StoryEditor

Energetické hodiny

05.03.2007, 23:00
Ľudia a veci v Second Life (virtuálna hra, v ktorej si hráč vytvára vlastné postavy a veci a určuje ich život) sú síce imaginárni, no ich energetická spotreba je úplne reálna.
V článku je graf

Ľudia a veci v Second Life (virtuálna hra, v ktorej si hráč vytvára vlastné postavy a veci a určuje ich život) sú síce imaginárni, no ich energetická spotreba je úplne reálna. Zistilo sa, že každý približne z 15-tisíc obyvateľov Second Life spotrebuje na svoje virtuálne aktivity toľko elektrickej energie, ako napr. priemerný obyvateľ Brazílie v skutočnom živote.
To je len jeden z príkladov, ktorý poukazuje na prudko rastúcu energetickú spotrebu počítačov. Ešte väčšie varovanie to však znamená pre veľké podniky so stovkami počítačov, ktoré sú závislé od výkonných serverov.
Elektrina prekoná servery
Podľa nedávnej štúdie amerického Lawrence Berkeley National Laboratory napríklad spotreba energie dátovými centrami firiem len v USA vzrástla od roku 2000 do roku 2005 o 100 percent a dnes sa pohybuje okolo 1,2 percenta z celoamerickej spotreby elektriny. Ich účet za elektrinu tak robí ročne približne 2,7 miliardy dolárov (71 miliárd Sk) a v celom svete až okolo 7,2 miliardy dolárov (189,3 miliardy Sk).
"Štúdia ukazuje, že ak sa s pokračujúcim rastom spotreby elektriny nezačne niečo robiť, odrazí sa to na výsledkoch firiem a neskôr aj na hospodárskom raste vo svete," povedal viceprezident Advanced Micro Devices (AMD) Randy Allen pre stránku Data Storage Trends. Podľa Luiza Andreho Barrosa z internetového vyhľadávača Google je situácia už taká vážna, že ak sa energetická náročnosť serverov neupraví, náklady na ich chod za niekoľko rokov vysoko prekonajú aj ich vlastnú hodnotu. "Už keď spotreba elektriny bude ročne rásť o 20 percent, prekoná základnú cenu štandardného servera. "Ak by však spotreba elektrickej energie rástla o 50 percent ročne, ceny serverov budú v porovnaní s energetickými nákladmi úplne mizivé," dodal Barroso pre CNET News.
Zelená sieť
Za týmto rastom je nielen prudký nástup internetu, ale aj akým spôsobom boli počítače vyvíjané - zvýšiť výkon za akúkoľvek cenu, napísal Economist. Výsledkom bolo, že od roku 1998 do roku 2006 sa energetická spotreba jedného servera zvýšila zo 150 na 400 wattov. Ešte náročnejšie sú v skutočnosti bežné počítače, ktorých spotreba prekonáva 200 wattov. Veci sa však začínajú meniť a najväčší výrobcovia počítačov sa rozhodli pre ekologizáciu počítačového sektora.
Najnovšie firmy Dell, Hewlett-Packard (HP), Microsoft, AMD, Intel, IBM a Sun Microsystems vytvorili alianciu Green Grid (Zelená sieť). Ich cieľom je výrazne znížiť vysokú energetickú spotrebu práve výpočtových stredísk. Investovať chcú hlavne do "multijadrových " mikroprocesorov, ktoré sú na rozdiel od svojich predchodcov schopné paralelne spracúvať viacero procesov naraz. Aj keď energiu potrebujú viaceré zariadenia počítača, mikroprocesory sa na celkovej spotrebe energie podieľajú 50 až 60 percentami.
Okrem toho sa zamerajú aj na chladenie. Aj to patrí medzi najväčších "požieračov" energie. Tu napríklad firma Hewlett-Packard navrhla systém tzv. inteligentného chladenia, ktoré prepája tepelné senzory nainštalované na serveroch na klimatizáciu. Prúd chladného vzduchu sa tak vždy nasmeruje tam, kde je to práve potrebné. Takýto systém by mohol zredukovať energetické náklady na chladenie o 25 až 40 percent.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
25. november 2024 16:02