StoryEditor

Poisťovne nechcú doplácať na špinavé bomby

24.10.2005, 00:00
Európskym aerolíniám hrozí, že čoskoro nebudú kryté proti prípadným teroristickým útokom na palube lietadiel. Ako uviedol denník The Wall Street Journal Europe, v týchto dňoch rokujú predstavitelia poisťovacích a leteckých spoločností o poistení na budúci rok a poisťovne potvrdili, že nie sú ochotné zaradiť do budúcoročných dohôd krytie teroristických útokov spáchaných zbraňami hromadného ničenia. Týka sa to poistenia lietadiel, majetku aerolínií na zemi aj pasažierov.

Európskym aerolíniám hrozí, že čoskoro nebudú kryté proti prípadným teroristickým útokom na palube lietadiel. Ako uviedol denník The Wall Street Journal Europe (WSJE), v týchto dňoch rokujú predstavitelia poisťovacích a leteckých spoločností o poistení na budúci rok a poisťovne potvrdili, že nie sú ochotné zaradiť do budúcoročných dohôd krytie teroristických útokov spáchaných zbraňami hromadného ničenia. Týka sa to poistenia lietadiel, majetku aerolínií na zemi aj pasažierov. Medzi tieto zbrane zahrňujú poisťovne napríklad zariadenia vydávajúce elektromagnetické impulzy (vyradia prístroje z prevádzky) či tzv. špinavé bomby, teda výbušniny obsahujúce biologický, chemický či rádioaktívny materiál.

Poisťovne sa boja krachu
Doteraz toto poistenie mnohé poisťovne sídliacich v Británii, ktorá je centrom svetového poisťovníctva, pokrývali. Komerčným poisťovniam sa však už riziko plynúce z možných teroristických útokov zdalo privysoké a od budúceho roka chcú od tohto poistenia nadobro odstúpiť. Túto klauzulu pôvodne navrhovali veľké poisťovne na čele s najväčšou a najstaršou z nich Lloyd's of London už v roku 2004 a mala platiť od januára 2005. Nakoniec sa ale problém posunul na koniec tohto roka. Poisťovne sa však práve tak, ako letecké spoločnosti obávajú kompenzácií spomínaných teroristických útokov, pretože v prípade, že sa nejaký udeje, finančne ich to môže zruinovať. To potvrdila aj najväčšia zaisťovacia spoločnosť na svete Munich Re. Tá pre Reuters uviedla, že ani ona nechce kompenzovať škody takéhoto druhu zasa poisťovniam, pretože je ich problematické vyčísliť. Poisťovne aj zaisťovne robia všetko pre to, aby sa vyhli hroziacim obrovským škodám v prípade útoku podobného tomu z 11. septembra na USA. Podľa informácií LLoyd's of London škody dosiahli okolo 40 mld. dolárov a Munich Re musela mnohým asistovať, aby sa po vyplatení poistiek udržali nad vodou.
"Je to pochopiteľné. Nemá zmysel nútiť poisťovne, aby išli do dohôd, ktoré ich môžu zničiť," súhlasí s postojom poisťovní Ken Coombes z maklérskej firmy Marsh & McLennan. Výbuch špinavej bomby napríklad na rušnom londýnskom letisku Heathrow by poisťovňu položil.

Brusel pomôcť nesmie
Ak sa nedohodnú, jedinou šancou pre európske aerolínie bude presvedčiť národné vlády, aby poistenie v tejto oblasti prevzali za poisťovne. Ak by totiž neboli kryté, prípadné zničenie lietadla napríklad špinavou bombou by leteckú spoločnosť stálo stovky miliónov dolárov na vyplácaní odškodného pozostalým. Podobne ako v prípade poisťovní, stačí jediný útok a bez poistky môže letecká spoločnosť skrachovať. Napríklad po útokoch na New York a Washington len do konca roka 2001 prišiel letecký priemysel o 7,7 miliardy dolárov. Navyše, ako uviedla BBC, pravidlá v EÚ nepovoľujú nepoisteným aerolíniám lety. Hrozí tak, že ak sa problém nevyrieši a vlády členských štátov EÚ neprevezmú poistenie na seba, mnohé aerolínie stiahnu lietadlá z oblohy. "Už teraz niektoré aerolínie lietajú s nedostatočným poistným krytím a mnohé ďalšie ich čoskoro budú nasledovať," povedal právnik poisťovacej spoločnosti Delvag Luftfahrversicherungs, ktorá poisťuje nemecké aerolínie Lufthansa.
Situácia na európskom trhu je oproti americkému komplikovanejšia, pretože zatiaľ čo v USA poistenie v prípade útoku teroristov môže kompenzovať štát, v EÚ je to záležitosť výhradne komerčných poisťovní. Brusel ani nemôže do poistného krytia aerolínií vstúpiť, pretože by tým porušil zákaz v rámci EÚ na poskytovanie štátnych dotácií. Ako pre WSJE dodal šéf EK pre leteckú prepravu Ludolph van Hasselt, ak by aj EÚ súhlasila s pomocou pre aerolínie, tak len na krátky čas a problém by vyvstal znovu.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
22. december 2024 18:31