruská internetová stránka Mosnews.com.
"Krádež duševného vlastníctva sa stále v našom hodnotovom systéme nepovažuje za kriminálny čin, a to aj napriek škodám, ktoré spôsobuje ruskému hospodárstvu," citoval ministra Grefa ruský denník RIA Novosti.
Najväčším problémom Ruska sú stále najmä falzifikáty alebo pirátske kópie z mediálnej oblasti ako sú kópie DVD alebo CD nosičov. Práve odstránenie nekontrolovateľného šírenia týchto falzifikátov je jednou z hlavných podmienok, ktoré od Ruska požadujú USA, pokiaľ chce krajina získať súhlas na vstup do Svetovej obchodnej organizácie (WTO).
Minulý týždeň sa preto Európska únia a USA spojili, aby vytvorili program na zastavenie šírenia kópií, a to nielen v Rusku, ale aj v Číne a v niektorých ďalších krajinách.
"Spojenie síl v boji proti falzifikátom je dôležité. K problému musíme pristupovať globálne," uviedol v rozhovore pre agentúru Reuters Chris Israel, zástupca americkej administratívy. Napodobeniny či kópie alebo falzifikáty v súčasnosti zásadne ovplyvňujú všetky priemyselné sektory vo svete, svet čelí trhom zaplaveným falošným tovarom od mikroprocesorov až po životne dôležité lieky, uviedol ekonomický týždenník The Business Week.
Počet falšovateľov svetoznámych značiek sa za posledných päť rokov prudko zvýšil. Len za minulý rok WTO odhadla, že falošný tovar sa na celosvetovom obchode podieľal 5 až 7 percentami, čo predstavovalo pre firmy stratu vo výške asi 512 miliárd dolárov. V tomto roku organizácia odhaduje, že ich podiel na svetovom obchode by sa mohol zvýšiť na 7 až 9 percent. Straty amerických firiem sa ročne odhadujú na 200 až 250 miliárd dolárov, z toho na ruskom trhu zaznamenali americké firmy vlani stratu asi 1,7 milióna dolárov. Najväčšie straty však na ruskom trhu stále zaznamenávajú producenti DVD nosičov. Tie sa len za minulý rok vyšplhali na viac než štyri miliardy dolárov. Navyše čoraz viac kópií DVD a CD nosičov sa vyváža do zahraničia.

Ochrana značky je drahá
Prílev kópií na svetové trhy prinútil spoločnosti na mnohé ochranné kroky. Viaceré z nich si prenajímajú detektívov, iné otvorene vyzývajú vlády počnúc od Pekingu až po Brazíliu, aby sa aktívnejšie zapájali do boja proti falšovateľom, skúšajú všetko, od zavádzania elektronických štítkov na originály až po agresívnu cenovú politiku. Výrobu kópií paradoxne "podporuje" aj globalizácia, ktorá umožňuje rozširovať kapitál a know-how na nové trhy, kde sa, a to hlavne v juhovýchodnej Ázii, zneužívajú. A vynaliezavosť falšovateľov z roka na rok narastá. Vyzbrojení najmodernejšou digitálnou technológiou sú falšovatelia schopní zabezpečiť perfektné balenie, ktoré oklame nielen zákazníkov, ale aj distribútorov. Financie získavajú z viacerých zdrojov, napríklad z malých podnikov, ale aj z organizovaného zločinu.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
08. máj 2024 07:30