Pokles nákladu amerických denníkov v uplynulých mesiacoch pokračoval. Podľa údajov audítorskej firmy Audit Bureau of Circulation tiráž 700 sledovaných titulov sa k septembru tohto roka znížila o 2,6 percenta v porovnaní s tým istým obdobím roka 2004.
Pre burzu na Wall Street by táto skutočnosť mohla byť ďalším dôvodom, aby sa odvrátila od odvetvia výroby novín. Traja investori vydavateľstva Knight Ridder, ktoré je druhým najväčším novinovým koncernom v USA, pred krátkym časom žiadali, aby ho majitelia jednoducho predali. Tradičnému, 400 rokov starému podnikaniu s informáciami už finančníci do budúcnosti nedávajú veľkú šancu. "Nálada je mimoriadne pesimistická," hovorí John Miller, správca fondov v investičnej spoločnosti Ariel Capital. Niet sa čo diviť, vydavatelia dennej tlače v tomto roku na burze utrpeli už dvojciferné straty.
Tlak internetu
Vinu na biede kedysi prekvitajúceho odvetvia nesie internet. Čitatelia aj inzerenti tlačené oznamovacie prostriedky opúšťajú a novou zaklínacou formulkou je výraz "online". Dennú tlač odoberá pravidelne už len polovica amerických domácností, no až štvrtina Američanov čerpá vedomosti o dianí doma i vo svete výlučne z internetu. Ešte pred 10 rokmi internet ako náhradu novín nepoužíval nikto. Ak sa tento trend udrží, podľa prognózy Severozápadnej univerzity bude v roku 2010 čítať tlačené noviny len deväť percent dvadsaťročných.
Podobne smutne vyzerajú inzertné stránky. Kým väčšina vydavateľstiev už napevno kalkuluje s poklesom tržieb, objem reklamy na internete rastie nevídane: v prvom polroku 2005 o 26 percent na šesť miliárd dolárov. Z tohto vývoja sa najviac tešia portály Google a Yahoo!. Firma Google medzitým už vo výške reklamných tržieb prekonala aj takého obra na novinovom trhu, ako je The New York Times. Najviac sa o to pričinila spoločnosť Verizon, podnikajúca v oblasti spojov. Od roku 2001 zvýšila reklamu "v sieti" z troch na 11 percent.
Pre odvetvie výroby novín však vízia zániku nie je ničím novým. Kuvičie hlasy sa objavovali už pri vynájdení televízie. "Noviny nezmiznú z trhu ani teraz, ale aj ony sa musia naučiť využívať internet vo svoj prospech," tvrdí J. Miller. Návod, akým spôsobom, dal už skôr mediálny magnát Rupert Murdoch: "Musíme sa postarať, aby čitatelia navštevovali naše internetové stránky, keď hľadajú ďalšie správy."
Investori sú pesimistickí
Je síce pravdou, že až 47 miliónov Američanov navštevuje internetové stránky denníkov, aby si prečítali aktuálne spravodajstvo. No zatiaľ len málo titulov, svetlou výnimkou je ekonomický denník The Wall Street Journal, z toho dokázalo vytĺcť aj kapitál. "Dosah novín sa zvýšil, akurát nevieme, ako tým zarobiť viac peňazí," hovorí John Murray, viceprezident národného zväzu vydavateľov novín. Pozorovatelia, ako napríklad Lauren Fin z investičnej banky Merrill Lynch, sú však skeptickí, či sa redakciám podarí kompenzovať stratu z tlačených novín ziskami z elektrotechnických verzií.
Príklad spoločnosti Knight Ridder naplno ukazuje dilemu celého odvetvia. Tento koncern vydáva 32 denníkov a bol jedným z prvých, ktoré investovali aj do internetovej prítomnosti. Napriek tomu si "online" podnik zaknihoval len príjmy vo výške 115 miliónov dolárov. V porovnaní s tržbami za inzerciu v tlačených mediách, ktoré dosiahli 2,4 mld. dolárov, je to iste len malé "prilepšenie".
Investori sa však nedomnievajú, že vydavateľstvá ešte niekedy získajú stratenú pôdu pod nohami. Preto žiadajú výpredaj, hoci nevedia, kto by tak mohol ešte prejaviť záujem. V tejto súvislosti sa spomínajú na Wall Street predovšetkým súkromné kapitálové spoločnosti, pre ktoré môže byť lákadlom vysoký cash-flow vydavateľstiev. (hn/gaf)